Vraag

de pil nemen?

  • 23 February 2021
  • 11 reacties
  • 167 Bekeken

Reputatie 1
Badge +1

Hoe zou ik de pil kunnen nemen zonder dat mijn ouders erachter komen? Ik kan naar de huisarts gaan maar hoe zit het dan met de rekeningen? Ben btw 14


11 reacties

Reputatie 5
Badge +6

Zeggen dat je het neemt voor je menstruatie...

Hee Meisje120,

Anticonceptie voor vrouwen wordt deels vergoed vanuit de basisverzekering.

Hierbij gelden bepaalde voorwaarden:

  • Voor vrouwen tot 18 jaar wordt anticonceptie vergoed vanuit de basisverzekering. Er geldt geen eigen risico.
  • Voor vrouwen van 18, 19 of 20 wordt anticonceptie vergoed vanuit de basisverzekering. Er geldt hierbij wel een eigen risico.
  • Een eigen bijdrage, die geldt voor sommige anticonceptiemiddelen, wordt niet vergoed door de basisverzekering.

Bron

In principe wordt de pil vergoed en gaat de rekening via je zorgverzekeraar. Het verschilt per anticonceptie middel en mogelijk ook per verzekering. Dit is iets wat je ook aan de huisarts kunt vragen, die kan je hierbij helpen en adviseren.

Groetjes,
Simply Me

Reputatie 1
Badge +1

Ja maar ik ben 14, dus heb geen eigen verzekering. Waardoor het bij mijn moeder aan zou kunnen komen

Reputatie 1
Badge +1

Zeggen dat je het neemt voor je menstruatie...

Maar dat smoesje gebruikte mijn nicht dat zelfs ik betwijfel.

Zou je dit met je moeder kunnen bespreken? Mogelijk is zij zelf ook aan de pil (geweest) en heeft ze er wat meer verstand van en kan ze je helpen en advies geven. Je moeder is tenslotte zelf ook jong geweest…

En anders zou je het misschien aan je nicht kunnen vragen, of zij je hierbij kan adviseren?

Groetjes,
Simply Me

Reputatie 1
Badge +1

Ik zou het denk ik alleen met degene waarmee ik seks wil delen. 

Reputatie 1
Badge +1

Zou je dit met je moeder kunnen bespreken? Mogelijk is zij zelf ook aan de pil (geweest) en heeft ze er wat meer verstand van en kan ze je helpen en advies geven. Je moeder is tenslotte zelf ook jong geweest…

En anders zou je het misschien aan je nicht kunnen vragen, of zij je hierbij kan adviseren?

Groetjes,
Simply Me

Mijn ma zegt altijd dat je het best kan wachten tot het huwelijk en herhaald dit ook vervelend vaak. Zelfs al bij hakken vindt ze dat ik er te jong voor ben laat staan voor seks. Btw heeft ze me ooit iets geflikt waardoor het vertrouwen hierover er gewoon niet is. 

Dan zou ik je aanraden om dit met je huisarts te bespreken, hij/zij kan je hiermee helpen en adviseren. Of zoals je aangeeft met degene waarmee je seks wilt delen.

Groetjes,
Simply Me

Ik zou een gesprek aanvragen met je huisarts en vragen wat de mogelijkheden zijn. Misschien is het toch mogelijk om de pil te krijgen zonder dat je ouders hier iets van af komen te weten.  Je huisarts is er om je te helpen en advies te geven
Niet geschoten, is altijd mis. Succes! 

Wellicht enigszins off topic maar mocht je seks gaan hebben, gebruik dan ook een condoom. In combi met de pil is dat volgens mij de beste anticonceptie.  Alleen een condoom kan scheuren dus daarvoor heb je de pil dan maar een condoom helpt ook tegen soa’s en de pil is volgens mij ook niet 100% betrouwbaar qua anticonceptie, laat staan in het begin. Ik heb er niet mega veel verstand van, je huisarts wel. ;)

Reputatie 1
Badge +1

Wellicht enigszins off topic maar mocht je seks gaan hebben, gebruik dan ook een condoom. In combi met de pil is dat volgens mij de beste anticonceptie.  Alleen een condoom kan scheuren dus daarvoor heb je de pil dan maar een condoom helpt ook tegen soa’s en de pil is volgens mij ook niet 100% betrouwbaar qua anticonceptie, laat staan in het begin. Ik heb er niet mega veel verstand van, je huisarts wel. ;)

sws werkt geen één anticonceptie 100%. Maar thx ig

Reageer