Skip to main content

Hi, als ik naar mijn buik kijk dan kan ik goed mijn ribben zien is dat normaal? Ik heb geen ondergewicht wan ik ben 13weeg 53kilo ben wel 1,74cm lang. 

Het is niet heel gek als je je ribben kan zien veel mensen kunnen dit als je dit vervelend vind moet je meer eten en vaker sporten

Nee dat is niet perse gek, ik heb dat ook. Misschien staan je ribben iets naar voren, of ben je gewoon slank.

Hey, ik wilde graag zeggen dat je wel ondergewicht hebt. Het is niet zo’n groot probleem, aangezien je nog moet groeien, maar het is best veel ondergewicht. Als ik jou was zou ik wat meer eten. Als je het niet vervelend vind moet je het zo laten, maar als het komt omdat je te weinig eet, moet je vooral meer proberen te eten.

Heyy

Zoals al word gezegd is dit op zich niet raar.. Er zijn meer die dit hebben dus ik denk niet dat je je daar zorgen om hoeft te maken!

ik wilde graag zeggen dat je wel ondergewicht hebt. Het is niet zo’n groot probleem, aangezien je nog moet groeien, maar het is best veel ondergewicht. 

Dat klopt volgens mij niet helemaal.. De topic opener heeft naar mijn weten geen ondergewicht. Als je zijn BMI berekend kom je uit op een BMI van 17.5 en dat is normaal voor zijn leeftijd. Waarschijnlijk zal je inderdaad nog wel veranderen door de pubertijd waardoor je BMI op een goed pijl blijft!:slight_smile:

Als je op deze link klikt kan je je BMI berekenen.

Groetjes van mij!

(…) Dat klopt volgens mij niet helemaal.. De topic opener heeft naar mijn weten geen ondergewicht. Als je zijn BMI berekend kom je uit op een BMI van 17.5 en dat is normaal voor een 13 jarige. Waarschijnlijk zal je nog wel veranderen waardoor je BMI op een goed pijl blijft!

Een bmi vanaf 18 is ondergewicht. Nou is het inderdaad omdat diegene nog een kind is niet het einde van de wereld, omdat die gene nog groeit. Mijn huisarts zei dat bmi niet anders geld voor kinderen, maar je je wel minder zorgen hoeft te maken als ze wat ondergewicht hebben of wat overgewicht hebben.

Een bmi vanaf 18 is ondergewicht. Nou is het inderdaad omdat diegene nog een kind is niet het einde van de wereld, omdat die gene nog groeit. Mijn huisarts zei dat bmi niet anders geld voor kinderen, maar je je wel minder zorgen hoeft te maken als ze wat ondergewicht hebben of wat overgewicht hebben.

Waarom staat 17.5 in de BMI meter dan in het midden van groen (= goed)? Dan zou ik ook echt zwaar ondergewicht hebben met m’n 58 kg op 16 jaar :)

Waarom staat 17.5 in de BMI meter dan in het midden van groen (= goed)? Dan zou ik ook echt zwaar ondergewicht hebben met m’n 58 kg op 16 jaar :)

Omdat zegmaar het voedingscentrum er rekening mee houdt dat lichaam kan veranderen in de pubertijd, maar als je het gewicht en de lengte van de persoon die deze vraag heeft gevraagd erin doet en zegt dat hij 20+ is, zal je zien dat er staat dat diegene dan ondergewicht hebt.

Heyy

Mijn huisarts zei dat bmi niet anders geld voor kinderen, maar je je wel minder zorgen hoeft te maken als ze wat ondergewicht hebben of wat overgewicht hebben.

Toch zit er volgens mij echt een verschil tussen het BMI van een kind en een volwassenen.. Dat komt inderdaad doordat kinderen nog groeien en ontwikkelen door de pubertijd.

maar als je het gewicht en de lengte van de persoon die deze vraag heeft gevraagd erin doet en zegt dat hij 20+ is, zal je zien dat er staat dat diegene dan ondergewicht hebt.

Dat klopt inderdaad.. Maar een volwassene van 20 is niet een kind van 13 en daar gaat het nu om .. Een kind van 13 is 7 jaar jonger.. De manier waarop het BMI van een 13 jarige word berekend is dus anders dan voor een 20 jarige en er gelden dus wel degelijk andere dingen voor het berekenen van het BMI van een kind.

