Skip to main content

heeft iemand tips voor mij please

• 25 januari 2025
  • 5 reacties
  • 58 Bekeken

Forum|alt.badge.img+2

hoii mijn mentale gezondheid  is niet echt goed familie , school en vrienden 

mijn familie denkt altijd dat ik iets heb gedaan omdat ik de middelste ben en elke keer jokt mijn zusje dat ik iets heb gedaan terwijl dat niet waar is.

en school omdat ik in de eerste zit en ik heb mavo dus vmbo gl-tl maar ik mag naar havo ik heb een 8,5 voor wiskunde yayyyy en voor alle vakken heb een hele goeie cijfer maar ik wil een goeie toekomst dus heb het heel druk met school.

en vrienden omdat ze echt de verkeerde kant op gaan en het voelt alsof ik ook die kant op ga .

hebben jullie misschien tips op hoe ik kan focussen op school en andere vrienden zoeken  en hoe ik kan stoppen met zelfbeschadiging .

5 reacties

Diana
Forum|alt.badge.img+3
  • Vaak actief
  • 293 reacties
  • 25 januari 2025

Hej, wat naar voor je.  Ik he geen oplossing voor je maar als het je een beetje helpt: een dikke knuffel om je op te beuren.  Ik hoop dat alles gauw goed komt.

xShqdow
Forum|alt.badge.img+12
  • Topper
  • 709 reacties
  • 25 januari 2025

Hey

Vervelend om te horen dat je je zo voelt. Het klinkt alsof je veel voor de kiezen krijgt! Ik ga mijn best doen je zo goed mogelijk te helpen.

Als eerste benoem je dat je thuis vaak onterecht de schuld op je geschoven krijgt. Heb je het hier al met je ouders over gehad? Het zou kunnen dat zij niet doorhebben wat er aan de hand en hoe rot jij je erdoor voelt. Ik denk dat een goed gesprek met het hele gezin zou kunnen helpen om de dynamiek weer wat beter op orde te krijgen en ervoor kan zorgen dat jij je wat meer geapprecieerd voelt in je gezin.

Als tweede snij je het onderwerp van school aan. Als eerste wil ik je feliciteren met het goeie punt voor wiskunde. 8,5 is een mooi cijfer en laat zien dat je gemotiveerd werkt en er veel mee bezig bent.
Hoewel het natuurlijk belangrijk is, moet je ook onthouden dat school en academische successen niet alles in het leven zijn. Het is goed dat je je er zo voor inzet, maar je moet er niet constant mee bezig zijn. Je moet je naast je schoolwerk ook nog kunnen amuseren. Vergeet niet pauzes in te lassen tijdens het leren en ook andere dingen te blijven doen, zelfs al heb je het druk op school.

Je benoemt als derde dat je vrienden je niet de juiste kant op helpen, en dat je graag andere vrienden zou hebben. Zijn deze vrienden van school? En zo ja, zitten er nog mensen in je klas die wel jouw waarden hebben en jou zouden stimuleren om iets goeds te doen? Ik kan je ook nog aanraden om een hobby op te pikken, misschien kun je daar andere vrienden vinden. Dit kan overigens ook een manier zijn om de druk die je ervaart van school een beetje uit te laten, en iets anders te doen.

Als laatst vind ik het knap dat je durft te zeggen dat je aan zelfbeschadiging doet. Ik kan je aanraden om als je je slecht voelt of met vrienden af te spreken, of iets leuks te doen. (Wandelingetje, spelletje...). Ik wil ook zeggen dat het belangrijk is om erover te praten. Dit kan met iemand uit je omgeving, of hiervoor gemaakte platforms als de kindertelefoon. Verder wil ik nog de 113 Zelfmoordpreventie benoemen. Zij zijn er altijd voor je om je te helpen als het niet goed gaat.

Vergeet niet de kleine successen te vieren. Dit kan op vlak van school, familie, vrienden, of als je je hebt af kunnen zetten van zelfbeschadiging.

Liefs en sterkte.

Tover01
Forum|alt.badge.img+16
  • Ster
  • 2399 reacties
  • 25 januari 2025

Hey! Focussen op school zit in jezelf en je wilt dat al graag, dus misschien kun je de "knop omzetten" in jezelf en er voor gaan. Dat kan alleen jij 😊. Misschien met steun van je docenten of een klasgenoot die dit ook wil. 

En andere vrienden zoeken, dan zou je bij een vereniging kunnen gaan. Scouting of een sport bijvoorbeeld. Ik heb daar zelf ook super leuke mensen ontmoet en de sfeer is heel anders dan op een school. Je kunt altijd een keer op proef gaan kijken bij een club of Scouting groep.  Je kunt er meer over vinden op internet 👍 succes! 

Liefs Tover xxx

Forum|alt.badge.img+2
  • Topic-opener
  • Praat goed mee
  • 68 reacties
  • 25 januari 2025

@xShqdow  dankjewel ik ga de tips proberen echt dankjewel

xShqdow
Forum|alt.badge.img+12
  • Topper
  • 709 reacties
  • 25 januari 2025

Blij dat ik heb kunnen helpen, daar is het forum ook voor :). Ik wens je veel sterkte en succes. Mocht je later nog problemen hebben of iets kun je altijd nog hier een reactie achterlaten, of een nieuw topic aanmaken :).

Reageer

Cookiestatement

We gebruiken cookies om je bezoekerservaring te verbeteren en om analyses te kunnen maken van het forum. Ga je akkoord, of ga je door naar het forum, dan ga je akkoord met ons cookiebeleid.

Cookie instellingen