Vraag

Eetproblemen?


  • Anonymous
  • 0 reacties

Hallo allemaal!!

Ik ben hier al veel te lang niet meer geweest, maar ik kom hier met een rede.  Meestal lees en reageer ik alleen maar op topics van andere, maar vandaag dus niet. 

Oke, hier komt het…

Sinds ongeveer een half jaar gebeurd het af en toe dat ik vanaf ongeveer 22.00 tot 12.00 de volgende ochtend niets heb gegeten, maar ik heb er verder nooit echt wat achter gezocht ofzo. Maar afgelopen maand is het meerdere keren gebeurd dat ik van 22.00 tot 17.00 niets heb gegeten. De laatste keer dat dat gebeurde was vorige week, ik had een beetje ruzie met mijn moeder en zus en ik had tegen mijzelf gezegt dat ik tot het avondeten niets zou eten, maar dat was (gelukkig!) niet gelukt. 

Gisteren ging het heel goed, maar ik heb geen avondgegeten, hoewel ik voor het eten best veel trek had had ik tijdens het eten gewoon helemaal geen trek meer! 

Vandaag ging het niet heel geweldig, ik had nog steeds geen trek, maar ik heb wel een klein beetje gegeten. Maar voor het avondeten zou ik met mijn moeder, zus, opa en oma gaan gourmetten, ik was al bang dat ik vergeleken met de vorige keer weinig zou eten. En ja hoor, dat was ook zo. Ik zat aan dezelfde kant als mijn opa en mijn opa had de hele tijd veel op de plaat liggen dus viel het niet op dat ik weinig heb gegeten, al weet ik niet of ik daar zo blij mee ben.

Maar oke, ik woog eerst 48 kilo (vorige week voor de dag dat ik weinig at), de dag dat ik weinig heb gegeten woog ik 46 kilo en de dagen daarna woog ik 47 kilo. Ik zou heel graag willen weten hoeveel dat nu is, maar de weegschaal bij mijn moeder is stuk gegaan en ik ga pas aan het einde van de week naar mijn vader. (Ik ben trouwens een ‘meisje’, 14  jaar en 164cm).

 

Maar ik vroeg mij dus af wat ik hiermee moet doen, moet ik al naar de dokter ofzo om het er met haar over te hebben of moet ik het gewoon nog even afwachten? En heb ik (denken jullie) echt een probleem met eten?

 

Alvast bedankt voor het lezen en ik zou heel graag iets van jullie willen horen!

Bye!

 


23 reacties

Hey @Beauuutje ,

Om even op je vraag te beantwoorden,  ik zou als ik jou was zeker even met je dokter over praten.

Ik heb je gegevens bekeken  en je hebt een bmi van 17.5 en zover ik weet heb je onder de 18.5 een ondergewicht,  dus het is zeker aangeraden om er nu iets aan te doen en naar je dokter te gaan!

Persoonlijk vind ik wel dat je een soort van eetprobleem hebt, maar je kunt dit veranderen als je met je dokter gaat praten en samen tot een oplossing komt.

 

Misschien een tip . (Als je het kan)  probeer is om de 3 uur is iets kleins binnen te krijgen , als is het een appel of yoghurt.  Het hoeft niet veel te zijn, maar dan heeft je lichaam wel voeding stoffen,  en je zit nog in de pubertijd. En als je die voeding stoffen binnen krijgt , krijg je veel meer energie en word je minder moe.

Sorry voor de lange tekst.

Hopelijk helpt dit!

 

Groetjes Gebruiker c 

Hey @Gebruiker c !

Ik heb ook even gekeken, maar ik zie verschillende dingen over het ondergewicht, soms zie ik staan dat ik wel ondergwicht heb en op een andere site zie ik staan dat ik net in het goede gewicht zit. 

Ik denk ook dat ik binnenkort naar de dokter moet gaan, maar ik denk dat ik het eerst echt aan mijn moeder moet vertellen. Misschien heeft zij extra tips of wil ze mij gewoon helpen om goed genoeg te gaan eten.

Ik zal gaan proberen om ongeveer iedere 3 uur iets te eten, maar ik ben ook bang dat ik tussen die 3 uur en echt helemaal niets wil eten of niet mag eten van mijzelf..

