Corona -> overdreven?


  • Anonymous
  • 0 reacties

Hey allemaal,

Zoals jullie weten is het Coronavirus gesignaleerd in Nederland. Mensen zijn er blijkbaar doodsbang voor. Ik vind het eerlijk gezegd nogal opgeblazen door de media. Ik vind het irritant dat klasgenoten de hele dag dodentallen door de klas roepen. Mensen gaan hysterisch doen als je hoest. En nou zitten we 3 weken thuis! Maar mensen beseffen blijkbaar niet dat Corona gewoon een griep variant is. Dat je immuunsysteem hebt. Dat er veel meer mensen per jaar in alleen al in Nederland aan de griep sterven. En daar hoor je niks over🤔. En ga me niet haten om wat ik nu ga zeggen en het klinkt misschien wat hard, maar mensen sterven nou eenmaal. Of het nou Corona, griep of een auto ongeluk is. 

Ik bedoel met dit topic niemand om te blamen, maar iedereen doet er zo panisch over dat ik er echt pissed door word. Hebben andere mensen dit ook?


16 reacties

Hey,

Veel mensen zijn bang, omdat ten eerste heel veel al besmet zijn of besmet gaan raken. Het is door WHO als een pandemie verklaard. Daarnaast hebben we er nog geen medicijn voor, doordat het nog een redelijk nieuwe ziekte is. De sterftecijfers van de griep ligt tenslotte onder één procent wereldwijd en die van corona is 3-4%. Hierdoor is het ook niet echt te vergelijken met griep, zoals je kan lezen in het artikel hieronder:

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/220011/Zijn-corona-en-de-griep-met-elkaar-te-vergelijken

Maar ik snap zeker dat je je irriteert aan al die corona maatregelen en de ernst erover. Ik zou zeggen het is toch beter te voorkomen dan het te krijgen. Vele ouderen sterven aan corona, maar stel je bent één van de uitzonderingen en wordt door corona ernstig ziek. En we zitten thuis, omdat Nederland niet wilt dat iedereen gelijk ziek wordt. Dit kunnen de ziekenhuizen niet aan en daarom namen ze die maatregelen. Probeer het eens van de positieve kant te zien: je hoeft niet naar school voor 3 weken (voor degene die school niet leuk vinden, is het erg leuk/positief) en je kan nieuwe hobby's uitproberen, zoals een nieuwe muziekstuk leren of leren tekenen.

Maar je kan niet zomaar tegen iemand zeggen dat ze zich niet zo moeten voelen. Iedereen heeft gewoon zijn eigen gevoelens en emoties. En sommige mensen zijn daar inderdaad een beetje te hysterisch over, maar ja daar kunnen ze ook niet echt iets aan doen. Zo wordt het nou eenmaal in de media geschetst en misschien hebben ze een slechte weerstand, waardoor ze bang zijn dat ze ernstig ziek worden.

Nou, ik hoop dat je er wat aan hebt gehad en wat minder pissig bent ^_^, maar probeer juist degenen te helpen die in paniek raken/zijn. Iedereen zou niet in paniek moeten zijn, maar juist alert. Je maakt het ook alleen moeilijk voor jezelf door pissig te zijn. Hier heb ik nog wat quotes:

~ I think stupid people were put on this planet to test my anger management skills ~

~ Everything that irritates us about others can lead us to an understanding of ourselves ~

Reputatie 1
Badge +1

 

Hey allemaal,

Zoals jullie weten is het Coronavirus gesignaleerd in Nederland. Mensen zijn er blijkbaar doodsbang voor. Ik vind het eerlijk gezegd nogal opgeblazen door de media. Ik vind het irritant dat klasgenoten de hele dag dodentallen door de klas roepen. Mensen gaan hysterisch doen als je hoest. En nou zitten we 3 weken thuis! Maar mensen beseffen blijkbaar niet dat Corona gewoon een griep variant is. Dat je immuunsysteem hebt. Dat er veel meer mensen per jaar in alleen al in Nederland aan de griep sterven. En daar hoor je niks over🤔. En ga me niet haten om wat ik nu ga zeggen en het klinkt misschien wat hard, maar mensen sterven nou eenmaal. Of het nou Corona, griep of een auto ongeluk is. 

