Vraag

Chronisch ziek & schrijven

  • 18 February 2021
  • 4 reacties
  • 83 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hey hey!

Ik mag binnenkort op iemand haar site gaan schrijven over hoe het is om met iemand te leven die chronisch ziek is (over een vriendin van mij). Ik ben heel blij dat ik dat mag gaan doen maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen.. weet iemand misschien een site waar zoiets soort gelijks staat waar ik wat inspiratie uit kan halen? 

Liefs x


4 reacties

Best wel belangrijk! Ik hoop dat iemand kan reageren ;)

fijne avond

Liefs x

Reputatie 6
Badge +7

Hoi BeYourself,

wat leuk dat je op een site mag schrijven over hoe het is om met iemand te leven die chronisch ziek is! Iemand die ik ken is ook chronisch ziek, het is niet een heel erge ziekte, maar wel vervelend natuurlijk.

Ik denk dat er niemand reageert omdat ze het eigenlijk ook niet weten. Ik ook niet echt, maar ik ga toch kijken of ik je kan helpen. 

Hoe je moet beginnen ligt er ook aan op welk soort website je schrijft, en welk soort tekst je schrijft. Je kan een blog schrijven, maar ook een informatieve tekst, of een verslag van een dag met je vriendin (of een combinatie van dit). En er zijn natuurlijk nog veel meer soorten teksten. Verder moet je ook bedenken voor welke doelgroep de website gemaakt is. Is het voor kinderen, ouderen, mensen die zelf met iemand met een chronische ziekte leven, nieuwsgierige mensen, of gewoon voor iedereen. 

Ik ga er nu even van uit dat je een soort informatieve tekst schrijft.

Je moet natuurlijk altijd beginnen met een inleiding, anders snappen de mensen niet waar je het over hebt. Leg dus uit wie je bent (tenzij je anoniem bent), wie je vriendin is, en waarom je hier een stukje over schrijft. Ook leuk is het om in je inleiding een centrale vraag te stellen. Die kan je dan terug laten komen in je slot. Bijvoorbeeld de vraag die je al stelde in je topic: "Hoe is het om met iemand te leven die chronisch ziek is?”

Het is fijn als je bedenkt wat je allemaal in je tekst terug wilt laten komen. Dit kan je doen door een mindmap/woordparaplu, of hoe je het ook noemt, te maken. Of je schrijft steekwoorden op.

Dan kan je de onderdelen van de tekst verzinnen. Zo kan je bijvoorbeeld als tussenkopjes hebben: 
chronische ziekte - mening - nadelen/voordelen - hoe hier mee om gaan. 
Onder chronische ziekte, leg je uit wat je vriendin nou precies heeft. Onder mening, hoe je het nou vind om met een chronisch ziek persoon te leven. Onder nadelen/voordelen wat er nou echt anders is. En onder hoe hier mee om gaan, hoe je er mee om gaat, hoe je je hebt moeten aanpassen.
Dit zijn maar wat voorbeelden, dus je hoeft er niks mee te doen.

En als laatste heb je natuurlijk een afsluitende alinea nodig, een slot. In het slot trek je een conclusie, en je geeft antwoord op de vraag uit de inleiding. Verder kan je nog wat beleefdheden doen, zoals de lezer bedanken voor zijn/haar/hun aandacht. Of natuurlijk je vriendin bedanken, dat je blij met haar als vriendin bent.

Een website voor inspiratie weet ik niet zo een twee drie. Daarom is het nou juist zo leuk dat jij hier wat over gaat schrijven.

Hopelijk heb ik je zo een beetje kunnen helpen. Heel veel succes met schrijven! En als je toch iets dwars zit, zeg je het maar.

Jij ook nog een fijne avond.


Groetjes,
Paardebloem

Reputatie 6
Badge +7

Hoi BeYourself,

ik heb toch nog even gezocht naar linkjes die over een beetje hetzelfde onderwerp gaan. Namelijk leven met iemand die chronisch ziek is. Het zijn niet de beste sites, maar ik denk dat je er wel een beetje insipratie van krijgt:

 

Vrienden:

 

Relatie:

 

Familie:

 

Groetjes,

Paardebloem

Hey @Paardebloem83 

 

Ik wil je onwijs bedanken voor het reageren en voor de moeite die je erin hebt gestoken! Heel erg bedankt en ik kan hier zeker mee vooruit!

 

Groetjess

Reageer