Groetjes Beau

 

Reputatie 2
Badge +1

Heey

Ik heb zelf eigenlijk altijd zelf al last gehad van ondergewicht ik ben namelijk ook 14 en ben 49 kilo (1.74 cm) zelf zoek ik er nooit veel achter ook omdat ik gewoon best veel eet.

Als ik jou was moet je toch echt in gesprek gaan met een dokter en je ouders want het is opzig geen ramp dat je ondergewicht hebt maar het is niet de bedoeling dat je nog meer gaat afvallen! Het kan zijn dat je een eetprobleem heb en dat moet je dan dus oplossen door naar de dokter te gaan.

 

Hopelijk heb je hier iets aan en als je vragen hebt mag je ze stellen:) 

Hey @Beauuutje ,

Als je kijk bijvoorbeeld bij de site van het voedingscentrum staat je bmi en daaronder staat dat als je lager hebt dan 18.5 ondergewicht hebt, en vanaf 18.5 tot 25 een gezond gewicht. 

Ik zou als ik jou was proberen elke dag bij te houden wat je eet. En het is niet erg als je aankomt! In jouw geval is dat juist goed. Ik ben daarom ook heel blij en trots op je dat jij dit vraagt op dit forum! 

Als je het aan je moeder vraagt is natuurlijk ook goed, maar ik zou daarna even toch voor de zekerheid naar de dokter gaan en die kan je daarbij heel goed helpen. Maar dat moet je natuurlijk zelf weten,  (je kan ook ff 1 weekje de tips van je moeder doen en daarna naar de dokter gaan)

Ik ben blij te lezen dat je gaat proberen elke 3 uur iets te eten! Kijk ook wat je eet , zorg goed voor de minimale vitaminen en mineralen , dat is goed voor je gezondheid. En ook voor je lichaam.

 

Als je bang bent dat je van jezelf in die 3 uur niet mag eten /kan eten van jezelf, is even een bijzaak. Als jij maar probeert minimaal om de 3 uur te eten is dat al een goede stap! En als het goed gaat en je hebt je hebt honger kun je ook lekker een appel eten , dat is goed voor je en oom lekker als tussendoortje. 😋.

En als alles lukt kun je proberen meer te eten als je dat wilt. En dan zo door.  

Ik hoop dat het lukt! Succes! 

Bij opmerkingen laat het weten, iedereen wil elkaar helpen.

 

Groetjes Gebruiker c

Hey @Anoniempjeeee1 !

Ik Heb ook al mijn hele leven ondergewicht en heb normaal gesproken altijd best veel gegeten, ik heb er ook nooit wat achter gezocht. Maar ik eet de laatste tijd steeds minder en maak ik mij een beetje zorgen of dat wel goed zou zijn. Het Is (in ieder geval niet bewust) mijn bedoeling om af te vallen. Maar toch, vooral als er andere mensen dan mijn moeder en zus bij zijn als ik eer ben ik gestresst omdat ik niet wil dat ze zich zorgen om mij gaan maken ofzo. Ik denk dat ik het morgen tegen mijn moeder ga zeggen en aan haar vraag wat ze denkt wat ik moet doen

Groetjes Beau

Ps. Ik heb even gekeken voor je wat een goed gewicht zou kunnen zijn voor jou.

Minimaal tussen de 49kg en de 64.4kg ik zou is proberen (als dat lukt) om de 50 aan te tikken en dan naar de 55 en dan proberen de 60. Dan zul je al aardig op weg zijn, en je groeit ondertussen door en je word ook ouder. Dus maak je niet druk!

 

Groetjes Gebruiker c 

Ik wil heel graag proberen de 50 kilo aan te tikken, maar ik k om over het algemeen niet heel snel aan, dus dat kan nog een tijdje gaan duren, maar ik ga mijn best doen!

Oke, succes!  Ik hoop het voor je! 

 

Groetjes Gebruiker c 

 

Ps. Als je wilt kun je is gaan naar een diëtist.  Die kan je wat meer vertellen en tips geven.

Ik denk ook dat je een snel verteringssysteen hebt. Daar bedoel ik mee, dat je moeilijk aankomt in vet als in gewicht.