Ik bedoel met dit topic niemand om te blamen, maar iedereen doet er zo panisch over dat ik er echt pissed door word. Hebben andere mensen dit ook?

Helemaal mee eens, Er sterven dagelijks meer mensen gewoon natuurlijk dan door ziektes etc

Het virus is niet zo erg en je hoeft er niet bang voor te zijn

Hallo fiedel :)

Het is een nieuw virus. De griep is een heel normaal influenza virus was bovendien wordt verwacht terwijl het nog niet duidelijk is wat voor impact het nieuwe coronavirus heeft. Het coronavirus is tevens uitgeroepen door de WHO als pandemie op 11 maart. 

Oh ja, je zegt per jaar maar dit virus is nog maar 3 weken in nederland, he? Er gaan gemiddeld 2.000 mensen per jaar dood aan de griep in nederland en er zijn nu 136 doden door het coronavirus SARS-CoV-2 maar dat gaat veranderen en kan in het ergste geval een paar honderd duizend doden veroorzaken als Rutte dat groepsimmuniteitplan voortzet.

-Dr8gon99

Heyy, ik maak me er ook niet zo veel zorgen om, maar ik snap de nieuwe maatregelen wel. Ze willen natuurlijk voorkomen dat er veel mensen zoek worden en misschien dood gaan.  Natuurlijk gaat iedereen dood, daar ben ik het met je eens. Het moet ook wel goed voor het klimaat zijn nu alle vluchten niet doorgaan en er bijna geen files op de weg zijn! 

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het helemaal niet erg vind om 3 weken thuis te werken. Voor mijn gevoel werk ik thuis namelijk veel beter. 

Dus ik ben het inderdaad met je eens maar de maatregelen snap ik ook wel. Het zou gek zijn als de overheid er helemaal niks aan deed. 

Liefs, Naira193 :heart:

Hi fiedel,

 

Ik ben het niet helemaal met je eens. Er zijn nog al wat verschillen met een ‘normale’ griepgolf, zoals we die elk jaar kennen. Natuurlijk overlijden er bij een gewone griepgolf elk jaar ook mensen. Door corona ook. Maar de omstandigheden zijn heel verschillend.

 

Bij een gewone griepgolf is het zo dat mensen met een kwetsbare gezondheid een griepprik kunnen halen. De griepprik wordt o.a. aan ouderen gegeven vóórdat de griep in Nederland ‘aangekomen’ is. Mensen bouwen hierdoor een betere weerstand op vóórdat ze besmet kunnen worden door het echte griepvirus. Ze hebben daardoor minder kans om heel erg ziek te worden.

Voor corona is er nu nog geen vaccin, dus ook geen bescherming daardoor. We weten nog maar kort dat het virus er aan komt en eigenlijk niemand in Nederland (en al die andere landen ook natuurlijk, maar ik heb het hier even alleen over Nederland) heeft weerstand/immuniteit opgebouwd. Iedereen die besmet wordt, wordt in principe ziek. Gelukkig wordt niet iedereen er doodziek van, maar we moeten wel voorzichtig zijn. Jongeren lijken er over het algemeen weinig last van te hebben. Maar daarom is het onverstandig om te doen alsof er niks aan de hand is en hett maar een griepje is en dat je maar kunt doen waar je zin in hebt.

Jongeren die corona hebben, kunnen anderen besmetten. Daarom heeft de regering gezegd, dat wij (jongeren) beter niet naar onze opa’s en oma’s toe kunnen gaan, omdat wij ze kunnen besmetten. Het zou het kunnen dat je opa en oma echt heel ziek wordt van corona. Dat wil je toch niet.

