Skip to main content

Hoi allemaal, 

Ik ben een meisje van 14 jaar oud en sinds een lange tijd erg onzeker over mijn lichaam. Eerst deed ik er niet echt iets aan maar toen ik ging shoppen met mijn vriendin en ik mij ging vergelijken met hun werd ik nog onzekerder. Ik begon minder te eten maar had tussendoor nog wel eetbuien waardoor ik mij later weer heel schuldig voelde. Ik probeerde ook te braken alleen ben ik daar heel bang voor. Ik sport nu elke dag en sta minimaal 3x per dag op de weegschaal om te kijken op ik al ben afgevallen. Is dit een vorm van een eetstoornis? Zo ja wat kan ik daar aan doen zonder dat mijn ouders het merken. 
 

groetjes Feline 

Hoi @Anoniem514 ,

Je hebt wel een eetstoornis denk.Hoeveel weeg je nu en hoelang ben je?

Probeer over een dag verspreid te eten, en niet in eetbuien. Je hoeft ook niet echt bang te zijn dat je aankomt, dat gebeurt echt niet snel.

Zelf heb ik ondergewicht en heb daar heel veel last van. Daardoor moet ik weer aankomen. Als je dus een gezond gewicht hebt heeft afvallen totaal geen zin; je hebt er alleen maar last van en moet toch weer aankomen. Maar als het je zelf niet lukt je gewicht goed te houden heb je ook echt hulp nodig. En je ouders moeten daar dan ook van weten. Ik snap dat het allemaal heel lastig is, maar let echt op je gezondheid. Veel succes!


Hoii,

wat naar zeg dat je je zo voelt! Ik weet wat je meemaakt, want ik heb zelf ook een eetstoornis gehad. Ik ben nu sinds een jaar ervan af, dus het kan zeker!

Wat je beschrijft klinkt zeker als een eetstoornis, dus het is heel belangrijk om met iemand te praten over hoe je je voelt. Het klinkt super cliché, maar het werkt echt. Is er iemand die je echt vertrouwd? (dit hoeven natuurlijk niet je ouders te zijn). Misschien een vriendin, of iemand op school (zoals een mentor of maatschappelijk werker). 

Je gelooft het nu waarschijnlijk niet, maar je bent echt goed zoals je bent en je bent mooi zoals je bent. Van een eetstoornis wordt je niet gelukkig, ook niet als je steeds afvalt. Uiteindelijk wil je steeds meer en meer gaan afvallen waardoor je super ongezond wordt en dit kan erg gevaarlijk zijn voor jezelf. 

Ik wens je super veel sterkte en ik hoop dat je goed op jezelf let en dat je dit niet te ver laat komen. 

Als je nog vragen hebt, stel ze dan alsjeblieft!

E.


Ik woog 2 weken geleden 63 kilo, en nu 59. Ik ben 173 cm lang. Ik weet dat ik moet proberen te stoppen maar nu ik zo snel afval kan ik eigenlijk niet stoppen, ik wil minimaal tot de 53 kilo, en een plattere buik. Een vriendin van mij is er achter gekomen en die struggled er zelf ook mee, dus we helpen elkaar wel een beetje maar het gaat wel lastig. Ik hoop dat ik kan stoppen. Bedankt voor jullie reacties❤️


Ik woog 2 weken geleden 63 kilo, en nu 59. Ik ben 173 cm lang. Ik weet dat ik moet proberen te stoppen maar nu ik zo snel afval kan ik eigenlijk niet stoppen, ik wil minimaal tot de 53 kilo, en een plattere buik. Een vriendin van mij is er achter gekomen en die struggled er zelf ook mee, dus we helpen elkaar wel een beetje maar het gaat wel lastig. Ik hoop dat ik kan stoppen. Bedankt voor jullie reacties❤️

Fijn dat je in ieder geval iemand hebt om mee te praten, maar misschien is het ook goed om iemand te zoeken die hier niet zelf ook meezit. Ik merkte tussen mij en mijn vriendinnen (die zelf ook mentale problemen hadden), dat we elkaar super graag wilden helpen maar ook op den duur met elkaar begonnen te concurreren en dat maakte het voor ons alle 3 niet goed. Misschien iemand op school, of maak een chat aan hier op de kindertelefoon met iemand die je kan helpen.

Het is natuurlijk niet goed dat je zoveel afvalt in zo’n korte tijd, maar dat weet je denk ik zelf ook wel. Je zegt dat je wilt afvallen tot 53 kilo, maar uit ervaring weet ik dat als je die bereikt dat je dan nog steeds niet tevreden zult zijn en nog meer wilt afvallen, dit is natuurlijk super slecht voor je. Het is echt heel belangrijk dat je goed voor je lichaam blijft zorgen, zodat je kunt blijven functioneren.

Liefs, E.

 


Ik woog 2 weken geleden 63 kilo, en nu 59. Ik ben 173 cm lang. Ik weet dat ik moet proberen te stoppen maar nu ik zo snel afval kan ik eigenlijk niet stoppen, ik wil minimaal tot de 53 kilo, en een plattere buik. Een vriendin van mij is er achter gekomen en die struggled er zelf ook mee, dus we helpen elkaar wel een beetje maar het gaat wel lastig. Ik hoop dat ik kan stoppen. Bedankt voor jullie reacties❤️

4 kilo in 2 weken is echt teveel. 59 kilo is echt prima (63 ook trouwens) , 53 is aan de lage kant. Probeer echt te stoppen met afvallen, als dat niet lukt en het zo doorgaat kun je het beste maar de huisarts. 


Ja ik snap dat het niet goed is, maar ik wil zooo graag ook een mooi lichaam en een mooi gewicht. Mijn moeder blijft maar zeuren dat ik zo veel eet en dat helpt niet ofz. Ze weet van niks omdat ik weet dat ik het dan alleen maar lastiger krijg.


Je moeder overdrijft echt! 63 kilo is echt niet veel ofzo, het is prima. Stel niet te hoge eisen aan jezelf 😉 Ik snap dat de mening van moeder niet helpt, maar probeer dat te negeren.


Ik zal het proberen!


Reageer