Vraag

gerookt

  • 27 February 2024
  • 7 reacties
  • 173 Bekeken

Reputatie 7
Badge +9

hoi, ik ben een meisje van 14.

ik heb dus net gerookt. voor het eerst.

ik had hem maar voor minder dan een kwart opgerookt en daarna nat gemaakt en weggegooid.

ik had dus heel veel stress omdat ik enorm stonk naar rook. ik had alles tegen mijn broer gezegd omdat ik zijn hulp nodig had met die geur weg krijgen.

ik was dus die geur kwijt maar dan weer terug naar die sigaar ding. die had ik weg gegooid in een plastic zak. blijkbaar was die nog niet afgekoeld. en toen begon de plastic zak te smeulen en alles wat erin zat. toen riep mijn moeder mij wegens die geur en ik had dus gelogen dat het een waxinelichtje was. ik ben nu bang dat ze die sigaar ding vind.

ik ben nu zelf ook duizelig en misselijk. maar ik wil het zo graag nog eens doen.

ik had mezelf gezegd 1x en nooit meer. maar zelfs na heel even denk ik dat ik toch wil. deze was van mijn moeder maar als ik dat vaker doe dan gaat ze het merken.

ik weet niet wat mijn vraag is maar ik denk dat ik gewoon even wat hulp nodig heb.


7 reacties

Reputatie 7
Badge +11

Ik snap dat je het nog een keer wilt doen, het is niet voor niks verslavend. 

Het is waarschijnlijk erg moeilijk, maar het beste wat je kan doen, is het aan je moeder vertellen. Ze zal misschien boos reageren, maar dat is omdat ze zich zorgen om je maakt. Als je het vertelt, kan ze er ook op letten dat je het niet meer doet. 

Beetje korte reactie, sry :(

Veel succes!

Liefs,

  1.  
Reputatie 7
Badge +6

Hoi,

Wat rot dit! Sorry als het bot klinkt, maar ik vind het goed dat als je doorgaat met roken dat je moeder het gaat merken. Dat houd je dan hopelijk toch een beetje tegen om het te gaan doen. Echt hoe langer je rookt hoe moeilijker het word om eraf te komen. Je kan wel denken "ach 1 sigaret kan" wel maar dat is dus niet zo. Want zoals je zelf al zegt wil je nu nog een keer roken. Je kan het nu niet meer terug draaien maar aan alle andere mensen: ga echt niet beginnen! Ook niet met 1 sigaret!

Kijk ik snap wel dat het niet goed met je gaat maar roken is geen oplossing, en je komt alleen maar in grotere problemen. Ik hoop echt dat het je lukt om niet nog een keer te gaan roken!

 

 

Reputatie 7
Badge +9

ik denk niet dat ik nog een keer durf te roken.

ik heb vannacht iets van 2-3 uur slaap gehad. ik had voor het naar bed gaan (rond 22.00) een paracetamol gehad en rond 3 uur een paracetamol en melatonine. ik heb toen tot ongeveer 4.15 nog wakker gelegen en daarna viel ik wel met heel veel moeite in slaap. mijn eerste wekker ging toen om 6.00 uur. die had ik even verzet naar 8.00 uur. het is nu 9.30 en ik weet niet waar die anderhalf uur is gebleven. ik heb zonet nog wel een paracetamol gehad om even de dag door te komen.

ik ga dit echt nooit meer doen. mijn tip aan mensen die ook last hebben van groepsdruk en de gedachte dat je het 1x wilt doen. doe het niet. ik heb er ongeveer 14 uur later nog last van.

Reputatie 5
Badge +4

Hoi , al die paracetamols en andere medicijnen zijn even ongezond als enkele trekjes van een sigaret , hoor , daar kan je ook verslaafd aan geraken . Probeer geen drama te maken omdat je een sigaret geprobeerd hebt , de meeste onder ons doen dat ooit wel eens . Aan jou de keuze of je nog wil roken maar als je het doet wees dan vooral voorzichtig met slecht gedoofde sigaretten …. brandgevaar !

Reputatie 7
Badge +17

@Ianka aan paracetamol kun je bijna niet verslaafd raken zolang je niet meer neemt dan de aanbevolen dosis. Melatonine is al helemaal onschuldig. Zeker niet te vergelijken met roken en zeker niet net zo ongezond.

@ikweethetnietmeer2009 Verstandig dat je er niet mee gaat beginnen. Het heeft alleen maar nadelen. Je gaat ervan stinken (je ruikt het zelf meestal niet maar anderen echt wel), niet alleen uit je mond maar ook je kleren, spullen op je kamer als je daar rookt etc. Het is zonde van het geld. En het is natuurlijk heel erg ongezond.

 

Reputatie 7
Badge +8

hoi @ikweethetnietmeer2009,

Ik kan zien waarom je misschien nog een keertje wilt roken maar ik wil je er streng tegen adviseren. Ik ken echt mega veel mensen die roken. ze begonnen allemaal rond de 13, 14 of 15 jaar oud en zijn allemaal vollop verslaafd. Ik ken 14 jarige die roken en 40 jarige, de ene verslaafder dan de ander. Het is geen mooi plaatje. 

Er zijn veel redenen om niet te beginnen, ik denk dat jij ze ook wel kunt verzinnen. Sigaretten maar ook vapes zijn stik duur. Als je echt verslaafd raakt ben je zo tientallen euros kwijt per maand. Je kunt vele ziektes oplopen, we kennen allemaal wel long kanker maar ook kun je een gat in je keel krijgen, je kunt mond kanker oplopen, je tanden worden geel en kunnen los gaan zitten, je kunt hersenschade krijgen en zoveel meer.  Het is gewoon levens gevaarlijk en mega dom. 

Ik zie aan je reactie al dat je volgensmij spijt hebt. Je hebt nu een soort van withdrawal symptomen. Die symptomen krijg je ook als je wilt stoppen, maar dan een stuk erger. Dus als je steeds weer opnieuw gaat beginnen en af en toe een trekje neemt gaat die kop pijn enzo steeds erger worden

 

Reputatie 7
Badge +6

@Ianka , Ik vind het echt niet slim dat je zo'n reactie plaatst. Als je dat leest klinkt het net alsof roken oké is om te proberen. En dat is nou precies waar het mis gaat... Als je het niet probeert word je ook niet verslaafd.

Reageer