Het is dus een beetje egoïstisch als jongeren alleen maar aan hun eigen gezondheid denken. Wij helpen anderen, die kwetsbaarder voor corona zijn, door ons ook aan alle regels van de regering te houden. Ook al lijken sommige regels een beetje overdreven. Ze zijn het niet.

Ook een groot verschil met een normale griepgolf is dat ik nog nooit gehoord heb van een tekort aan mondkapjes bij een normale griepgolf. Ik heb op internet gezocht of dit in de afgelopen jaren wel eens is voor gekomen, maar ik heb er niks over kunnen vinden.

Verder is het zo dat er nu een tekort dreigt aan intensive care bedden. Omdat het ernstiger verloopt en er meer mensen tegelijk zo ernstig ziek worden. Dat heb ik ook nog nooit gehoord bij een normale griepgolf. De maatregelen die de regering heeft genomen moeten voorkomen dat er te snel, te veel mensen tegelijk ziek worden. Er zijn een beperkt aantal intensive care bedden en zodra je meer mensen hebt die er eentje nodig hebben dan er zijn, moeten dokters gaan kiezen wie er wel eentje krijgt en wie niet. Zo’n situatie wil iedereen toch voorkomen.

Via de link van @TiLi  kon je ook al verschillen tussen corona en gewone griep zien.

Corona verspreid zich sneller en lijkt bovendien ernstiger te verlopen dan gewone griep. Ik weet dat er elk jaar een heleboel mensen aan gewone griep overlijden en de 136 mensen die tot nu toe aan corona zijn overleden lijkt best wel een klein aantal, maar vergis je niet. Dat kan zonder goede maatregelen heel erg snel oplopen. Kijk maar naar Italië en Spanje en zo zijn er wel meer landen waar het echt snel gaat. Ik weet dat die landen nu ook al een tijdje er van alles aan doen met alle maatregelen die ze getroffen hebben, maar het duurt een tijdje voordat je het effect ziet van alle maatregelen.

Het lijkt mij dus verstandig om goed te luisteren naar de regering. Die hebben allemaal knappe koppen, die er echt verstand van hebben en die ons adviseren om al die maatregelen te nemen om erger te voorkomen.

 

Moeten we nu in paniek schieten? Nee, want daar los je niks mee op.

Moeten we ons aan de regels houden, ook al worden wij (als jongeren) er zelf misschien niet echt zwaar ziek van? Ja, natuurlijk. Wij helpen aan de ene kant door ons aan de regels te houden het corona virus te verspreiden en ondertussen bouwen wij door de contacten die we nog wel mogen hebben of tot voor kort hadden alvast immuniteit op. Dat is de groepsimmuniteit die belangrijk is. Maar groepsimmuniteit is slechts een deel van de oplossing. Daarom doet de regering tegelijk nog andere dingen.

De regering heeft tijd nodig om te zorgen dat we steeds genoeg mondkapjes en allerlei andere beschermingsmiddelen op voorraad hebben, zodat dokters en verpleging veilig hun werk kunnen doen.

Als de verspreiding van het virus, met name naar kwetsbare mensen (de meeste overledenen, tot nu toe iig, vallen in die groep) langzamer gaat, worden er wat minder snel mensen ziek en hebben er ook minder mensen tegelijk een intensive care bed nodig.

 

Wat we nodig hebben is tijd. Tijd om voorraden aan te vullen, te zorgen voor wat meer ic-bedden, zodat er meer ruimte voor opvang is. En tijd voor het ontwikkelen en testen van medicijnen en het ontwikkelen van een vaccin. Die laatste 2 dingen kosten veel tijd, dus moet je meerdere dingen tegelijk doen.

