Skip to main content
Vraag

Heel vaak duizelig

• February 4, 2026
  • 15 reacties
  • 138 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Hoi, ik had even een vraagje of sommige van jullie dit ook hebben. Ik ben nu 15 en ben 187cm maar ben altijd al lang geweest.

Ik ben dus nu al 2 jaar lang bijna iedere dag duizelig vooral tijdens en na sporten, en opstaan zwart zien wat wel 20 seconden kan aanhouden. Maar nu heb ik ook sinds kort dat ik me soms heeeeel slecht kan concentreren en dan kan ik niet eens meer een boek lezen, daarbij krijg ik ook een hele erge hoofdpijn. 

Fam van me heeft wel diabetes maar heb al 3 keer moeten bloedprikken op o.a. diabetes maar dat was iedere keer goed.

Ben al bij een oogarts, KNO, fysio en kinderarts geweest. Maar er was een diagnose gesteld maar die klopt waarschijnlijk toch niet dit was namelijk een te lage hartslag maar dat is niet van toepassing.

Zijn er andere die dit ook hebben/hadden?

15 reacties

ghast
Forum|alt.badge.img+9
  • Topper
  • February 5, 2026

Hoi,

Ben je al getest op orthostatische hypotensie? Ik heb dat namelijk en het zorgt voor een lage bloeddruk bij zitten of staan en wanneer je opstaat moet je dat super rustig doen want anders ga je net als bij jou zwart zien.

Laat ons weten hoe het gaat.

Groetjes,

ghast

• February 5, 2026

Heyy ik heb dit ook gehad en nu nog steeds eig, het kan komen door ondergewicht of een lage bloedsuikerspiegel. Het kan ook komen door (als ik je lengte zie) groeien, als je veel groeit in een korte periode dan moet je lichaam zich aanpassen en soms kan je daar heel duizelig van worden. Ik ben zelf 180 en ik heb daar ook last van gehad, er zijn denk ik nog wel meer opties maar misschien kan je online kijken, daar staat ook veel info! Success

Yusa
Forum|alt.badge.img+14
  • Vaste gast
  • February 5, 2026

Hey wat vervelend 😓❤️ ik had iets soortgelijks maar toch net iets anders, valt te lezen in dit topic: https://forum.kindertelefoon.nl/lichaam-en-gezondheid-37/ziek-maar-wat-101255 

Ik kan je helaas niet zoveel tips geven, aangezien je al meerdere keren naar de dokter bent geweest. Ik wens je veel sterkte😘🫂

Liefs Yusa 😘

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • February 5, 2026

Hooi, 

Ik heb geen ondergewicht, zit voor het mooie wel een beetje aan de lage kant maar niet te laag.

Ik heb nu dus de werkdiagnose orthostatische hypotensie, maar dat was op basis van 1 meting zittend. En volgensmij moet dit ook staand en bij de huisarts is het een paar keer gemeten en dat was goed. Ook mijn bloedzuurstof is goed. En OH duurt meestal niet heel lang maar bij mij gebeurd het ook zittend en kan het wel 30 minuten duren zittend. 

Ik ben ook altijd al lang geweest en heb niet zomaar ineens een groeispurt gehad want dan had bloedarmoede heel goed gekund. Maar ik heb het al bijna 3 jaar dus dan had dat ondertussen ook al opgelost geweest.

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • February 5, 2026

Heb jij dit nogsteeds Yusa?

Yusa
Forum|alt.badge.img+14
  • Vaste gast
  • February 5, 2026

@Anoniem28374 ja, nog steeds wel bij snel opstaan. Maar dit gaat over jou, niet over mij 🙂 

Liefs Yusa 😘

ghast
Forum|alt.badge.img+9
  • Topper
  • February 5, 2026

Orthostatische hypotensie gaat vaak samen met meer dysautonomievormen of de algemene dysautonomiediagnose (zoals bij mij). Heeft de kinderarts daar iets over gezegd? En vergeet niet: de kinderarts staat klaar voor nieuwe ontwikkelingen. Je mag gewoon aangeven wanneer je een verandering voelt.

Ander
Forum|alt.badge.img+3
  • Praat goed mee
  • February 6, 2026

Te lage bloeddruk

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • February 6, 2026

Orthostatische hypotensie gaat vaak samen met meer dysautonomievormen of de algemene dysautonomiediagnose (zoals bij mij). Heeft de kinderarts daar iets over gezegd? En vergeet niet: de kinderarts staat klaar voor nieuwe ontwikkelingen. Je mag gewoon aangeven wanneer je een verandering voelt.

Daar heeft de kinderarts nog niks over gezegt, het is ook maar een werkdiagnose maar heb in de vakantie weer een afspraak met de kinderarts en als het goed is een cardioloog en neuroloog.

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • February 6, 2026

Te lage bloeddruk

Nope bloeddruk is goed

• February 7, 2026

Te lage bloeddruk

Nope bloeddruk is goed

Niet als het te laag is, daar kan je van flauwvallen

Hoeveel drink je (water he), ik weet dat het een beetje lullige vraag is, maar soms helpt het wel.

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • February 15, 2026

Hoeveel drink je (water he), ik weet dat het een beetje lullige vraag is, maar soms helpt het wel.

Ik drink echt veel water, ongeveer 2.5L

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • February 15, 2026

Ik ga morgen trouwens naar de kinderarts en als het goed is cardioloog, dus we gaan het zien

Forum|alt.badge.img
  • Net nieuw
  • February 28, 2026

Het kan volgens mij ook komen door ijzer tekort ik zou hier eens naar kijken