Reputatie 2
Badge +1

Hey @Anoniempjeeee1 !

Ik Heb ook al mijn hele leven ondergewicht en heb normaal gesproken altijd best veel gegeten, ik heb er ook nooit wat achter gezocht. Maar ik eet de laatste tijd steeds minder en maak ik mij een beetje zorgen of dat wel goed zou zijn. Het Is (in ieder geval niet bewust) mijn bedoeling om af te vallen. Maar toch, vooral als er andere mensen dan mijn moeder en zus bij zijn als ik eer ben ik gestresst omdat ik niet wil dat ze zich zorgen om mij gaan maken ofzo. Ik denk dat ik het morgen tegen mijn moeder ga zeggen en aan haar vraag wat ze denkt wat ik moet doen

Groetjes Beau

Het is een beetje raar dat het zo plots kwam, probeer als het lukt met kleine dingen te eten zoals een cracker ofzo

Als je het aan je moeder gaat vertellen zou je kunnen vragen of zij het ook heeft gehad (of iemand anders in de familie) en dan zou je ook dat persoon om hulp kunnen vragen enz.

 

 Suc6! 

Hey @Anoniempjeeee1 ,

Ik heb even je gegeven bekeken en zoals je zei heb je ondergewicht. Je hebt een bmi van ongeveer 16.2 

(Ik ben geen expert voor de duidelijkheid)

Als ik op de site kijk , is voor jou tussen de 51.1 en de 70.6 kg een goed gewicht voor jou. Ik wou dit je even zeggen,want ik maakte me een beetje zorgen , ook omdat je best lang bent. Ik hoop dat je het snapt wat ik bedoel.

Volgens deze  site dan.

 

Groetjes Gebruiker c 

 

Ps. Ik bedoel het goed.

Reputatie 2
Badge +1

Hey @Anoniempjeeee1 ,

Ik heb even je gegeven bekeken en zoals je zei heb je ondergewicht. Je hebt een bmi van ongeveer 16.2 

(Ik ben geen expert voor de duidelijkheid)

Als ik op de site kijk , is voor jou tussen de 51.1 en de 70.6 kg een goed gewicht voor jou. Ik wou dit je even zeggen,want ik maakte me een beetje zorgen , ook omdat je best lang bent. Ik hoop dat je het snapt wat ik bedoel.

Volgens deze  site dan.

 

Groetjes Gebruiker c 

 

Ps. Ik bedoel het goed.

Hey bedankt dat je hebt opgezocht nu je het zegt klinkt het wel als weinig ik zal kijken of ik kan aankomen! 

Ik wil het vandaag dus tegen mijn moeder gaan zeggen , maar ik heb geen idee hoe ik het gesprek dan ooit zou moeten beginnen. Iemand tips of ideeën?

Hey @Anoniempjeeee1 ....xxxxxxx

Hey bedankt dat je hebt opgezocht nu je het zegt klinkt het wel als weinig ik zal kijken of ik kan aankomen! 

Hey @Anoniempjeeee1 

Graag gedaan! toen ik las wat je lengte was en je gewicht maakte ik me al zorgen , dus dat was ook de reden.

ik ben blij dat je gaat proberen aan te komen! Wel op een gezonde manier natuurlijk,  dus gewoon vitamine en mineralen enz .

 

Succes ermee!ik hoop dat het lukt, ik geloof erin!

 

Groetjes Gebruiker c 

 

Ik wil het vandaag dus tegen mijn moeder gaan zeggen , maar ik heb geen idee hoe ik het gesprek dan ooit zou moeten beginnen. Iemand tips of ideeën? je zou eerst naar een ander onderwerp kunnen gaan bijvoorbeeld fietsen ofzo en dan kun je rustig daar naartoe werken, en dan kun je het hebben over wat je hier ook schreef,  dat je heel weinig eet. En dan kun je aan haar vragen voor tips. Of dat zei het ook had vroeger. 

Hoop dat het helpt! 

 

Groetjes Gebruiker c 

Heel erg bedankt! Ik denk dat ik het wel ga gebruiken!

Graag gedaan! 

Succes ermee!

