Vraag

Bruine afscheiding

  • 15 January 2021
  • 17 reacties
  • 329 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hoi,

Ik heb al ongeveer een half jaartje last van afscheiding, maar vandaag was mijn afscheiding ineens bruin. Ik ben nog niet ongesteld geworden. Zou dit ermee te maken kunnen hebben? Bedankt voor je tijd.

soyeonx ♡


17 reacties

Reputatie 5
Badge +3

jepp waarschijnlijk ben je nu ongesteld geworden of wordt je dat echt heel erg binnekort! Handig om jezelf dus alvast te beschermen tegen doorlekker!

kussjesss 

@you_are_amazing,

Dankjewel voor je snelle antwoord! Pff ik ben echt nog niet klaar om ongesteld te worden. Nu moet ik het mijn moeder nog gaan vertellen… 

 

Badge +1

-Onnodige quote verwijderd-

Heyy hoe oud ben je? Ik had al 1-1,5 jaar voordat ik ongesteld werd laat van afscheiding dus je kan het elk momenten worden maar ook pas over een jaar

@Hoii,

Ik ben 15 jaar oud.
Klopt! Ik heb van veel personen gehoord dat ze een jaar afscheiding hadden en na dat jaar werden ze ongesteld. Maar bij mij is het een half jaar geleden dat mijn afscheiding begon. Ik heb verder geen buikpijn of andere dingen die te maken hebben met ongesteldheid. 

@you_are_amazing,

Dankjewel voor je snelle antwoord! Pff ik ben echt nog niet klaar om ongesteld te worden. Nu moet ik het mijn moeder nog gaan vertellen… 

 


Geniet nog lekker van de momenten dat je niet ongesteld bent! Als je ongesteld bent, komt het wel vanzelf. Wat je nu alvast kunt doen is zorgen voor een kruik, die je kunt gebruiken als je ongesteld bent. En misschien een voorraadje chocolade als je daarvan houd. Verder helpt een warme kersenpitzak vaak ook wel. En makkelijk, lekker zittende kleding. En natuurlijk iets van inlegkruisjes, maandverband, tampons etc.

Je moeder is zelf ook jong geweest en zij is ook begonnen met menstrueren. Je kunt dit met haar bespreken en misschien heeft zij ook nog goede tips of ideeën!

@Simply Me,

Bedankt voor je leuke berichtje! Deze tips ga ik zeker onthouden. Vanwege online school kan ik het dragen van comfortabele kleren alvast wegstrepen 😉
Ik weet zeker dat mijn moeder heel aardig en behulpzaam zal zijn, maar ik vind het toch spannend om het te hebben over zulk soort onderwerpen. Ik trek het mij er heel snel van aan terwijl elk meisje of vrouw dit mee maakt (en dus ook mijn moeder) Ik ga het er wel binnenkort met haar over hebben want daar voel ik me wel fijn bij.
Maar nog een vraagje: ben ik nu echt ongesteld geworden of is dit alleen een ‘voorproefje’. Want ik heb alleen rode/bruine afscheiding maar heb nog niet direct bloed in mijn ondergoed gevonden.

Begrijpelijk dat je het spannend vind om erover te hebben. Ongesteld worden is vaak ook spannend en wat raar, maar verder wel gewoon normaal.

Ik of anderen kunnen niet echt voor jou oordelen of je ongesteld bent geworden. Waarschijnlijk was deze afscheiding een soort 'voorproefje' en zal je langzamerhand meer ongesteld worden.

Verschilt ook per persoon, de een is het gelijk wat heftiger en bij de ander gaat dat meer geleidelijk.

Mocht je je echt zorgen maken of twijfels hebben kun je dit ook altijd met de huisarts bespreken.

En met je moeder bespreken is ook zeker een goed idee, succes!

Groetjes,
Simply Me

@Simply Me,

Dankjewel voor de uitleg!
 Ik vind het inderdaad best raar omdat ik al wel wat wist over ongesteldheid. Maar ik dacht dat je zegmaar gewoon bloed in je ondergoed zou vinden en vanaf die keer dus maandverband of tampons moest gaan gebruiken, maar dat is dus niet het geval. Ik weet dus eigenlijk niet eens of ik nu al ongesteld ben geworden want het lijkt eigenlijk alleen nog maar op afscheiding.

Of je gelijk al bloed zou krijgen, verschilt dus een beetje per persoon. Vaak krijg je eerst andere voortekenen van puberteit/ongesteldheid zoals schaamhaar en lichaamsgeur. Die afscheiding is waarschijnlijk een voorteken of beginnende fase van ongesteldheid. Maar het kan dus nog even duren voordat er ook bloed uitkomt. Ik weet dat ik eerst afscheiding had en dat het toen even duurde voordat ik echt ongesteld was.

Je kunt ook nog eens https://www.degynaecoloog.nl/onderwerpen/menstruatie-ongesteld-zijn/ of https://sense.info/nl/ontdek-je-lichaam/meisjeslichaam/menstruatie/ongesteld-zijn kijken voor wat meer informatie. 

