Skip to main content
Vraag

De pil

• May 23, 2025
  • 1 reactie
  • 63 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik heb dus een vraag, ik ben 15 en ben 17 dagen terug aan de pil gegaan. Ik was begonnen met slikken op de 1ste dag na mijn menstruatie perongelijk ipv de 1ste dag van mijn menstruatie, maar ik heb vandaag nu gex gehad zonder condoom. Ik kan nu toch niet zwanger zijn, omdat ik al 7 dagen had geslikt?

1 reactie

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 2, 2025

Hey ​@Yara1! Goed dat je je zorgen maakt en vragen stelt. Als je bent begonnen met de pil op de eerste dag na je menstruatie (dus niet precies op de eerste dag, maar de dag erna), en je hebt inmiddels minstens 7 dagen achter elkaar de pil geslikt, dan ben je meestal wel beschermd tegen zwangerschap.

De pil heeft namelijk ongeveer 7 dagen nodig om goed te werken, en als je daarna seks hebt zonder condoom, is de kans op zwangerschap heel klein.

Maar omdat je per ongeluk niet precies op de eerste dag bent begonnen, is het verstandig om voor de zekerheid in de eerste maand na de start van de pil ook een condoom te gebruiken, of om te overwegen een morning-afterpil als je het echt zeker wil weten.

Heb je nog twijfels? Praat dan even met je huisarts of apotheker, die kunnen je precies uitleggen wat voor jou het beste is.

Hopelijk helpt dit je!

xx liefs Wolf 🐺