Vraag

Had ik anorexia?

  • 1 April 2024
  • 2 reacties
  • 42 Bekeken

Badge

Hii,

Een paar jaar geleden vond ik mezelf te dik, daarom sportte ik minstens 12 uur per week, douchte ik expres zo koud dat ik moest rillen, ook sloeg ik mijn ontbijt en lunch over en woog ik af en toe mn eten. Ook ging ik vegetarisch eten, omdat ik ervan overtuigd was dat ik daarvan zou afvallen. Ik meette of ik was aangekomen door bijvoorbeeld mijn duim en wijsvinger om mijn pols en arm heen te doen en ik had licht ondergewicht, maar ik was ook weer niet extreem dun. Wel liep ik enorm achter in mijn groei en heb ik nu (17 jaar) pas mijn groeispurt en ik ben ook pas een half jaar ongesteld.

In hoeverre was dit normaal en was dit een eetstoornis/anorexia?


2 reacties

Badge

Sporten deed ik meer dan 12 uur per week (3x is een foutje)

Reputatie 3
Badge

Wat je beschrijft, kan in verband worden gebracht met eetstoornissen. 

Overmatig sporten: Het feit dat je minstens 12 uur per week sportte, kan wijzen op een obsessie met gewichtsverlies en lichaamsbeweging. Dit is een veelvoorkomend kenmerk van eetstoornissen.

Beperking van voedselinname: Het overslaan van ontbijt en lunch, evenals het af en toe wegen van je eten, zijn tekenen van een verstoorde relatie met voedsel. Dit kan leiden tot ondervoeding en licht ondergewicht.

Lichaamsbeeld: Je gaf aan dat je jezelf als te dik zag, ondanks het lichte ondergewicht. Dit negatieve lichaamsbeeld is een belangrijk aspect van eetstoornissen.

Groeiachterstand: Het feit dat je achterliep in je groei en pas op 17-jarige leeftijd een groeispurt doormaakte, kan te maken hebben met ondervoeding en de impact daarvan op je lichaam.

menstruatie: Het feit dat je pas een half jaar geleden voor het eerst ongesteld werd, kan ook gerelateerd zijn aan ondervoeding en een laag lichaamsgewicht.

Reageer