Skip to main content

Hallo! Ik ben een jongen van 12 en ik bent te dik, Ik probeer hier ook veel aan te doen. maar afvallen  lukt gewoon niet. Ik ben ongeveer 1,78 M en 98 KG. (Niet uitlachen AUB) Ik ben er nu gewoon klaar mee, Ik wil ook gewoon zo zijn als al die andere jongens. Niet na een keer traplopen al moe te zijn.  Ik wil net als alle andere jongens ook een goed cijfer op LO. Altijd als ik op straat fiets voel ik mij aangekeken door andere kinderen.  Ik heb al meerdere keren geprobeerd workouts te doen. Het lukt gewoon niet. Ik wil ook gewoon in mijn zwembroek in het zwembad rond lopen zonder gek aangekeken te worden. Kan iemand mij tips geven om op een goed gewicht te komen. Of meer te gaan bewegen? (Ik zit op geen sport, Maar ik ga wel soms mee met mijn buurjongen naar de sportschool ) alvast bedankt! 

Hoii,

Als 1ste, je bent niet dik! Ook nooit zeggen over jezelf je bent perfect zoals je bent en misschien vind je jezelf stevig maar niet dik, niemand is dik ook jij niet!<3 en ik had het even berekend op BMI en je hebt inderdaad wel overgewicht maar dat hoeft niet meteen iets slechts te zijn! Sommige wetenschappers zeggen zelfs dat mensen die stevig zijn/overgewicht hebben soms langer leven dan andere mensen! Meer vet hebben betekent ook dat je beter beschermd bent tegen sommige ziektes (echt waar zoek maar op) en je hebt het minder snel koud;) Maar het is niet gezond om te veel overgewicht te hebben. Bij BMI zeggen ze ook dat als je 12 bent je beter aan een volwassenen of iemand die daar werkt kan vragen om hulp. Samen kunnen jullie kijken voor een workout schema die bij jou past:) en je hoeft jezelf voor niemand te veranderen als jij dat niet wilt! Be yourself! 

(En ik snap natuurlijk dat het niet leuk is om stevig te zijn of overgewicht te hebben maar het komt goed echt waar!) En stiekem word ik ook moe als ik een trap op loop hoor;) 

Ik hoop dat dit een beetje help:)

Gr. Annoniem_meisje 

Bewegen is maar een deel.  Je hele lichaam komt binnen door de mond.  Je kunt eens zoeken op intermittend fasting.  Het idee is dat je niet let op wat je eet maar op wanneer je eet. 
Door een bepaalde (vrij lange) tijd niet te eten, krijg je niet zo’n sterk hongergevoel (dat krijg je wel als je een klein hapje eet).   Je krijgt gewoon minder eten binnen zo.   Google het eens en kijk eens of het je wat lijkt. 

Wel belangrijk is dat je tijdens een periode van niet eten ook echt niet eet, niet eens een half koekje.   Als je dat doet denkt je lichaam ‘er is blijkbaar geen eten in de buurt dus ik kan het hongergevoel wel uitzetten want dat heeft toch geen zin’.  Als je een koekje eet geef je aan dat er eten is. 

Wel eerst goed over lezen niet zomaar wat doen.

@jongen999 

Hey! Ik heb dit ook meerdere malen geprobeerd maar dit mag niet meer van mijn ouders. Omdat ik niet zonder ontbijt naar school mag. Ook heb ik het probleem dat ik veel groenten niet lekker vind. Ik probeer ze dan wel maar het gaat gewoon niet naar binnen. Ik ben namelijk ook al een paar keer bij een diëtiste geweest. 

Onnodige quotes verwijderd door De Kindertelefoon.

Hey!

Je bent 12 en 178, je gaat waarschijnlijk nog heel veel groeien. Wat zei de ggd over je lengte? Waarschijnlijk wordt je 190-200 cm ofzo, dus het lijkt me belangrijk dat je vooral niet gewicht aankomt. 

Je kan heel makkelijk gewicht verliezen door niet te snacken, was vroeger zelf ook te dik, de dokter zei dat het belangrijk was dat ik gewoon niet te veel moest snacken en geen frisdrank ofzo. Dus je kan het beste alle onnodige dingen niet eten, zoals koekjes ofzo. Je kan ipv een koekje bijvoorbeeld een mandarijn eten of een appel. En vooral geen frisdrank drinken. 

Je gaat al naar de sportschool, doe je vooral gewichtstraining of meer cardio? Probeer meer cardio te doen maar gewichtstraining gewoon aan te houden. En ga vooral op sport bij een club! Het is super leuk, ga op bijvoorbeeld voetbal, hockey, volleybal of tennis ofzo. Ga gewoon op een sport die je leuk vindt! Waarschijnlijk weet je zelf al wat je leuk vindt, maar als dat niet het geval is zijn er super veel quizzes online die je kan doen. 

Misschien worden er nare opmerkingen naar je geslingerd door je teamgenoten, maar daar moet jij je niks van aantrekken! Je bent veel langer dan je leeftijdsgenoten, dus er zullen zelfs kinderen zijn die bang voor je zijn 🙂. Mensen die opmerkingen over andere maken zijn zelf ook onzeker over hunzelf, dus vooral niks vaan antrekken!

Dus vooral; ongezonde dingen uit je dieet halen, op een sport gaan (als je dat wilt, zo niet, doe meer cardio!!), en vooral niets aantrekken van andere mensen!

Hoop dat dit helpt!
Groetjes, Sano07

Reageer