Skip to main content

ik denk dat ik misschien insomnia/slaapeloosheid heb

• January 6, 2025
  • 2 reacties
  • 41 Bekeken

skibiditoilet1

hoi ik ben 13 en ik zit nu op 2 VWO-TTO. Ik slaap nu al sinds de zomer niet meer goed en ik heb elke nacht moeite met slapen. Soms kan ik pas om 3-4 snachts in slaap vallen, en soms slaap ik zelfs niet. dit is gewoon op schooldagen enzo, en ik weet niet of ik het aan mijn ouders moet proberen te vertellen, want ik ben heel slecht in over mezelf praten en mijn moeder wilt mij nu ook laten testen voor autisme en ADHD, maar zelf wil ik dat helemaal niet. maar de laatste keer dat ik hier over probeerde te praten zeiden ze gewoon dat het aan mijn telefoon lag en nu moet ik hem elke avond om 10 uur inleveren, alleen dat helpt helemaal niet. het enige wat ik dan nog heb is mijn laptop maar daar zit ik dan maximaal nog een uurtje op en dan ga ik lezen in de hoop dat ik dan moe word maar dat helpt niet. en als ik dan aan de medicijnen zou moeten dan zou dat ook moeilijk worden. 

sorry als het moeilijk te lezen was of als er spelfouten tussen zitten want ik typ nogal snel en ik ben me hier nogal over aan het stressen.

dit plaats ik trouwens midden in de nacht terwijl ik hier heel veel last van heb

alle hulp is erg gewaardeerd

2 reacties

ItsJustMe
Forum|alt.badge.img+14
  • Vaste gast
  • January 7, 2025

Heyy,

Vervelend! Je kan denk ik het beste naar huisarts gaan en dit daar bespreken. Hij/zij kan je hier het beste mee helpen en de huisarts kan samen met jou kijken naar de mogelijke oorzaak en naar een oplossing tegen je slaapproblemen.

Hoop dat het snel beter gaat!

Liefs, ItsJustMe <3

NightShadow

Hey,

Vervelend dat je daar last van hebt. Ik herken het probleem en misschien vind je het een domme tip, maar wat voor mij heel soms helpt is domweg schapen tellen. Misschien kun je beter wel naar de huisarts gaan? De huisarts kan tips geven en eventueel als het nodig is medicatie voor schrijven. Weet je waardoor de slaapproblemen komen, of is er geen reden voor? 

Ik heb deze tips gevonden, https://ruysdaelslaapkliniek.nl/behandelingen/slaaptips/

1. Slaaptip 1: Behandel problemen die de slaap verstoren

2. Slaaptip 2: Raadpleeg uw arts over uw medicijngebruik

3. Slaaptip 3: Beweeg regelmatig

4. Slaaptip 4: Zorg voor voldoende dag- en zonlicht

5. Slaaptip 5: Vermijd of beperk cafeïne, nicotine en alcohol 4 – 6 uur voordat u gaat slapen

6. Slaaptip 6: Beperk het gebruik van kalmerende middelen

7. Slaaptip 7: Drink niet veel voordat u gaat slapen

8. Slaaptip 8: Houd gezette tijden aan voor naar bed gaan en opstaan

9. Slaaptip 9: Maak vaste pré-slaaprituelen

10. Slaaptip 10: Zorg voor comfort in uw slaapkamer en bed

11. Slaaptip 11: Ontspanningstechnieken

12. Slaaptip 12: Overmatige rust kan vermoeidheid verergeren

13. Slaaptip 13: Plan dutjes

14. Slaaptip 14: Houd een slaapdagboek bij

Sterkte!