Al die maatregelen hebben tot doel om de piek van aantallen zieke mensen lager te laten worden en dan duurt het langer in de tijd, voordat het zelfde aantal mensen ziek wordt. Voordeel is dat we ze dan (hopelijk) wel allemaal behandeld kunnen worden op de ic, als dat nodig is.

Dit alles noemen ze: ‘flatten the curve’

Via het linkje kun je een video bekijken waar het heel duidelijk in wordt uitgelegd:

https://www.npo3fm.nl/nieuws/3fm/389594-flatten-the-curve-nos-op-3-legt-uit-hoe-je-levens-kunt-redden

Dus geen paniek, maar wel je verstand gebruiken!

 

Groetjes,

M&M’s

Hi allemaal,

Ik kom er net achter dat er een paar woorden ontbreken in het stukje wat ik hierboven heb gepost.

Hieronder de aangepaste versie met in cursief de ‘ontbrekende’ woorden

Moeten we ons aan de regels houden, ook al worden wij (als jongeren) er zelf misschien niet echt zwaar ziek van? Ja, natuurlijk. Wij helpen aan de ene kant door ons aan de regels te houden het corona virus niet of zo weinig mogelijk te verspreiden onder ouderen en (andere) kwetsbare mensen en ondertussen bouwen wij door de contacten die we nog wel mogen hebben of tot voor kort hadden alvast immuniteit op. Dat laatste is de groepsimmuniteit die belangrijk is. Maar groepsimmuniteit is slechts een deel van de oplossing. Daarom doet de regering tegelijk nog andere dingen.

 

Groetjes,

M&M's

Hallo Wikki :)

Even een update: Ondertussen heeft COVID-19 3x zoveel doden geeist (en dat nog alleen maar officieel bevestigd) als in een normaal griepseizoen, wereldwijd zijn er al ruim 2x zoveel doden bevestigd dan verwacht mag worden van een normaal griepseizoen op 15 juli 2020. COVID-19 is een serieus gevaar, erger dan influenza. 

Een ding heb je misschien (gedeeltelijk) gelijk, het is vergelijkbaar met de griep, de spaanse griep om precies te zijn, even besmettelijk en allebei zeer dodelijk. De spaanse griep eisde in totaal 20-40 miljoen levens. COVID-19 heeft nu (we zitten nog midden in de pandemie) al 600.000 doden geeist, en er komen er nog veel bij. En dat zijn alleen nog maar de bevestigde doden. Waarschijnlijk heeft COVID-19 al enkele miljoenen mensen om het leven gebracht.

-TheMightySlayer <3

Ik ben wel benieuwd hoe jullie nu over corona denken. Is het nog steeds overdreven of is het toch wel serieus?

Blijf je bij je standpunt of niet? Laat ff weten…

 

Groetjess

Hey@xLisa ,

Bij mij is het eigenlijk hetzelfde gebleven als eerst. Ik vond het toen niet overdreven en nu ook niet.

Ook omdat ik met mijn werk veel in contact kom met mensen heeft het een r gespeeld de laatste tijd. Het is gelukkig nu wat minder geworden dus is het voor mij wat gemakkelijker.  Ik doe trouwens ook werk in NL, België en Duitsland.  Dus ja , in België en Duitsland moet je overal een mondkapje dragen en in Nederland niet, maar ik doe het meestal wel. Dus mijn mening of het overdreven is , is nee. Ik ken in mijn omgeving die er zijn overleden en ook mensen die het hebben gehad, dus ik hou natuurlijk met iedereen rekening als dat kan. 

