Vraag

hpv vaccinatie

  • 17 February 2021
  • 4 reacties
  • 110 Bekeken

Reputatie 4
Badge +5

Hoi allemaal ik heb een uitnodiging gekregen om een prik te krijgen tegen HPV!  Wat is Hpv? 


4 reacties

Hee,

Als het goed is heb je bij de oproep voor de vaccinatie ook informatie meegekregen over wat HPV (Humaan Papillomavirus) is en wat de vaccinatie inhoud. Misschien is het verstandig om dat eens door te nemen om zo een wat beter beeld te krijgen?

HPV is een virus dat veel voorkomt. Zo'n 80 tot 90% van de mensen wordt eens in hun leven besmet met HPV. Vaak merk je niets van een infectie en het grootste gedeelte van de infecties worden door het lichaam opgeruimd. Soms ontstaan genitale wratten (wratten bij de vagina of penis), een van de meest voorkomende soa Seksueel overdraagbare aandoeningen  in Nederland. 

HPV kan ook verschillende soorten kanker veroorzaken. Baarmoederhalskanker wordt veroorzaakt door HPV. Het aantal gevallen van kanker door HPV per jaar is de laatste jaren licht gestegen. In Nederland krijgen ruim 1000 vrouwen en 300 mannen per jaar kanker door HPV. Hiervan overlijden ieder jaar zo’n 450 vrouwen en 150 mannen. Elk jaar zijn er 5500 vrouwen die een behandeling moeten ondergaan voor een voorstadium van baarmoederhalskanker.  

Meisjes krijgen in het jaar dat ze 13 worden gratis een vaccinatie aangeboden tegen HPV. Met de vaccinatie zijn ze voor 75% beschermd tegen baarmoederhalskanker. Het vaccin komt in  2022 ook in het vaccinatiepakket voor jongens.

https://www.rivm.nl/hpv-humaan-papillomavirus

https://www.rivm.nl/hpv-humaan-papillomavirus/vaccinatie-hpv

Groetjes,
Simply Me

Reputatie 6
Badge +7

Hoi LachBTS,

Een jaar geleden heb ik ook die prik gekregen. Behalve dat dit een prik is tegen baarmoederhalskanker is, die meisjes op 13-jarige leeftijd krijgen, weet ik hier niet zoveel over. Ik heb een beetje gezocht en dit is een gedeelte van de website die ik gevonden heb:

HPV is de afkorting van humaan papillomavirus. Er zijn veel verschillende HPV-virussen, maar de typen 16 en 18 zijn de meest voorkomende gevaarlijke virussen. Van deze virussen kunnen op termijn vrouwen baarmoederhalskanker krijgen. De HPV-vaccinatie beschermt meisjes tegen deze 2 gevaarlijke typen virussen. Met de vaccinatie heb je geen garantie dat je nooit baarmoederhalskanker zult krijgen, maar je bent wel veel beter beschermd. De HPV-typen 16 en 18 veroorzaken 70% van alle gevallen van baarmoederhalskanker.

Dit stukje komt van de website van het rijks-vaccinatie-programma. 

Op deze website kan je er zelf ook nog een beetje over rondneuzen:

rijksvaccinatiepragramma.nl

Succes met je prik!

 

Groetjes,

Paardebloem

Badge +1

hoi,

ik heb dit jaar ook een hpv uitnodiging gekregen. hpv staat voor humaan papillomavirus dit virus kan  bij vrouwen baarmoederhals kanker veroorzaken  en bij jongens keel kanker. ik ga zelf de prik wel halen met het idee het is nu even stom maar als je het niet doet kan het later nog veel stommer zijn.

Badge +1

Hey,

Hpv staat voor humaan papillomavirus. Van dit virus kunnen meisjes  je baarmoederhalskamnker krijgen en jongens keel kanker

Reageer