Diabetes

  • 15 October 2020
  • 2 reacties
  • 119 Bekeken

Badge

Hoooi! Ik ben een meisje van 14 jaar oud en heb sinds mijn 5e diabetes type 1. 

Het gaat heel goed met mij, behalve op het gebied van diabetes. Ik heb het nu al 9 jaar en dan zou je denken dat je er pro in bent, maar dat ben ik niet. Ik probeer elke dag mijn best te doen om op tijd te prikken enz, maar het lukt gewoon niet. Zelf heb ik ook echt heel veel oplossingen uitgeprobeerd zoals timers (alarmen) zetten, mensen vragen om me er aan te herinneren, boekjes bijhouden waarin mijn waardes staan, speciale diabetes apps gebruiken en veel meer. Alleen niks helpt. Mijn ouders zijn heel bezorgd en daarom hebben  ze nu een afspraak gemaakt (waar ik het niet mee eens ben) om mijn zakgeld in te houden totdat ik een betere HBA1C waarde heb.  Dit vind ik heel oneerlijk want ieder kind verdient toch zakgeld?

Zijn er mensen die hetzelfde hebben meegemaakt op het gebied van diabetes? En wat hielp voor jou?

Groetjes van mij!


2 reacties

Idd een beetje lullig van je ouders maar ze doen het natuurlijk voor je eigen bestwil. Zij maken zich blijkbaar flink zorgen om je gezondheid en willen je op deze manier stimuleren om dat beter in de gaten te houden. Nu denk ik niet dat dit de beste manier is, maar goed, iedere ouder z'n eigen methoden.

Ik snap dat het moeilijk is om hier steeds aan te moeten denken maar dat zal je wel moeten leren aangezien je je hele leven er nog mee te maken zal hebben. Ik denk dat je hier uiteindelijk wel handigheid in krijgt maar je zult eerst een structuur moeten opbouwen. Als je jezelf zoiets aanwent zit het helemaal in je systeem en is de kans dat je het vergeet een stuk kleiner.

 

Om deze routine op te bouwen, kan het gebruik van timers idd helpen. Net zoals bij het opstaan in de morgen, niet zomaar wegdrukken met de gedachte ‘ohja dat doe ik zo wel’. Je zult het dan vergeten en zo bouw je nooit structuur op. Als de wekker gaat, doe meteen wat je moet doen of als het even niet kan, snooze hem dan voor 10 min ofzo, maar druk hem niet zomaar weg. Als dit je nog wel vaak gebeurt, helpt het misschien om dubbele alarmen te zetten.

Ik weet niet precies hoe vaak je moet prikken, maar ik zou proberen om dit (en dus ook de timers) op hele uren te plannen. Uiteindelijk weet je dan dus, wanneer je op de klok kijkt; ‘hé, het is bijna x uur, ik moet nu even prikken’. Zo maak je het aanbrengen en hanteren van de structuur het makkelijkst.

Zo'n app lijkt mij ook heel handig. Als je de timer uit hebt gezet, kun je meteen de app open op je telefoon. Als je daarvan ook gewoonte maak, wordt het nog moeilijker om het te vergeten.

 

Het zal dus even wat tijd en energie kosten omdat dit jezelf aan te leren, maar ik denk wel dat het belangrijk is. Voor nu maar natuurlijk ook voor later. In het begin zal je er misschien nog veel bij na moeten denken, maar dit wordt langzamerhand automatisme en dan voelt het straks ‘verkeerd’ als je het per ongeluk toch vergeet. 

 

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Scu6 ermee!

Groetjess,

Hii opblaasflamingo

ik ben zelf 16 en heb nu een 1,5 jaar diabetes type één 

wat vervelend dat niks helpt 

Gebruik jij de freestyle Libre sencor? Want daarmee hoef je niet elke keer te prikken voor je suiker waarde je hoeft hem 1x in de 2 weken te vervangen wat je zelf kan doen. Iedereen kan die krijgen dus als je die niet hebt en wilt gebruiken vraagt het aan je diabetesverpleegkundige.

 

en gebruik jij een pomp of een pen voor insuline toe diening?

ik zelf heb een pomp (mini med 640G)  Na een half jaar genomen omdat ik het zat wordt dat prikken in me buik zat wordt je kan veel beter je suiker op waarde houden heb ik zelf gemerkt ik raad het je aan om er ook aan te beginnen want het helpt heel erg.

ik zelf heb dat nooit gehad met me ouders alleen ze zijn heel erg bang als ik alleen ben omdat ze dan bang zijn dat ik een hypo krijg 

Heel veel sterkte en succes 

groetjes:

Ikantwoordgraag

 

 

Reageer