Groetjes,
Simply Me

@Simply Me,

Dankjewel! Je helpt me echt heel erg en dat vind ik heel fijn.
Misschien een beetje een persoonlijke vraag, maar werd jou afscheiding na een bepaalde tijd ook bruin/donker rood? Zo ja; hoe lang duurde het toen voordat je echt bloed begon te verliezen? 

Ehm, zo specifiek weet ik het niet. Ik weet dat ik groep 8 in bewust werd dat ik afscheiding had. Echt zo’n moment dat ik dat opmerkte. Ik was toen heel trots, dat ik ongesteld zou worden. Je gaat dan bijna uitzien naar dat moment, alsof je dan ergens bij gaat horen. Het duurde alleen wel een tijdje voordat ik echt bloedverlies kreeg. Dat werd steeds wat meer en nu heb ik al wat jaartjes een regelmatige cyclus. Hoelang dat geduurd heeft, kan ik niet precies aangeven, ik denk ongeveer een jaar, maar misschien iets minder. Soms kun je ook herkennen dat je ongesteld word. Als je het een paar keer bent geweest ga je dat op een gegeven moment wel merken😅🙄

Ik heb er vanaf het begin wel met mijn moeder overgehad. Ik heb ook een zus en ik vond het wel leuk dat ik daarover met hun kon meepraten. Mijn moeder heeft me toen ook een en ander uitgelegd en als ik wil kan ik er wel gewoon met haar over praten. De eerste keer misschien beetje ongemakkelijk, maar het is ook maar net hoe je er zelf naar kijkt en hoe moeilijk je het voor jezelf maakt.

Groetjes,
Simply Me

@Simply Me,

Ik hoor inderdaad vaak van mensen dat ze blij waren dat ze ongesteld waren. Ik snap echt niet hoe je daar blij mee kan zijn 😂 Maar ja volgensmij maak ik het voor mezelf veel te moeilijk. Soms word ik echt gek van mezelf. Ik wil gewoon zo’n iemand zijn die daar open en makkelijk oever kan praten, maar ik doe er zo moeilijk over. Pfff!

Waarschijnlijk was ik daar blij mee, omdat het leuk en spannend lijkt om ongesteld te worden. Uiteindelijk is het een hartstikke normaal proces wat in principe elke vrouw doormaakt. Misschien was het ook een stukje onzekerheid, je hoort van vriendinnen en klasgenoten om je heen dat ze het worden en je weet dat je het zelf ook zult worden. Als je het dan word, is dat een bevestiging en kun je ook zeggen dat jij ongesteld bent.

Je kunt het zo moeilijk of makkelijk maken voor jezelf zoals het is. Het is nou eenmaal iets dat erbij hoort. Je kunt er nu over na gaan denken en wat als dit, wat als dat..Daar schiet je niks mee op. Laat het gewoon op je afkomen. Het is niet gek dat je er niet open over kunt praten. Er ligt een soort taboe op, wat helemaal niet hoeft. Het zou makkelijker zijn als je gewoon over dit onderwerp kunt praten. En daarnaast lijkt het nu een groot, spannend iets. Als je het bent valt het wel mee en is het normaal, hoort erbij.

Denken dat je er moeilijk over doet, helpt ook niet echt mee. Laat het voor nu los, je ziet het wel. Het helpt niet als je er nu zo over stresst. Begrijpelijk, maar niet nodig.

Ik zou je aanraden om er met iemand, je gaf al aan je moeder, over te praten. Waarschijnlijk kan die ook nog wel wat van je zorgen wegnemen of in ieder geval met je doorspreken en meeleven.

Groetjes,
Simply Me

@Simply Me,

Ik kan wel begrijpen dat er een soort opluchting ontstaat wat leidt tot blijdschap wanneer je ongesteld word. Je bent dan namelijk ongesteld en hoeft dus niet meer te piekeren over wanneer je het nou eindelijk word.

Je berichtjes helpen mij. Ze geven me moed ☺️ Ik laat het gewoon even los en praat er met mijn moeder over wanneer ik er klaar voor ben.
Bedankt voor al je tijd en moeite. Misschien stuur ik later nog wel een keertje een update over hoe het gaat. Voor nu: heel erg bedankt!!

soyeonx ♡

Badge

Jepp dat bedenkt dat je binne 2 dagen ongesteld gaat worden!! Ben je het nu al?

@Lamagirl,

Volgensmij is het niet direct na 2 dagen. Ik had de bruine/donker rode afscheiding namelijk 15 januari en het is nu 23 januari en ik ben nog steeds niet ongesteld geworden.

Reputatie 4
Badge +1

Hoi! Heel random vraag haha maar ben je snel na dat ongesteld geworden? Ik heb dat nu namelijk en ga binnen kort op kamp. Dus dan kan ik me alvast voorbereiden met een pakketje maand verband

Reageer