Vraag

hoort dit bij zelfbeschadiging

  • 4 October 2023
  • 7 reacties
  • 103 Bekeken

Reputatie 5
Badge +3

ik krab mijzelf in de holte van mijn elleboog als ik gestresd ben het doet ontzettend veel pijn maar ik kan niet stoppen er zijn mensen die denken dat ik deppresief ben en dat ik mijzelf ga snijden ofz is het serieus zo erg??


7 reacties

Reputatie 6
Badge +3

Is het niet mischien eczeem?, dan heb je veel jeuk op vooral die plekken, maar ik weet niet of ik je vraag helemaal snap.

Maar ik hoop dat ik je kon helpen, groetjes sinasappelbroodje.

Reputatie 7
Badge +11

Hey @anoniemia,

Dit valt zeker onder zelfbeschadiging (sh),  het beste is om hulp te zoeken hiervoor, bij een vertrouwenspersoon of je mentor bijvoorbeeld. 

Groetjes,  @Monkeyboy08 

Reputatie 5
Badge +3

het is aan het ontsteken help!!

Reputatie 7
Badge +9

Hoihoi, het klinkt als eczeem en het valt lichtjes onder selfharm, maar niet zo erg, maar je daar geen zorgen over. Ik heb zelf eczeem in mijn elleboogholtes en krab het ook, niet per se wanneer ik stress heb maar omdat het jeukt of gewoon als reflex. 

PS IK BEN GEEN DOKTER MAAR DIT IS GEWOON WAT IK DOE, hier is nog een bron:
https://www.apotheekenhuid.nl/blogs/advies/ontstoken-wond-behandelen/
Het is ontstoken, dus doe je best om ervan af te blijven. Ik raad je allereest aan om het gewoon goed te wassen. Doe dit met water, evt. handzeep (zonder parfum of andere gekke stofjes, het liefste zo’n simpele zeep mogelijk) en ontsmet het. Droog het vervolgens goed af met een schone handdoek of dergelijke. 

Smeer er geen moisterizers op. Hou het zo droog mogelijk en plak het evt. af met een pleister en anders verband. Doe ook lange mouwen aan want dat helpt een beetje. Wanneer je gaat douchen moet je onthouden om het goed droog te houden. 

Na een tijdje zal het wel weggaan. 

Ik denk zelf dat dit onder selfharm valt, maar kijk je hebt verschillende soorten selfharm. Ik ben zelf mentaal stabiel en ik krab mijn elleboogholte niet omdat ik mezelf pijn wil doen. Je kunt het beste een alternatief zoeken voor een periode. Denk hierbij aan je been trillen, of in je been te knijpen wanneer je je gestresst voelt. Waarschijnlijk zul je later wel gewoon doorgaan met krabben, dus ik raad je aan om te proberen om jezelf minder hard te krabben en om je nagels regelmatig te knippen, waardoor het niet zo erg wordt. 

Succes en groetjes!!

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @anoniemia ,

We lezen dat je jezelf krabt, en dat de wondjes gaan ontsteken. Hier op het forum hebben we geen medische kennis. Om schade zoals littekens te voorkomen, raden wij jou aan om naar je huisarts te gaan. Tips van andere forumgebruikers over hiermee omgaan, of stoppen, zijn uiteraard altijd welkom. 
Als je wilt praten over stress, of andere dingen, dan kun je natuurlijk altijd bellen met De Kindertelefoon.

Als je meer wilt weten over zelfbeschadiging, dan kun je ook kijken op de website van ‘Samen in mijn schoenen’:

https://sameninmijnschoenen.nl

Je kunt De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren.

Sterkte. Groetjes, 
Mariska

Reputatie 5
Badge +3

het worden al littekens en ik kan niet zelf naar de huisarts gaan mijn moeder vind dat natuurlijk weer eens niet nodig 

 

Reputatie 7
Badge +9

het worden al littekens en ik kan niet zelf naar de huisarts gaan mijn moeder vind dat natuurlijk weer eens niet nodig 

 

Ik dacht dat litteken cremes verkrijgbaar zijn bij drogisten als de kruidvat/etos? Misschien kun je daar proberen, want vgm is er geen minimum leeftijd aan verbonden. 

En ja jammer dat van je moeder, kan je niks aan doen :( 

Reageer