Vraag

Gezond afvallen

  • 6 November 2020
  • 1 reactie
  • 59 Bekeken

Badge

Hoi, ik ben een meisje van 14 en ik heb een probleem. Ik ben veel te zwaar voor mijn leeftijd en lengte, namelijk rond de 72 kg en ik ben 168 cm lang. Ik weet niet hoe ik kan afvallen op een gezonde manier en ik durf niemand om hulp te vragen, ik heb geen idee wat ik moet doen, ik ben bang dat mijn gewicht na een tijdje slecht gaat zijn voor mn gezondheid,heeft iemand tips?


1 reactie

Een te hoog gewicht is misschien niet gezond maar te snel willen afvallen op deze leeftijd ook zeker niet. Het is daarom verstandig om hier wat hulp bij te krijgen. 

Het principe achter afvallen is eigenlijk heel simpel: Meer calorieën verbranden dan dat je binnenkrijgt. Nu is de uitvoering natuurlijk lastiger. Maar het begint sws met meer bewegen. Doe je al aan sport? Zo niet, wat zou je leuk lijken? Teamsport of vind je het lekker om gwn zelf de tijden uit te kiezen bijvoorbeeld met hardlopen of de sportschool? Zoek iets wat bij jou past.

Daarnaast is het misschien handig om je eetpatroon wat aan te passen als daar rede toe is. Maar terugkomend op het begin van de reactie; daar zou ik echt hulp voor inschakelen. Het lijkt mij een goed idee als je eens met een diëtist gaat praten over hoe je dit het best aan kunt pakken. Moet er überhaupt wel iets aan je eetgewoonten veranderen of doe je het al goed, zo niet, wat moet er dan veranderen? Allemaal dingen waar je het met hem/haar over kunt hebben. Daar zijn ze voor, niks om je voor te schamen.

 

Denk er maar eens over na.

 

Groetjess

 

 

Reageer