Hoi, ik ben een 16-jarig meisje. In de afgelopen jaren ben ik veel aangekomen en ik wil weten hoe ik af kan vallen.
Toen ik 12/13 jaar was had ik een BMI van 18 en voelde me ook niet dik. Ik deed toen niet aan sport, maar ik ging wel iedere dag met de fiets naar school. Maar door de corona quarantaine kreeg ik voor een paar jaar helemaal geen beweging en daardoor ben ik veel aangekomen.
Mijn BMI is nu 22. Op de site van het voedingscentrum staat dat het een gezond BMI is, maar het probleem is dat mijn vet niet even verdeeld is over mijn lichaam. Mijn bovenlichaam/armen/hoofd is gewoon gemiddeld, maar mijn bovenbenen en heupen zijn nu erg dik. Broeken die ik een paar jaar geleden zonder moeite paste, zitten nu heel erg strak of pas ik helemaal niet meer. En op mijn benen en heupen verschijnen allemaal scheuren en ik vind dat niet goed voor mijn huid.
Ik ben bang dat ik nog steeds aan het aankomen ben en ik wil echt niet dat mijn BMI over de 23 komt, want dat is niet gezond voor mij.
Ik ga nu (sinds na de coronatijd) weer gewoon elke dag met de fiets naar school. (ongeveer 50 minuten heen en terug.) Ik heb nu niet echt veel tijd om te sporten op schooldagen, omdat ik bijna de hele dag aan mijn huiswerk zit of aan het leren ben, en na school ben ik vaak te moe om nog te gaan sporten. Ik probeer nu niet te veel en geen ongezonde tussendoortjes te eten. (ik zorg wel dat ik voldoende eet)
Hebben jullie tips hoe ik kan afvallen? (ik wil wel dat het gezond blijft) Weten jullie wat voor voedsel ik moet vermijden? En weten jullie misschien een goede sport die ik één keer per week op zaterdag kan doen en niet te duur is?
Groetjes, IJsbeertjes