 

Groetjes Gebruiker c 

Is het heel slecht om maar 700 kcal te eten op een dag, wat er nog hooguit 1000 worden? Ik heb gekeken en  voor mijn leeftijd moet je ongeveer 2100 kcal eten. Heel domme vraag dit, ik weet zelf ook dat dit niet goed is natuurlijk! Maar ik ben gewoon benieuwd of het ook heel slecht is voor 1 keertje en wat er gebeurd als ik echt veel vaker maar zo weinig kcal binnen krijg. 

En is het goed om misschien extra vitaminen binnen te krijgen met zo’n tablet? 

Groetjes Beauuutje

Is het heel slecht om maar 700 kcal te eten op een dag, wat er nog hooguit 1000 worden?als het maar 1 x voorkomt kan het niet veel kwaad, maar je moet het niet heel vaak zo doen. Als je een minder actieve levenstijl hebt moet je natuurlijk minder eten maar een normale is gewoon 2100 calorieën. 

Ik heb gekeken en  voor mijn leeftijd moet je ongeveer 2100 kcal eten. Heel domme vraag dit,dat is helemaal geen domme vraag, het is juist goed dat je dat vraagt. 

ik weet zelf ook dat dit niet goed is natuurlijk! Maar ik ben gewoon benieuwd of het ook heel slecht is voor 1 keertje en wat er gebeurd als ik echt veel vaker maar zo weinig kcal binnen krijg. voor 1 x is het niet heel erg, maar het is afgeraden om dit vaker te doen. Wat er als gevolg kan zijn als het vaker komt , kan ik niet echt 100% zeggen, maar als ik zo kijk, je zit in de pubertijd en je hebt dat zeker nodig voor je lichaam en de groei en ontwikkeling.  

En is het goed om misschien extra vitaminen binnen te krijgen met zo’n tablet? het is prima als je extra vitamine binnen wilt krijgen,  als je weet dat je teweinig dat binnen krijgt, en je weet dat het niet heel veel meer helpt dan fruit, en je wilt dat verhelpen dan kan een tablet in mijn ogen niet veel kwaad. Ik zou het natuurlijk wel aan een arts ofzo vragen,maar in mijn ogen kan het niet veel kwaad. 

Groetjes Beauuutje

Hopelijk is het duidelijk. 

 

Groetjes Gebruiker c 

Reputatie 2
Badge +1

Hey

Klinkt vervelend. Ik denk dat je nog niet per se naar de dokter hoeft want je hebt nog geen ondergewicht ofzo. Ik zou als ik jou was wel op je gewicht blijven letten en het is misschien wel handig/fijn om er met je moeder (of vader of vriendin ofzo) over te praten.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt Xx

Hey @Gebruiker c  en @Mangoveld !

Ik ben heel blij net jullie reacties! Ik denk dat Ik, als het over een week nog zo is het tegen mijn moeder ga zeggen (ga komende week op kamp en misschien komt het op kamp wel goed ofzo). Als het daarna ook nog noet goed komt ga ik wel naar de dokter. 

Ik denk dat ik gewoon die vitaminetabletten ga nemen, die zijn mij vroeger al geadviseerd omdat ik aan de lichte kant zit. Dus Ik neem aan dat ik ie nu ook gewoon kan nemen. 

Groetjes Beauuutje

Hey @Beauuutje ,

Oke, als je het maar verteld wanneer dat nodig is is het goed . Hopelijk gaat het wel wat beter.

 

Als je ze vroeger die tabletten moest nemen kan het niet veel kwaad als het beperkt blijft en je er niet te gehecht aan raakt.

Hopelijk gaat het snel beter!  

 

Groetjes Gebruiker c 

 

Hey! 

Ik ga komende tijd 1 vitaminetablet per dag nemen, alleen als het uiteindelijk echt meer moet worden doe ik dat.

Ik ga het zeker vertellen als dat nodig is.

Oja, vanavond (of nou ja, gisteren eigenlijk) had ik best wel wat gegeten. Het ging dus best goed vandaag, alleen in het begin niet, hopelijk blijft het zo goed gaan! 

Groetjes Beauuutje

Oke!

Veel succes! 🍀

 

Groetjes Gebruiker c 

Reageer