Vraag

Hulp zoeken/anorexia?

  • 26 December 2021
  • 2 reacties
  • 60 Bekeken

Badge

Hi ongeveer een maand geleden had ik een topic gepost over een mogelijke eetstoornis, ik weet het niet zeker maar het gaat niet goed en ik voel dat ik hulp moet zoeken, omdat het te ver is gegaan. 
 

(Lees eerst andere topic)

Trouwens het kan misschien een beetje een trigger voor sommigen zijn, dus als je er niet goed tegen kan stop dan met lezen :)

 

Ik ben enorm afgevallen, je kan de botten in mijn hals, shouderbladen, nek, ruggengraat, heupen en een beetje mijn ribben zien. (Niet volledig, wel op een omgezonde manier) Ik heb ook meerdere klachten gekregen:

  • Snel flauwvallen (bij opstaan)
  • hoofdpijn
  • vreselijke buikpijn, vooral snachts
  • hartkloppingen
  • mijn haar begint meer uit te vallen dan normaal, lijkt het
  •  een oncomfortabel gevoel. Mijn lichaam voelt oncomfortabel
  • ik vergeet vaak dingen, meer dan eerst
  • Ik voel me zo moe, ik slaap heel lang
  • Ik eet veel minder en als ik mijn best doe krijg ik de helft nog niet naar binnen. (Vaak maar 1 - 1,5 maaltijd) 
  • Steeds vaker ziek (grieperig)
  • ik voel me depri
  • boos/chaggerijnig (normaal nooit)
  • Alleen maar koud
  • opeens kreeg ik vandaag dat mijn vinger heel raar zonder dat ik het wou ging bewegen/trillen, ik weet niet of dit er wat mee te maken heeft. 

    ik weet dat het niet goed gaat en dat ik hulp nodig heb maar hoe moet ik dat tegen mn ouders zeggen? Ik heb constant gelogen over het eten en voel me zo schuldig. Ze doen zo hun best om me te laten eten. Ik wil me gewoon weer gelukkig voelen zoals het zou moeten en niet elke dag de “strijd aan moeten gaan”, want zo voelt het echt. Maar ik heb het gevoel alsof ze het niet zouden begrijpen, wat eigenlijk best logisch is. Ik ben te ver gegaan maar kan het niet herstellen, in mn eentje. Als ik zo doorga kom ik misschien in het ziekenhuis terecht. Wat is het beste om te doen en waar kan ik hulp zoeken? Word ik in zo’n plek geplaatst voor mensen met een eetstoornis, en wie gaat mij helpen om weer op het goede pad te komen?

Voor degene die willen afvallen: doe het nooit op deze manier, het vernielt je lichaam en het is het niet waard  om je gelukkigheid af te nemen. Doe het asjeblieft op een gezonde manier, ik heb mijn les geleerd.

 

Alvast heel erg bedankt voor het lezen en antwoorden :) in ieder geval fijne feestdagen allemaal, ik hoop dat jullie er ondanks corona nog van kunnen genieten <3


2 reacties

Die klachten klinken al best wel ernstig. 

Zoals je zelf al zegt, is het vaak heel lastig om dit in je eentje aan te pakken. Ik zou je dus toch echt op het hart willen drukken om zo snel mogelijk hulp te zoeken. Daar hoef je echt niet voor te schamen, dat zou ik juist heel dapper vinden. Eetstoornissen zijn serieuze aandoeningen waarbij hulp echt noodzakelijk is, dus denk niet dat je een uitzondering bent.

Ik zou je adviseren om het eerst eens met je ouders te delen. Ook zou ik binnenkort een afspraak maken bij de huisarts. Met hem/haar kun je eens de opties doornemen om de juiste hulp te krijgen. Ik weet niet precies wat die opties zijn, misschien krijg je een doorverwijzing naar een diëtist of een psycholoog, geen idee. Dat weet je huisarts beter dan ik.

Je zegt dat je het lastig vindt om het aan je ouders te vertellen. Dat is ook lastig, maar ik denk dat het wel enorm oplucht als je het eenmaal hebt gedaan. Kies het juiste moment, en gooi het balletje eens op, ‘pap, mam, het gaat toch niet zo lekker met me …, en ik ga binnenkort een afspraak maken bij de huisarts om eens te kijken wat de mogelijkheden zijn.’

 

Ik snap heel goed dat het lastig is om je zo kwetsbaar op te stellen maar het is wel heel belangrijk dat je nu hulp zoekt om erger te voorkomen, maar dat zie je zelf gelukkig ook. 

 

Heel veel sterkte! Je kunt het:kissing_heart:

 

Reputatie 6
Badge +4

We lezen dat je in een lastige situatie zit. Je kunt De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren. Heb je wel eens gehoord van www.99gram.nl ? Daar kun je informatie vinden over eetstoornissen. xLisa heeft gelijk, je hebt nu hulp nodig.

We wensen je veel moed en sterkte.  Ab W.

Reageer