Vraag

beugel

  • 9 March 2021
  • 3 reacties
  • 134 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hallo,

binnen 1 week krijg ik een beugel maar ik zit met een paar vragen.

 

  • doet het (constant) pijn?
  • hoe gebeurt het plaatsen van een beugel?
  • wat mag je (liefst) niet eten?
  • zijn er speciale borstels voor elektrische tandenborstels?
  • Welke kleur is het best? Ik wil het liefst zo discreet mogelijk

Thanks voor het helpen


3 reacties

Badge +1

Hoi CAC LAR,

Ik heb zelf geen beugel , maar 3 vriendinnen van mij wel, dus ik ga proberen zo goed antwoord mogelijk te geven.

  1.  Aan het beging wel, maar de pijn trekt weg
  2. weet ik niet
  3. geen plakkerige dingen
  4. geen idee
  5. een vriendin van mij heeft zilver/glitter achtig, die is wel onopvallend!

Ik hoop dat dit geholpen heeft!

plaatsen beugel

Ik weet dat dit een suf filmpje is maar misschien is het handig, het gaat over het plaatsen van een beugel.

Hee CAC LAR,

Hierbij antwoorden op je vragen. Ik heb zelf een beugel, blokbeugel en slotjesbeugel, gehad ik spreek uit ervaring 😉

-Doet het (constant) pijn?

Nee, gelukkig niet. De eerste paar dagen zijn vaak pijnlijk, maar daarna zakt het weg en zul je niet veel pijn voelen. Als je de beugel krijgt moet je vaak wennen en zal het een gek gevoel zijn. Je went er vanzelf wel aan. Ook als je beugel strakker gezet word of als je bijvoorbeeld elastieken krijgt zal het een paar dagen pijnlijk zijn. Maar in principe heb je geen constante pijn.

-Hoe gebeurt het plaatsen van een beugel?

Dat is natuurlijk afhankelijk van welke beugel je krijgt. Ik ga ervan uit dat je een slotjesbeugel krijgt. In het kort: llereerst reinigen ze je mond en poetsen ze je tanden helemaal schoon. Vervolgens krijg je lijm op een tand en daarop plakken ze het slotje. Dan gaan ze met een soort warmte lamp de lijm opdrogen, dat duurt maar een paar seconden. Als alle slotjes zijn geplaatst doen ze er een draadje tussen en klikken ze de slotjes dicht.

-Wat mag je liefst niet eten?

Voornamelijk geen zacht en plakkerig snoepgoed, zoals toffees en kauwgom. Daarnaast word aangeraden om geen harde dingen te bijten, dus bijvoorbeeld je appel in stukjes te snijden. Qua drinken mag je of geen of 1x in de week frisdrank/prik. Als je teveel prik drinkt is de kans groot dat je lijm losraakt en dan moet je slotje opnieuw geplakt worden.

-Zijn er speciale borstels voor elektrische tandenborstels?

Dat weet ik niet. Misschien kun jaar op internet vinden of aan de ortho vragen. Je krijgt van de orthodontist/assistent wel uitleg hoe je moet poetsen. Meestal krijg je ook een setje mee met een tandenborstel, tandenstokers, wax. Maar dat zal per ortho verschillen. Misschien doet niet elke ortho dat.

-Welke kleur is het best?

Qua beugel? Slotjes zijn natuurlijk één kleur. Een blokbeugel is volgens mij meestal blauw of rood. Ik weet niet of je dat kan kiezen. Qua elastiekjes zou ik eerst voor een neutrale kleur, zoals blauw gaan.

Waarschijnlijk ben je zenuwachtig/gespannen. Dat is heel begrijpelijk. Maak je niet te druk, ze leggen duidelijk uit wat ze gaan doen en je kunt ook aangeven dat je het spannend vind. Je kunt van tevoren ook nog iets van paracetamol innemen ter pijnbestrijding.  En tip: zorg dat je de eerste paar dagen zacht voedsel, zoals pasta of aardappelen eet. Succes!

Groetjes,
Simply Me

  • doet het (constant) pijn?

Nee, vooral de eerste week zal het niet heel prettig zijn, dat is mijn ervaring tenminste. Ik kon toen echt heel lastig eten. Het is al een flink tijdje geleden maar voor zover ik me kan herinneren heb ik de eerste paar dagen alleen zachte dingetjes gegeten. Brood zonder korstjes en in stukjes zodat je niet af hoeft te happen en veel soepjes volgens mij. Maar het went echt vrij snel. En na elke afspraak zal het weer even gevoelig zijn, niet per se pijn maar je voelt wel dat er wat gebeurt is. 

  • hoe gebeurt het plaatsen van een beugel?

Van wat ik nog weet, worden er eerst afdrukken en foto's gemaakt (als ze dat nog niet gedaan hebben). En idd wat Simply Me zegt, eerst schoonmaken en dat gaan ze er per tand een bracket op lijmen. Die uv-lamp zorgt voor snelle uitharding van de lijm maar de afspraak zal echt wel even duren.

  • wat mag je (liefst) niet eten?

Idd geen hele plakkerige dingen. Wanneer dat aan je beugel komt, krijg je het er nauwelijks meer vanaf dus heb je de kans dat je je beugel lostrekt. En hele harde dingen kunnen je beugel natuurlijk ook beschadigen. Dus geen harde crackers bijvoorbeeld. Maar je kunt er ook niet altijd wat aan doen. Ik heb weleens een bracket gebroken op zo'n amandelnootje van zo'n gevulde koek. Tja...

  • zijn er speciale borstels voor elektrische tandenborstels?

Ze zijn er wel, ik heb ze ook wel gebruikt maar weet ook niet precies waar het nou goed voor is. Waarschijnlijk om beter bij kleine ruimte te komen.

  • Welke kleur is het best? Ik wil het liefst zo discreet mogelijk

De brackets en het draad zijn sws ‘zilverkleurig’, daar kan je niks aan doen. De kleur van de elastiekjes die zegmaar om de brackets heen zitten kun je wel zelf kiezen. Wit zou ik sws niet doen en meestal raadt de ortho dat zelf ook al af omdat de je tanden geler laat lijken en ze zelf ook gewoon vies worden en van kleur veranderen. Misschien is (licht)grijs dan het beste omdat het blend met de brackets zelf. Maar zelf had ik ook wel eens lichte kleurtjes, zie je ook vaak hoor, kan prima.

 

Reageer