Om het voorbeeld wat duidelijk te maken heb ik hieronder 3 foto's staan op basis van de lengte en het gewicht van de topic opener. Foto 1 is het BMI van een 13 jarige (en dus het BMI van de topic opener), Foto 2 van een 16 jarige en Foto 3 van een 20 jarige allemaal met dezelfde lengte & gewicht.

Bron > https://www.voedingscentrum.nl/nl/bmi-meter?gclid=Cj0KCQjw0K-HBhDDARIsAFJ6UGjx2AQHbwZ2FxoJrgR73On75_cYip65a2I7LSxRdnYq65cfuLBmAzsaAumgEALw_wcB

Het BMI blijft hetzelfde.. 17.5, maar als je 13 bent val je midden in de groene balk en je BMI is dan dus helemaal goed! Als je 16 bent zit het pijltje al iets meer richting het ondergewicht, maar nog steeds is het dan goed en als je 20 bent is je BMI met deze gegevens te laag en heb je dus licht ondergewicht.

De normen voor het meten van het BMI van een 13 jarige zijn dus anders dan de normen voor een 16 jarige en de normen van een 16 jarige zijn weer anders dan die van een 20 jarige omdat je ontwikkeld en veranderd in de loop der jaren.

Een bmi vanaf 18 is ondergewicht.

Als je 13 jaar bent heb je ondergewicht als je BMI <14,5 is.

Als je 20 jaar bent heb je ondergewicht als je BMI <18,5 is.

Het BMI van PersooN_AnoNIeM is dus helemaal prima en ondergewicht heb je nu echt niet! Dat je ribben zichtbaar is niet erg en er zijn meer mensen die dat hebben. Maak je geen zorgen:blush:

Groetjes van mij!:slight_smile:

Heyy

Mijn huisarts zei dat bmi niet anders geld voor kinderen, maar je je wel minder zorgen hoeft te maken als ze wat ondergewicht hebben of wat overgewicht hebben.

Toch zit er volgens mij echt een verschil tussen het BMI van een kind en een volwassenen.. Dat komt inderdaad doordat kinderen nog groeien en ontwikkelen door de pubertijd.

maar als je het gewicht en de lengte van de persoon die deze vraag heeft gevraagd erin doet en zegt dat hij 20+ is, zal je zien dat er staat dat diegene dan ondergewicht hebt.

Dat klopt inderdaad.. Maar een volwassene van 20 is niet een kind van 13 en daar gaat het nu om .. Een kind van 13 is 7 jaar jonger.. De manier waarop het BMI van een 13 jarige word berekend is dus anders dan voor een 20 jarige en er gelden dus wel degelijk andere dingen voor het berekenen van het BMI van een kind.

Om het voorbeeld wat duidelijk te maken heb ik hieronder 3 foto's staan op basis van de lengte en het gewicht van de topic opener. Foto 1 is het BMI van een 13 jarige (en dus het BMI van de topic opener), Foto 2 van een 16 jarige en Foto 3 van een 20 jarige allemaal met dezelfde lengte & gewicht.

Bron > https://www.voedingscentrum.nl/nl/bmi-meter?gclid=Cj0KCQjw0K-HBhDDARIsAFJ6UGjx2AQHbwZ2FxoJrgR73On75_cYip65a2I7LSxRdnYq65cfuLBmAzsaAumgEALw_wcB

Het BMI blijft hetzelfde.. 17.5, maar als je 13 bent val je midden in de groene balk en je BMI is dan dus helemaal goed! Als je 16 bent zit het pijltje al iets meer richting het ondergewicht, maar nog steeds is het dan goed en als je 20 bent is je BMI met deze gegevens te laag en heb je dus licht ondergewicht.

De normen voor het meten van het BMI van een 13 jarige zijn dus anders dan de normen voor een 16 jarige en de normen van een 16 jarige zijn weer anders dan die van een 20 jarige omdat je ontwikkeld en veranderd in de loop der jaren.

Een bmi vanaf 18 is ondergewicht.

Als je 13 jaar bent heb je ondergewicht als je BMI <14,5 is.

Als je 20 jaar bent heb je ondergewicht als je BMI <18,5 is.

Het BMI van PersooN_AnoNIeM is dus helemaal prima en ondergewicht heb je nu echt niet! Dat je ribben zichtbaar is niet erg en er zijn meer mensen die dat hebben. Maak je geen zorgen:blush:

Groetjes van mij!:slight_smile:

okayy is ook weer handig om voor mij te weten haha

Reageer