Vraag

duizelig tijdens sport

  • 1 June 2024
  • 6 reacties
  • 55 Bekeken

Reputatie 5
Badge +1

Hoi,

Ik heb al 2 keer gehad dat ik bezig was met warmingup bij gym op school en badminton als naschoolseactiviteit dat ik ineens wazig zie, hele harde piep in mijn oren krijg, wazig zien, duizelig en een hele witte huid. Is dit een teken dat je gaat flauwvallen ofzo? Waarom heb ik dit? Is het ernstig?

Zeepsopje 


6 reacties

Reputatie 6
Badge +3

Ik weet niet precies waarom je het hebt of als het ernstig is (want ik ben geen dokter helaas) maar misschien kan het komen doordat je niet genoeg eet of drinkt. Het zou miss kunnen zijn dat je zou kunnen flauwvallen. Ik heb ChatGPT hierover gevraagd en dit is wat ChatGPT zei:

“Hoi Zeepsopje,

Wat je beschrijft klinkt inderdaad als symptomen die kunnen optreden vlak voordat je flauwvalt. Dit fenomeen wordt vaak veroorzaakt door een tijdelijke vermindering van de bloedtoevoer naar de hersenen, wat kan leiden tot wazig zien, duizeligheid, oorsuizen en een bleke huid. Hier zijn enkele mogelijke oorzaken en wat je kunt doen:

### Mogelijke Oorzaken:
1. **Lage Bloeddruk**: Plotselinge daling in bloeddruk, vooral na inspanning, kan deze symptomen veroorzaken.
2. **Bloed Suiker Niveau**: Een laag bloedsuikergehalte kan ook leiden tot duizeligheid en flauwvallen.
3. **Uitdroging**: Niet genoeg drinken kan uitdroging veroorzaken, wat leidt tot verminderde bloedtoevoer naar de hersenen.
4. **Oververhitting**: Tijdens fysieke inspanning kan je lichaam oververhit raken, wat deze symptomen kan veroorzaken.
5. **Hartproblemen**: In zeldzame gevallen kunnen hartproblemen deze symptomen veroorzaken.

### Wat Te Doen:
1. **Hydratie**: Zorg ervoor dat je voldoende drinkt, vooral voor en na inspanning.
2. **Eten**: Eet een gezonde snack of maaltijd voor je gaat sporten om je bloedsuiker op peil te houden.
3. **Rust**: Als je deze symptomen voelt aankomen, ga dan zitten of liggen en probeer je benen iets omhoog te houden. Dit helpt de bloedtoevoer naar je hersenen te herstellen.
4. **Ademhaling**: Focus op rustige, diepe ademhalingen om je ademhaling en hartslag te stabiliseren.
5. **Doktersbezoek**: Als deze episodes blijven terugkomen, is het verstandig om een arts te raadplegen. Zij kunnen onderzoeken of er onderliggende medische oorzaken zijn.

### Ernstigheid:
In de meeste gevallen zijn deze symptomen niet ernstig en worden ze veroorzaakt door iets eenvoudigs als uitdroging of lage bloedsuiker. Echter, herhaaldelijke of ernstige episodes moeten serieus worden genomen en door een arts worden geëvalueerd.

Het is goed dat je aandacht besteedt aan deze symptomen en probeert te achterhalen wat de oorzaak kan zijn. Blijf goed voor jezelf zorgen en aarzel niet om medische hulp te zoeken als je je zorgen maakt.

Veel sterkte en zorg goed voor jezelf!

Groeten,
ChatGPT”

 

Als ik jou was dan zou ik het onderzoeken online, en als het echt ernstig is of vaker gebeurt naar je huisarts gaan.

 

Beterschap! 💙

Reputatie 5
Badge +1

Hoi!

Ik zou als het nog eens gebeurt het tegen je docent zeggen zodat hij/zij rekening met je kan houden. Ook zou ik het tegen je ouders zeggen als het vaker gebeurd, zodat zij voor je een afspraak kunnen maken bij de huisarts. Verder kan ik je helaas niet zoveel advies meer geven, want ik heb dit zelf nog nooit gehad. Maar ik hoop voor je dat het niet meer gebeurt en ik wens je nog veel succes!

Reputatie 5
Badge +1

Nou 1 keer gebeurt tijdens gym op school, ik had het verteld en de trainer bij badminton ook

Reputatie 5
Badge +1

Mijn ouders trouwens ook

 

ik ben ook een keer flauwgevallen op school maar toen viel ik op mij hooft toen imant me met opset duwde 

Reputatie 5
Badge +3

te lage bloeddruk (zoals ik) of begin van diabetes (mijn beste vriend). 

gewoon ff naar de huis arts

 

Reageer