Vraag

genen

  • 23 July 2020
  • 8 reacties
  • 165 Bekeken

Badge

Hallo,

Ik had een vraagje; mijn vader kan geen volle baard krijgen, maar mijn moeder heeft in haar familie wel mannen met dikke volle baarden, ze heeft zelf ook doorzichtige haren waar mijn vader ze niet heeft.

Hoe zou dat bij mij dan gaan? Van welke kant komen de genen? In een amerikaanse topic had ik gelezen dat het van de moeders kant komt, maar ik kan niet goed engels.


8 reacties

Hoi @Anoniem12345098,

volgens mij kan dit bij ieder kind/persoon verschillen. Dit weet ik niet zeker trouwens!
Ik zou je je er niet zo druk over maken. Misschien vraag je het gewoon uit nieuwsgierigheid, maar je komt er vanzelf wel achter ;-)
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

soyeonx ♡

Hey,

Zoals  soyeonx al zei.is dit bij iedereen verschillend. 

Bij mijn vader kan ook niet een volle baard krijgen.(al zou hij zich bij zijn gezicht 9 maanden niet scheren zie je er niks van. ) en in zijn familie is dat ook zo. Bij mijn moeder haar kan is de baardgroei ook niet denderend veel/snel. Maar toch is het zo dat als ik mij ongeveer 1 a 2 weken niet scheer het duidelijk te zien is.

Je moet je er inderdaad niet druk om maken, want daar kom je later wel achter. En daarbij, de genen heb je gekregen. En elke genen zijn weer anders dan de ander .

 

Groetjes Gebruiker c 

Genetica is eigenlijk heel willekeurig. Is allemaal best wel ingewikkeld maar simpel gezegd; bij de bevruchting van een eicel komen de genen van de vader en de moeder bij elkaar. Maar hier is ook al willekeur. Er wordt maar 1 groepje genen gekozen van de moeders kant en van vaders kant.

Dan kan het ook nog dan het ene gen sterker is dan het ander enz. enz.

 

Kortom, heel willekeurig (en ingewikkeld, ik snap er vaak ook niet zoveel meer van).

De enige manier om erachter te komen hoe het bij jou is, is geduld. Je kan het onmogelijk voorspellen.

 

Groetjess

Heyy

Genen werken nogal ingewikkeld. Je hebt in feite 50% van je moeder haar genen en 50% van je vader. Nu is het willekeurig welke van wie zijn. Er valt dus niet te vertellen of je dit ook zult hebben of niet. Wordt afwachten denk ik.

Groetjs

Reputatie 3
Badge +4

Hey,

 

ik zal ff het effect van genen uitleggen zoals mijn bio docent het heeft verteld

 

elke gen heeft 2 letters. Dit zijn 2 hooftletter 1 hooft en 1 kleine of 2 kleine letters. Bij geslachtsgemeenschap komen dus 2 van de man en 2 van de grou bij elkaar. De hoofdletter wint al tijd. Dus als jou moeder hierbij bvb Hh heeft en je vader Hh dan krijg je dit

 

                 |       H       |         h

—————————————————

H             |       HH.   |      Hh

—————————————————

h              |.       Hh     |.    hh

 

dus dan heb je ¼ kans op elke gen ik hoop dat dit een goeie uitleg is

 

heel ingewikkeld allemaal. Maar waar het om gaat is dat je het weet als je het krijgt dus dat word wachten

 

ik hoop dat dit helpt

 

MVG annoniemejongen

Zoals @Annoniemejongen385 al zegt, is het ingewikkeld het ligt eraan of de genen die je voor baardgroei hebt dominant zijn.

 

Hey,

 

ik zal ff het effect van genen uitleggen zoals mijn bio docent het heeft verteld

 

elke gen heeft 2 letters. Dit zijn 2 hooftletter 1 hooft en 1 kleine of 2 kleine letters. Bij geslachtsgemeenschap komen dus 2 van de man en 2 van de grou bij elkaar. De hoofdletter wint al tijd. Dus als jou moeder hierbij bvb Hh heeft en je vader Hh dan krijg je dit

 

                 |       H       |         h

—————————————————

H             |       HH.   |      Hh

—————————————————

h              |.       Hh     |.    hh

 

dus dan heb je ¼ kans op elke gen ik hoop dat dit een goeie uitleg is

 

heel ingewikkeld allemaal. Maar waar het om gaat is dat je het weet als je het krijgt dus dat word wachten

 

ik hoop dat dit helpt

 

MVG annoniemejongen

Weet eigenlijk niet of we (de wetenschap:sweat_smile: ) er al achter zijn op welk chromosoom ‘baardgroei’ zich bevindt. Als het nou op het Y-chromosoom ligt, is het weer een heel ander verhaal. Dan zal de baardgroei aan moederskant van de familie helemaal geen effect hebben op jou maar zul je het moeten doen met de genen van je mannelijke voorouders van je vaders kant.

Dit klopt toch, of zeg ik nou wat heel doms:joy:

 

Groetjess

Hi Anoniem12345098,

 

das best ingewikkeld allemaal wat ik hierboven lees, maar misschien een tip voor nu:

 

ik zou nog even wachten met veel geld uit te geven aan een scheerapparaat :grin:

 

btw, mijn papa heeft ook nauwelijks een baard en wij (twin en ik) hebben ons nog nooit geschoren en we zijn wel al 17. Voor de rest is alles bij ons wel gegroeid, voor als je het wil weten, maar geen baard en ook niet echt lichaamshaar, alleen van die kleine ieniemieni (niet die van Sesamstraat) haartjes…

 

Ff afwachten dus en koop iets leuk van het geld dat je al apart gelegd had voor een scheerapparaat :relaxed:

 

Groetjes,

M&M's

Reageer