Skip to main content

Hallo,

De corona vaccinaties komen eraan. Ik ben hier bang voor. Ik mag hem van mijn ouders niet nemen, vanwege de des-moeders van een paar jaar geleden. Zij moesten toen ook een vaccinatie nemen, die goed was gekeurt, maar zij kregen jaren later misvormde baby's enz. 

Bij het corona vaccin zijn de lange termijn gevolgen nog niet bekend en daardoor wil ik hem ook niet.

Maar op de radio een paar weken terug zeiden ze dat als je niet ben ingeënt, je bijvoorbeeld niet naar festivals enzo mag.

Ik ben 15 en dat is dan wel een probleem, want ik wil wel gewoon leuke dingen doen enz.

Hoe staan jullie hierin?

Groetjes

Sorry ik heb een fout gemaakt. Bij de des-moeders ging het niet om een vaccin, maar om een medicijn.

Heyy

Alsnog, we kennen de gevolgen op lange termijn niet. Het is wel gebaseerd op een veilig vaccin tegen een andere ziekte, maar alsnog. Of het geen langetermijngevolgen heeft weten we niet. Mijn ouders vinden ook dat ik het niet mag, wat ik heel verstandig vind. Ik weet ook niet of ik het wel wil.

Over die festivals; vgm weten ze nog niet als je gevaccineerd bent of je het nog kan verspreiden. STEL: dat je gevaccineerd bent en je kan het alsnog verspreiden, dan zijn festivals enzo geen goed idee.

Ik ben trouwens van mening, wij als jonge mensen hebben niet per se een vaccin nodig. Grotendeels van de jongeren zal er heus niet van sterven. Dan denk ik dat het voor ons als jongeren beter is om geen vaccin te hebben. Dat soort nieuwe dingen kunnen gevolgen hebben op eventuele kinderen. Bij bv 40+’ers kan dat geen kwaad, die krijgen (meestal) geen kinderen meer, maar voor ons bijvoorbeeld, vind ik het toch riskant. Misschien zie ik spoken en overdrijf ik, I know.

Groetjs

Voor mij is het een beetje dubbel. Aan de ene kant ben ik het met jullie eens, we kennen we de eventuele lange termijn bijwerkingen niet. Aan de andere kant heb ik ook gewoon vertrouwen in de hedendaagse wetenschap. Alle top wetenschappers zijn op het moment bezig met deze vaccins. En de goedkeuring is net zo streng als normaal gesproken.  (?Misschien nog wel strenger?)

Als je wilt weten of een vaccin 100% veilig is, zou je een mensenleven lang moeten testen op eventuele bijwerkingen op latere leeftijd. Dat geldt voor alle medicatie. Nu is de medische kennis echter zo ver dat ze daar wel een inschatting van kunnen maken. Maar het is natuurlijk nooit helemaal uitgesloten.

Ik zou jullie willen aanraden om dit filmpje van RTL Nieuws of deze van de NOS eens te kijken. Deze brengen duidelijk in beeld hoe het hele proces verloopt. Conclusie: deze vaccins zijn ondanks de snelheid net zo veilig als in een normale situatie.

Als je deze cijfers ziet, lijkt het idd overbodig voor jongeren om zich te laten vaccineren tegen corona. Het lijkt me daarom ook logisch om het vaccin net zoals de griepprik te adviseren aan ouderen (50-60+’ers) en anderen met een verminderde weerstand of aandoening.

Maar mocht het zo zijn dat je met zo'n vaccin niet meer besmettelijk bent, heeft het voor jongeren natuurlijk nog wel zin om het te nemen. Je beschermt zo namelijk anderen die het vaccin niet willen of kunnen nemen (om wat voor reden dan ook) en die 5% die nog wel ziek kan worden terwijl ze het vaccin wel hebben gehad. De beschermingsgraad is natuurlijk niet 100%.

Stel je voor, je ouders hebben het vaccin wel genomen omdat ze in de risicocategorie vallen. Jij hebt het virus (ongemerkt) onder de leden en gaat bij je ouders op bezoek. Het zou zomaar kunnen dat je ouders net onder die 5% vallen die evengoed nog doodziek wordt terwijl ze het vaccin hebben genomen. Dan denk je achteraf, had ik nu maar het vaccin genomen, dan had ik mijn ouders niet besmet.

Dus wanneer we weten of je nog besmettelijk kan zijn met vaccin, kun je bepalen of het voor jongeren wel of niet zinvol is. Dat zal binnenkort wel bekend worden.

Of je geweerd mag worden bij bijv. een festival, betwijfel ik eigenlijk. Ik denk dat dat juridisch nogal lastig ligt. Maar goed, dat zien we dan wel weer.

Zoals hierboven al wordt geschetst, het is een interessante tweespalt. Je kan bang zijn en je twijfels hebben, en daar is helemaal niks mis mee. Maar je moet ook een paar dingen beseffen, ten eerste bijvoorbeeld dat er meerdere vaccins zijn, het kan zo zijn dat het ene vaccin geen perfect is en het andere misschien een bijwerking heeft. Corona was iets onverwachts, de toekomst valt niet te voorspellen, het vaccin werkt hetzelfde. Aan de andere kant moet je ook durven te vertrouwen op alle onderzoekers, medici, commissies en overheden die hun geld en vertrouwen in al deze vaccins hebben gestopt: de reden dat er misschien wel wordt gezegd "als een hoop mensen zich vaccineert om af te komen van het virus en jij doet dat niet dus blijf je je maar aan de coronaregels" is omdat er blijkbaar dus een gigantisch vertrouwen is in de vaccins die er zijn/gaan komen.

Verder is het voor ons helemaal nog niet zo interessant om bezig te zijn met vaccinatie, eerst komen de ouderen en de zorgmedewerkers (dan kan je meteen zien of er/wat de bijwerkingen zijn), menen van onze generatie die verder gezond zijn komen pas over 6-9 maanden aan de beurt waarschijnlijk

Reageer