 

Groetjes Gebruiker c 

Ik snap niet dat mensen hier serieus op in zijn gegaan, de persoon noemt corona een griep-variant... oftewel heeft zich duidelijk niet eens ingelezen over het virus. Het corona-virus, virus die leidt tot een agressieve long-infectie waarbij ze in theorie zouden kunnen uitvallen en dus dood gaan, was en is nogsteeds iets om serieus te nemen, op dit moment wereldwijd de hoogste cijfers (besmettingen en doden) per dag. Omdat wij jong zijn en in Nederland leven, een klein en goed georganiseerd land, kan ik opzich begrijpen waarom veel van ons niet bang waren en nu zo zijn van 'het viel wel mee'. Maar alsjeblieft, kijk verder dan je eigen neus lang is. Je hebt geen enkel idee hoe de IC-situatie er voor lag (vreselijk), hoeveel operaties en behandelingen in de wachtrij moesten worden gezet, hoe erg de depressie en zelfmoord cijfers zijn opgelopen onder de onder 40 jaar mensen en dementie (en andere complicaties) bij 60+ers

Corona bagatelliseren (kleiner maken dan dat het is) is verleidelijk, het is een defensie mechanisme, "oh joh valt allemaal wel mee, tis een hoax", jij voelt je in iedergeval veiliger, maar dat jij schijt hebt aan alles betekent niet dat jou buurvrouw 2 weken op de IC hoeft te liggen of de opa van je beste vriendin dood hoeft te gaan. Wees niet kinderachtig, neem het serieus, zeker wanneer een tweede golf zich voordoet. 

Hallo xLisa :)

Ik blijf corona serieus nemen aangezien het een zeer gevaarlijk virus is, wel hypocriet in sommige gevallen: Eerst: Oh, het is een griepje, f*ck de maatregelen. Later als een familielid ofzo op de IC ligt: De maatregelen waren niet genoeg, er was een lockdown nodig.

Zoals Angovis zei waren er serieuze capiciteitproblemen op de IC's, op het hoogtepunt waren er 1.400 coronapatiënten op de IC, de maximale capiciteit voor coronapatiënten was 1.700 en dan nog 600 in Duitsland. Ik vindt het niet serieus nemen van corona een middelvinger naar de zorg.

-TheMightySlayer <3

Ik snap niet dat mensen hier serieus op in zijn gegaan, de persoon noemt corona een griep-variant... oftewel heeft zich duidelijk niet eens ingelezen over het virus. Het corona-virus, virus die leidt tot een agressieve long-infectie waarbij ze in theorie zouden kunnen uitvallen en dus dood gaan, was en is nogsteeds iets om serieus te nemen, op dit moment wereldwijd de hoogste cijfers (besmettingen en doden) per dag. Omdat wij jong zijn en in Nederland leven, een klein en goed georganiseerd land, kan ik opzich begrijpen waarom veel van ons niet bang waren en nu zo zijn van 'het viel wel mee'. Maar alsjeblieft, kijk verder dan je eigen neus lang is. Je hebt geen enkel idee hoe de IC-situatie er voor lag (vreselijk), hoeveel operaties en behandelingen in de wachtrij moesten worden gezet, hoe erg de depressie en zelfmoord cijfers zijn opgelopen onder de onder 40 jaar mensen en dementie (en andere complicaties) bij 60+ers

Corona bagatelliseren (kleiner maken dan dat het is) is verleidelijk, het is een defensie mechanisme, "oh joh valt allemaal wel mee, tis een hoax", jij voelt je in iedergeval veiliger, maar dat jij schijt hebt aan alles betekent niet dat jou buurvrouw 2 weken op de IC hoeft te liggen of de opa van je beste vriendin dood hoeft te gaan. Wees niet kinderachtig, neem het serieus, zeker wanneer een tweede golf zich voordoet. 

Precies dit

Hee allemaal,

Ik zag dat dit topic opeens weer veel reacties krijgt en wil er even op reageren (zie het maar als n 3 maanden later update). 

Ik zie nu in dat ik idd wat naïef was toen ik dit topic startte. Ik was gwn wat pissed en dit was een verkeerde uitlaatklep. Ik snap dat dit topic een gevoelig onderwerp is bij vele, en daarom bied ik hierbij mn excuses aan. Sorry dat ik zo bot overkwam.

