Hoe vertellen dat ik slecht zie?

  • 24 October 2019
  • 3 reacties
  • 137 Bekeken

Badge

Hallo allemaal, er is dus iets waar ik heel erg mee zit. Het is niet eens zo'n super groot probleem, maar ja… Op de basisschool merkte ik dat ik het bord vanuit de verte niet heel goed kon lezen. Ik wist uiteindelijk toen al dat ik slechte ogen had en dat ik een bril nodig had. Ik was hier dus echt super onzeker over en heb het nooit verteld aan m'n ouders. Ik hoopte dat iemand misschien zou merken dat ik niet goed zag, maar dat was niet het geval. Inmiddels zit ik al op de middelbare school en nog steeds weet niemand het. Ik ben al echt een tijdje super onzeker over mezelf waardoor ik het niet durf te vertellen aan m'n ouders. Ik heb verder helemaal niks tegen brillen hoor. Ik vind een bril juist leuk staan bij IEDEREEN die er 1 nodig heeft, maar bij mij staat geen enkele bril. Rond, ovaal, vierkant of driehoek geen enkele bril past bij mij. Ik weet ook niet echt goed hoe ik het moet vertellen aan m'n ouders. Ik vind '’Ik denk dat ik een bril nodig heb'’ of '’Ik zie niet goed'’ zo raar klinken. Dus ik heb een vraag. (Alleen voor mensen die niet goed zien.) Hoe hebben jullie verteld aan je ouders dat je slecht zag en hoe reageerden je klas erop?

 

Groetjes,

Een blind persoon :dizzy_face:


3 reacties

Hoi

 

Je vermoedt dat je een bril nodig hebt, maar weet niet goed hoe dit met je ouders mee te delen. Daarbij vind je geen enkele bril bij je passen. 

 

Hoewel er me niets mis lijkt met zinnen als ‘ik zie niet goed’, is het eventueel een idee om naar een andere manier van mededelen te zoeken. Misschien is een indirectere mededeling meer jouw ding. In plaats van ‘ik zie niet goed’ zou je kunnen vertellen hoe je tijdens de les de helft van je nota’s niet had doordat je het bord niet goed kon zien. Wie weet stellen je ouders dan de vraag of je last hebt met zicht, waarop jij simpelweg ‘ja’ te antwoorden hebt. Je zou je ouders ook een berichtje kunnen sturen met de vraag of ze een afspraak kunnen maken bij de huisarts. Eventueel kan je die afspraak zelf maken. 

 

Voor een montuur dat je goed staat kan je terecht bij de opticien. Die heeft al met een hoop hoofden gewerkt, en kan vast een model bedenken dat je gezicht prima staat. Daarbij zou je bij momenten lenzen kunnen dragen, als deze je comfortabel zitten. 

 

Groetjes

Kenshin

Heyo,

Ik draag zelf lenzen, omdat ik een bril niet vind passen bij mij. Me opa en oma dragen allebei een bril

Ik had al een tijdje dat ik de letters op het bord niet goed kon lezen. Maar omdat ik geen zin had om een bril te dragen negeerde ik het maar.  Uiteindelijk ging me opa voor controle naar de opticien. Ik ging mee, maar meer omdat ik het wel leuk vondt. Eenmaal daar vroegen ze of ik een gratis oog controle wou en zei dus ja. Waarom ook niet het is gratis. 

Daar uit bleek dat me ogen -0,50 waren. En zo begon het te lopen. Ik heb wel meteen gezegd dat ik geen bril ging dragen en al helemaal niet op school.

Dus kreeg ik lenzen. Het in doen is k*t maar daarna merk je er niks aan. En andere zien het niet.

 

Als je ouders of een van hun een bril draagt, kan je is vragen of je mee mag als zij voor een controle gaat. Of je vraagt of ze met je mee willen voor een oog controle. Vaak is het ook zo dat je gewoon naar een opticien toe kan gaan en kan vragen om een oog controle. 

 

Je kan ook gewoon heel simpel zeggen tegen je ouders ik zie niet goed, of het is wazig. Ik heb een bril nodig. Als je dat zo zegt dan draai je er ook niet om heen. Maar als je dat niet prettig vind kan je de tips van Kenshin gebruiken👍🏻

 

See ya!

Spookyzx. 

Reputatie 1
Badge +1

Omg ik heb precies hetzelfde gehad!

listen to me

Ik merkte ook dat ik het bord niet zo heel goed meer kon zien en durfde het ook niet te zeggen. Ik heb toen voorzichtig aan mn ouders gevraagd of ik misschien een keer mijn ogen mocht laten meten (gewoon op een luchtig moment). Eerst wijfde ze het een beetje weg omdat ze dachten dat ik mischien een beetje overdreef maar nadat ik het een paar keer had aangegeven zijn we toch maar even gaan kijken. (Dit is nu ongeveer een maandje geleden) Ik heb mijn ogen laten meten en blijk tdat ik idd een bril nodig heb, ook is gezegd dat ze niet zeker weten of dit levenslang is of alleen tijdens mijn puberteit (dit kan namelijk na je puberteit ook weer gewoon verdwijnen) iets met hormonen fzo. Nu ben ik dus al een tijdje aan het rondkijken en ik vond ook dat niets mij stond, nu ben ik gisteren gewoon even random een winkel in gelopen en toen werd ik helemaal verliefd! Je moet dus vooral gewoon even geduld hebben en geen overhaaste beslissingen nemen want een bril is niet iets wat je '’even'’ koopt haha. Je kan natuurlijk ook voor lenzen gaan maar je moet er altijd ook een bril bij kopen voor het geval je lenzen gaan irriteren of je een ontstekig fzo krijgt waardoor je geen lezen in kunt. 

Super suc6 en ik hoop dat je het snel vertelt en snel een leuke bril vind. 

(laat ff horen als je m hebt btw!:grinning:)

X A.

Reageer