Dik geworden en wil afvallen

  • 13 December 2023
  • 2 reacties
  • 99 Bekeken

Reputatie 5
Badge +1

Hoi, ik ben een 16-jarig meisje. In de afgelopen jaren ben ik veel aangekomen en ik wil weten hoe ik af kan vallen.

Toen ik 12/13 jaar was had ik een BMI van 18 en voelde me ook niet dik. Ik deed toen niet aan sport, maar ik ging wel iedere dag met de fiets naar school. Maar door de corona quarantaine kreeg ik voor een paar jaar helemaal geen beweging en daardoor ben ik veel aangekomen.

Mijn BMI is nu 22. Op de site van het voedingscentrum staat dat het een gezond BMI is, maar het probleem is dat mijn vet niet even verdeeld is over mijn lichaam. Mijn bovenlichaam/armen/hoofd is gewoon gemiddeld, maar mijn bovenbenen en heupen zijn nu erg dik. Broeken die ik een paar jaar geleden zonder moeite paste, zitten nu heel erg strak of pas ik helemaal niet meer. En op mijn benen en heupen verschijnen allemaal scheuren en ik vind dat niet goed voor mijn huid.

Ik ben bang dat ik nog steeds aan het aankomen ben en ik wil echt niet dat mijn BMI over de 23 komt, want dat is niet gezond voor mij.

Ik ga nu (sinds na de coronatijd) weer gewoon elke dag met de fiets naar school. (ongeveer 50 minuten heen en terug.) Ik heb nu niet echt veel tijd om te sporten op schooldagen, omdat ik bijna de hele dag aan mijn huiswerk zit of aan het leren ben, en na school ben ik vaak te moe om nog te gaan sporten. Ik probeer nu niet te veel en geen ongezonde tussendoortjes te eten. (ik zorg wel dat ik voldoende eet)

Hebben jullie tips hoe ik kan afvallen? (ik wil wel dat het gezond blijft) Weten jullie wat voor voedsel ik moet vermijden? En weten jullie misschien een goede sport die ik één keer per week op zaterdag kan doen en niet te duur is?

Groetjes, IJsbeertjes


2 reacties

Reputatie 1
Badge

Hoi hoi,

dat je boven benen en heupen nu “dikker” zijn dan eerst is compleet normaal! Je bent een meisje van 16 wat betekent dat je in ieder geval voor een deel al door de puberteit heen bent en daar hoort nou eenmaal bij dat je dat soort rondingen krijgt. 
 

ik denk dat je het beste voordat je gaat proberen af te vallen (wat overigens echt niet hoeft want je zit op een goed gewicht en je bent nog super jong) je het beste eerst een aantal andere dingen kan proberen om je zelf beeld te verbeteren. Zeg bijvoorbeeld elke ochtend voor de spiegel een paar positieve, lieve dingen tegen jezelf of hang een fotootje van kleine jij aan je spiegel. Vergeet niet dat de lelijke dingen die je tegen jezelf zegt, je ook tegen dat kleine meisje zegt. 
 

daarbij zit je nu op een gezond gewicht, wat betekent dat als je een geballenceerd dieet hebt je niet bij zal komen of af zal vallen. Er zijn online metingen waarmee je erachter kan komen hoeveel je ongeveer nodig hebt om op je gewicht te blijven, maar wat je ook kan doen is een hoeveelheid calorieën zoals 1800/2000/2100 uitproberen voor een week en kijken of er verschil zit in het getal op de weegschaal. Ben je afgevallen moet je iets meer calorieën eten, ben je bij gekomen moet je iets minder calorieën eten. Zo kan je er zelf achterkomen wat bij jou past (grijp er natuurlijk niet te veel aan vast, eten moet iets leuks blijven en geen nummers worden) 

 

ik weet dat dit erg lastig is en misschien niet het antwoord wat je zocht, maar dit is wel mijn advies. Hou van jezelf hoe je bent. Je gewicht is netjes, je hoeft echt niks te veranderen aan je uiterlijk! Je bent prachtig zoals je bent. Help jezelf een beetje dat ook te gaan geloven. 
 

veel liefs en succes

Reputatie 3
Badge

Ik denk dat je als eerste je zelfbeeld moet verbeteren. Je bent prachtig en gezond!

Maar ik raad ook aan om regelmatig te wandelen. Bijvoorbeeld als pauze tussen het huiswerk maken, daar verbeter je ook direct je concentratie mee.

Reageer