Reputatie 2
Badge +1

Hee allemaal,

Ik zag dat dit topic opeens weer veel reacties krijgt en wil er even op reageren (zie het maar als n 3 maanden later update). 

Ik zie nu in dat ik idd wat naïef was toen ik dit topic startte. Ik was gwn wat pissed en dit was een verkeerde uitlaatklep. Ik snap dat dit topic een gevoelig onderwerp is bij vele, en daarom bied ik hierbij mn excuses aan. Sorry dat ik zo bot overkwam.

Geen probleem. Ik denk dat we er nu allemaal wel wat serieuzer instaan, maar gelukkig is het grotendeels over.  Ik snap de frustratie, en zelf ben ik van mening dat we een volledige/landelijke lockdown niet meer aan kunnen. Wel zijn de gevallen weer aan het stijgen, en moeten we opletten.

 

Zoals angovis al zei, ‘maar’ 6000 doden in een klein en georganiseerd land, in landen waar de overheid het echt niet aankan of niet wil leven mensen constant in angst. 

 

@Angovis,

 

ik vraag me af of je alle reacties boven de jouwe helemaal gelezen hebt. Er zijn slechts 2 reacties die het min of meer eens zijn met de topic opener. De rest is toch wat kritischer en heeft op zijn minst wat bedenkingen.

Houd ook rekening met wanneer de reacties geplaatst zijn, namelijk op 21 en 22 maart 2020. Dat is nu bijna 4 maanden geleden. Toen was er nog niet zoveel bekend als nu (zoals de uitgebreidheid van de longproblemen om maar iets te noemen).  Op dat moment was er ook nog geen sprake van overbezette ic's. Op 22 maart lagen er 479 corona patiënten op de ic (cumulatief 570)

We zaten toen pas aan het begin van de eerste piek.

 

Zie ook:

https://allecijfers.nl/nieuws/statistieken-over-het-corona-virus-en-covid19/

https://allecijfers.nl/nieuws/statistieken-over-het-corona-virus-en-covid19/#Corona_Nederland_en_per_provincie

https://allecijfers.nl/nieuws/statistieken-over-het-corona-virus-en-covid19/#Corona_intensive_care

en 

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/grafieken

kijk dan vanaf 27 februari (dat moet je ff aanklikken)

 

Ik zeg niet dat er niks aan de hand was op 22 maart, dat heb ik trouwens nooit gezegd. Achteraf is alles altijd makkelijker.

 

Hee allemaal,

Ik zag dat dit topic opeens weer veel reacties krijgt en wil er even op reageren (zie het maar als n 3 maanden later update). 

Ik zie nu in dat ik idd wat naïef was toen ik dit topic startte. Ik was gwn wat pissed en dit was een verkeerde uitlaatklep. Ik snap dat dit topic een gevoelig onderwerp is bij vele, en daarom bied ik hierbij mn excuses aan. Sorry dat ik zo bot overkwam.

Bovenstaande een berichtje van de Topic opener die het account gisteren heeft laten verwijderen.

Excuses geaccepteerd wat mij betreft :slight_smile:

 

 

Groetjes,

M&M's

Het aantal reacties voor of tegen boeit me geen fluit makker, maar ja als je het wilt weten, ik lees altijd alle reacties. En op sommige topics reageer ik dus niet als ik het niet nodig acht. Deze wel. Want er zijn meer mensen die de topics lezen dan er op reageren, en die verdienen ook de waarheid te lezen. Bedankt voor het strandje tho..... Sorry aan Wikki als ook ik nogal passief-agressief overkom, maar dat is ook wel een beetje mijn stijl. Ik snap hoe je je voelde, je zag er gewoon ontzettend tegenop allemaal. Heel begrijpelijk. Wel blij dat je bent bijgedraaid :) 

 

Onnodige quote verwijderd door De Kindertelefoon i.v.m. overzichtelijkheid forum

Reageer