Vraag

Gewicht verliezen

  • 9 July 2020
  • 8 reacties
  • 120 Bekeken

Badge

Hi

Ik heb een vraag ik vind mezelf dik (bmi is 16,4 ofzo) dus daarom probeer ik t spugen maar het lukt niet. Kan dat of doe ik het niet goed help me als je blieft met tips.

 


8 reacties

Hoi

 

Spugen, oftewel braken, is geen gezonde manier om gewicht te verliezen. Je beschadigt er namelijk je ingewanden, slokdarm en tanden mee. Daarbij is een bmi van 16,4 aan de lage kant; het valt zelfs onder ondergewicht. 

 

Als je je vragen stelt bij je gewicht, kan je gerust eens langs gaan bij de huisarts. Die kan je vertellen hoe het zit met je gewicht, dan hoor je het eens van een professional. De huisarts kan je meteen het een en ander leren over een gezond voedingspatroon, over lichaamsbeweging, enzovoort. 

 

Streef je naar een fitter lichaam, zijn gezond (en voldoende) eten en lichaamsbeweging je sleutels hiernaartoe. Doe aan sport, en krijg de nodige voedingsstoffen binnen. Zorg echter voor een balans; teveel sport en te weinig voeding hebben een averechts effect, en zullen je geen fit lichaam bezorgen. 

 

Gr. Kenshin

Heyo,

Volgens bijna 10 websites dat ik heb gevonden heb je of een prima gewicht, of je hebt ondergewicht. Dus afvallen is eigenlijk al niet nodig, maar ik kan voorstellen dat het altijd fijn is om fit te blijven.

Maar omdat te gaan doen met spugen?  Lijkt mij geen goed plan. Dus laten we alles maar gewoon lekker in onze maag houden en het via de normale weg eruit laten gaan en dus niet via de mond.

Het is sws niet goed voor je, want je raakt al je energie stoffen en andere belangrijke stoffen die je lichaam nodig hebt kwijt. Wat dan misschien wel resulteert op snel afvallen, maar ook voor uitputting van je lichaam. 

Dus als tip zou ik geven als je zo graag wilt afvallen, wat niet perse nodig is. Ga het dan doen via de normale weg, gezonder eten is het belangrijkste. Eten dat je wel inhoud en niet later bleeuhh gaat doen. En sporten is ook handig. Je zou elke ochtend even kunnen hardlopen, of kunnen gaan fietsen, of thuis oefeningen doen. Hierdoor zorg je ook dat je gaat afvallen, maar vooral dat je weer fit en gezond wordt.  En dat is beter dan dat je straks eruit ziet als een zak met botten right?

Als je toch erg onzeker hierover bent en je overweegt toch om door te gaan met spugen, dan zou ik als 2e tip geven om eerst even je huisarts te bezoeken voor extra advies, en eventueel wat hulp.

See ya!

Spookyzx. 

Hallo Bimmiekimmie :)

16.4 is een (zeer) lage BMI, het valt onder ondergewicht.  Eten uitbraken is geen gezonde optie aangezien je daarmee op een gegeven moment ernstige pijn kunt ervaren en je tanden kunnen verrotten door het vaak uitbraken van eten. Daarnaast verlies je belangrijke stoffen voor je lichaam.

Ik vindt zelf niet dat het nodig is voor jou om af te vallen gezien je (zeer) lage BMI. Ik denk juist dat het belangrijk is om aan te komen en genoeg voedingsstoffen binnen krijgt. 

Ik denk ook dat het verstandig is om naar je huisarts te gaan zodat die jou wellicht kan doorverwijzen naar een diëtist want gezien je tekst is het mogelijk dat je te maken hebt met een eetstoornis.

-TheMightySlayer <3

Badge

Hi

Lief dat jullie je allemaal zorgen maken maar ik moet me houden aan de brief van proana..

Maar mijn vraag was hoe het komt dat ik niet kan spugen.

Krijg je berichten van pro-ana? Zijn dat berichten waarin je aangemoedigd wordt om gewicht te verliezen? Da’s namelijk niet gezond. Ik raad je aan om hiermee naar iemand toe te gaan. Een ouder bijvoorbeeld. Durf je dat, denk je?

 

Op het forum mogen we geen tips geven die schadelijk kunnen zijn. Daarom mogen we je ook geen tips geven rond hoe je kan spugen. 

 

Gr. Kenshin

Badge

Krijg je berichten van pro-ana? Zijn dat berichten waarin je aangemoedigd wordt om gewicht te verliezen? Da’s namelijk niet gezond. Ik raad je aan om hiermee naar iemand toe te gaan. Een ouder bijvoorbeeld. Durf je dat, denk je?

 

Op het forum mogen we geen tips geven die schadelijk kunnen zijn. Daarom mogen we je ook geen tips geven rond hoe je kan spugen. 

 

Gr. Kenshin

 

Spugen is toch niet zo gevaarlijk?

 

Hoi Billiekimmie,

 

 

Spugen is toch niet zo gevaarlijk?

 

Ik kan je uit eigen ervaring zeggen dat het wél gevaarlijk is. Stond ik zelf eerlijk gezegd eerst ook niet bij stil.

Als je eenmaal begint raak je er langzaam aan verslaafd, je valt nauwelijks af, en je verliest een heleboel belangrijke voedingstoffen, Zoals bijvoorbeeld kalium.

Ikzelf ben hierdoor net niet opgenomen in het ziekenhuis (had wel extreem laag kaliumgehalte) maar moest wel elke week terug komen voor controle, bloedprikken enzo, en je moet er ook met allemaal mensen over praten enzo nou ik schaamde me kapot en dat allemaal was voor mij genoeg om te stoppen. (Oké, misschien ook omdat mn moeder me nu streng in de gaten houd)
Maar echt begin hier alsjeblieft NOOIT mee, en neem alsjeblieft iemand in vertrouwen met wie je kunt praten over dit, over de pro-ana  brieven die je krijgt.

bmi van 16,4 is bijnaondergewicht, dus je moet niet afvallen maar juist aankomen!

Reageer