Vraag

Hoeveel suiker is normaal

  • 19 April 2021
  • 3 reacties
  • 83 Bekeken

Badge

Hoi :)

Ik heb het gevoel dat ik te veel snoep en koek eet en dat ik elke kleine reden als een excuus zie om weer heel veel chocolade in te slaan. Vandaag had ik een toets en ik voelde me er echt rot over en nu heb ik 3 donuts en een hele chocoladereep op, wat me niet bepaald gezond lijkt. Ik merk er echter niks van aan mijn gewicht ofzo. Hoeveel suiker is normaal om te eten en hoeveel snoep eten jullie ongeveer per dag/week of hebben jullie tips om het te verminderen? 


3 reacties

Heey,

Op basis van onderzoek adviseert de WHO om de consumptie van vrije suikers te beperken tot maximaal 10 procent van het totaal aan calorieën dat je dagelijks binnen krijgt.

Een volwassen vrouw mag per dag 50 gram aan vrije suikers binnen krijgen. Een volwassen man mag 60 gram. Let op: dit advies geldt voor vrije suikers. Dit zijn alle suikers die door de fabrikant zijn toegevoegd en alle suikers uit honing, siropen, vruchtensappen en vruchtenconcentraat. Bron

Alleen eet een Nederlander gemiddeld per dag meer dan die 'aanbevolen' hoeveelheid.

Het is niet heel gezond om donuts en chocola te eten, maar het moet ook wel gewoon een keer kunnen. Zo af en toe mag je best genieten en jezelf verwennen. Doe dit alleen niet te vaak. Let erop dat je niet gaat eten uit emotie en eetbuien ontwikkelt.

Een tip kan zijn om voldoende te drinken. Soms denk je dat je wilt eten, dat is vaak vooral als je lekkere trek hebt, maar heeft je lichaam eigenlijk vocht nodig. Als je voldoende drinkt kan dat al meehelpen.

Groetjes,
Simply Me

Reputatie 3
Badge +2

Je mag best een donut eten en een stukje chocola, maar drie donuts en een hele reep chocola is wel een beetje veel. Natuurlijk kan dit wel voor een keer, maar zorg er wel voor dat je dit niet elke dag doet. Ook al merk je niks aan je gewicht, weet wel dat dit ook niet goed is voor ‘de binnenkant’ van je lichaam. Je kan bijvoorbeeld suikerziekte krijgen en nog veel meer.

Dat je dit niet merkt met je gewicht kan zijn omdat je een snel metabolisme hebt. Je komt trouwens gelijkelijk aan, niet in een keer. 

Dat je dit niet ziet betekend niet dat dit gezond is. Als je dit te vaak of te veel doet kan je suikerziekte krijgen, en dat maakt je leven een heel stuk moeilijker. Vette en zoete dingen eten kan ook lijden tot een hoog cholestorol gehalte, en zo een vervroegde dood.  Door suiker eten heb je ook snel geen honger meer in andere dingen. Zo kan je te weinig andere voedingsstoffen krijgen. Dit kan allemaal gebeuren zonder dat je het door hebt.

Veel suiker eten kan ook lijden tot een slechte mentale gezondheid, omdat je eerst heel veel energie hebt, en dat super moe bent.

Ik denk dat de beste manier om dit te verminderen is de zoete hapjes uit het zicht en handbereik te leggen, en als je honger of trek hebt, een boteram of een stuk fruit te eten.

Reageer