Vraag

dik en lelijk

  • 19 February 2021
  • 2 reacties
  • 54 Bekeken

Badge

Hoii

 

ik ben 12 jaar en ik word in juli 13, ik weeg ongeveer 50 kilo en ben 152 cm.

al mijn vriendinnen zijn veel knapper en dunner dan mij! Hoe zorg ik nou dat ik ook zo dun word


2 reacties

Reputatie 7
Badge +19

Hee,

Je moet weten dat je goed bent zoals je bent! Je hoeft niet af te vallen voor anderen, alleen voor jezelf. Het is belangrijk om gezond te eten, voldoende water te drinken en te bewegen.  Je kan het met je ouders bespreken. Zij kunnen je er buj helpen en er rekening mee houden. Je kan ook naar de huisarts gaan met je ouders, maar dat is als je er echt last van hebt en het niet lukt om af te vallen.

Reputatie 6
Badge +7

Hoi Floefje123,

ik weet dat het niet je vraag was, maar ik heb even je bmi berekend (https://www.voedingscentrum.nl/nl/bmi-meter) en je hebt een hartstikke gezond gewicht! Maak je geen zorgen.

En als je toch wat dunner wilt worden moet je niet minder gaan eten (nee, nee, nee! Nooit doen!), je moet gezonder gaan eten. In een eerdere reactie had ik een paar eettips, die schrijf ik hier ook even op:

  • Ten eerste: niet meer snoepen
  • 200 gram groentes (of meer) per dag
  • Alles volkoren, dus brood, pasta, rijst, enz
  • Iedere dag een beetje yoghurt of melk
  • Iedere dag een stuk fruit (geen geconcentreerde troep ofzo maar gewoon een appel)
  • Wat nootjes tussendoor eten
  • Geen frisdrank maar gewoon water of thee (tussen de 1 en 2 liter per dag)
  • Je krijgt minder honger van groentes en eiwitrijk eten dan van brood, dus leg wat komkommer op je brood of eet wat yoghurt om 10 uur

Ook kan je wat gaan bewegen, zoals een paar keer in de week gaan hardlopen. Maar niet overdrijven! Je moet langzaam opbouwen, anders sloop je jezelf juist. 

Het leven draait echt niet om dun en mooi zijn. Dat is maar een beeld wat iedereen voor zich ziet. Juist omdat iedereen het voor zich ziet. De oude Grieken vonden mensen die wat voller zijn juist mooi. Dat was een teken dat je genoeg te eten had, en dus rijk was.

En zoals een gezegde luidt: "Het gras bij de buren is altijd groener.” Ik weet niet hoe je er uit ziet, maar elk mens is mooi, vanbinnen en vanbuiten. Probeer wat meer vertrouwen in jezelf te hebben!

Je kan bijvoorbeeld elke dag 3 dingen opschrijven die je mooi aan jezelf vindt (dit hoeft niet perse je uiterlijk te zijn). Zo maak je je zelfvertrouwen al wat groter. 

Veel succes!

 

Groetjes,

Paardebloem

Reageer