Vraag

blaasontsteking

  • 9 January 2022
  • 1 reactie
  • 69 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hoi,

Ik heb een paar dagen geleden seks gehad. Nu denk ik en ik weet bijna wel zeker dat ik blaasontsteking heb. Ik wil alleen niet dat mijn ouders hier achter komen. Ik wil nier tegen ze zeggen dat ik seks heb gehad. Aangezien het zondag is kan niet naar mijn huisarts. Het is erg vervelend en ergens wil ik de huisartsenpost bellen. Of zou ik moeten wachten tot morgen? Of zou ik een week lang wachten totdat het overgaat? 

gr (:


1 reactie

Wat vervelend. Ik zou niet bang zijn om het je ouders te vertellen. Een blaasontsteking hoeft namelijk niet veroorzaakt te worden door seks, er zijn veel meer oorzaken. Je hoeft je ouders dus niet per se te vertellen dat je seks hebt gehad als je dat niet wilt.

Bel dezelfde dag uw huisarts of huisartsenpost als u blaasontsteking heeft én 1 van deze dingen klopt voor u:

  • U heeft koorts (38 graden of hoger), Meet de temperatuur via de anus (poepgat).
  • U voelt zich ziek.
  • U heeft pijn in uw zij.
  • U bent zwanger.
  • U heeft diabetes of een ziekte van uw nieren of blaas.

Bel op werkdagen uw huisarts als u blaasontsteking heeft en 1 van deze dingen klopt voor u:

  • U heeft veel last en wilt niet afwachten.
  • U heeft afgewacht en de klachten zijn na 1 week niet minder.
  • U heeft 2 dagen na het slikken van de laatste pil antibiotica nog steeds klachten.

Bron: Thuisarts.nl

 

Als één van deze dingen voor jou geldt, kun je dus de huisartsenpost bellen, anders kun je proberen of je het met wat paracetamol volhoudt. Je kunt morgen altijd nog naar de huisarts als dat nodig is. 

 

Tip voor de volgende keer; Ga altijd even plassen na de seks. Dat is erg effectief voor het voorkomen van blaasontsteking. Meestal worden deze namelijk veroorzaakt door darmbacteriën in en rond de anus. Dat is waarom je ook altijd van voor naar achter moet vegen. Bij seks kunnen deze bacteriën in de plasbuis en blaas belanden wat natuurlijk een blaasontsteking kan gaan veroorzaken. Als je gaat plassen na de seks, wordt je plasbuis gereinigd.

Reageer