Histamine intolerantie?

  • 14 January 2018
  • 6 reacties
  • 510 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Beste mensen,

Ik loop al 8 weken met klachten en pas afgelopen week kwam ik erachter dat ik een histamine intolerantie heb waarschijnlijk. Ik wist eerst helemaal niet wat het was. Ik kreeg op een maandagavond ineens benauwdheid, rillingen,warm/koud, angstig, huilbuien enz. Ik had lange klachtenlijsten bijgehouden, maar ik begreep alsmaar niet wat het was. Mijn huisarts stempelde het als hyperventilatie achtige klachten. Ze had het mis. Histamine intolerantie is niet erg bekend, maar wel vet lastig. Histamine zit namelijk in vet veel producten. Ik heb daar een gevoeligheid op dus niet per se een allergie al zijn de klachten alsof ik allergisch ben.

De gevolgen zijn groot. Ik moet een streng dieet gaan volgen, maar dat kan ik niet alleen. Ik zal naar een diëtiste gaan. Ik heb zelf al tarwe vrije broodjes gehaald. Ik wil weer normaal kunnen leven zonder benauwdheid continu. Ik loop nu namelijk al 8 weken lang elke dag en elke minuut met een benauwdheid ront. De nachten waren ook zwaar. Daarnaast had ik nog een D tekort en zit mijn B12 in grijze gebied. Mijn foliumzuur zit ook aan de lage kant.

Het ene moment was ik hartstikke gezond en het andere moment mankeer je ineens vanalles. Echt bizar. Ik wil dit delen om bekend te maken aan jullie dat dit bestaat en dat meer mensen dit hebben dan ze realiseren. Het is een zeer lastig probleem en ik wilde het gewoon kwijt hoe moeilijk het voor mij was 😢 vooral ook dat de huisarts schijnbaar alleen maar hyperventilatie erop wil schuiven. Ze wilde ook al niet luisteren naar B12 tekorten.

6 reacties

Vaak groei je over een allergie heen, met andere woorden het wordt waarschijnlijk minder als je ouder wordt. In het begin is het omzetten van voeding lastig maar Sl na 3 weken begint het te wennen. B12 is een stof dat je lichaam pas maakt met 3 andere stoffen in je lichaam als een van de 3 niet in belans is kun je een b12 te kort krijgen of als je blowt. Ik zou eens een vitamine bloed onderzoek bij je huisarts aanvragen en een allergie test.
"Ze had het mis."
Nouja, voordat jij zelf iets gaat doen lijkt het mij toch verstandig om naar haar te luisteren. Met name vanwege het feit dat zij er een opleiding voor heeft gevolgd.

"Histamine zit namelijk in vet veel producten."
Eh, waar haal je dat vandaan? Ik ben zeer benieuwd naar die bron, omdat ik met name iets lees over gefermenteerde producten.
Dat klopt niet. Ik spreek met mensen die zelf allemaal histamine intolerantie hebben er zijn velen bronnen te vinden waar spinazie, tomaten, tarwe enz. Alleen al histamine vrijmakers zijn. Ja ik moet oom zoveel mogelikl de E-nummers vermijden dat is sowieso al niet goed voor je. Ik moet kijken hoe ik op alles met tomaat reageer dus ook lasagne en bolognese. Ook geen alcohol en stress maakt het ook erger. Ik reageer op tarwe maar dat eet ik elke ochtend en middag. Ik slik ook al vitaminen tabletten vanwege mijn D tekort. Histamine zit ook in tonijn en haring(niet zo veel). Een klein beetje kan al teveel zijn. Ik heb na het eten altijd meer slijm productie in keel en neus. Ik moet niezen nadatt ik histamine rijk voedsel heb gegeten. Verder gewoon het liefst alled zo vers mogelijk eten dus vanwege de E nummers en ook geen blik met azijn dus die augurken bijv. Ik kan ook geen aardbeien, frambozen hebben. Verder ben ik nog opzoek welke triggers er voor mij nog meer zijn. Het kunnen er best veel zijn. Gister heb ik bijv. Sjuu gehad met bier erin. Dat kan ik dus ook wel vergeten merkte ik. Tomatenpuree ook niet. Jonge kaas kan ik wel eten maar oude/schimmel kaas niet. Varkensvlees ook overslaan.
Het is bekend dat de huisarts uberhaupt niet snel het probleem legt bij intolerantie. Ze snapte er zelf ook niks van. Hyperventilatie zou volgens haar niet zo lang moeten duren dus zij twijfelde zelf ook al. Ik ga dus nog een keer terug naar haar om te zeggen dat ik een intolerantie vermoed. Alles komt ermee overeen. Ik wil snel actie ondernemen omdat het best ernstige reacties kan geven. Ik wil bijv. Niet in een shock raken dat kan levend bedreigend zijn. De keel die dan opzwelt en ernstige astmatische klachten. Beter dat vermijden maar ik loop er al 8 weken mee omdat ik niet wist wat het was.
Ik zou echt niet te snel conclusies trekken. Als je echt het zo erg hebt dat je zelfs benauwd worst moet je eisen dat je naar het zekenhuis wordt gestuurd voor een allergie test! Als ik jouw zo hoor klinkt het eerder als een allergie voor tomatine, nachtschadige of alkaloïden. Ik zou niet te snel zijn met een histamine intolerantie. nogmaals aandringen bij je huisarts!
benauwdheid is een klacht dat meer voorkomt. Ik ben ook weer niet zo benaud ik krijg gewoon astmatisch klachten van histamine, maar ik ga woensdag ochtend weer naar de huisarts erover dan hoor ik het wel. Ik wacht ook al 8 weken he dus ik trek niet snel conclusies ik ben alles al na gegaan. Ik vermijd tomaten al dagen en toch blijven de klachten dus of het is niet de tomaat of het is OOK de tomaat. dat is nog niet duidelijk, maar histamine of sulfiet is lastig te meten als je op zoveel reageerd.

Reageer