Vraag

Ben ik nou ongesteld of niet?

  • 31 March 2021
  • 1 reactie
  • 77 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hallo lieve forummers,

Ik had hier een tijdje geleden ook al een topic over gemaakt, maar ik heb eigenlijk nog steeds mijn antwoord niet en ik zit een beetje in de knoop…

Laat ik de situatie uitleggen:
Ik ben 15 jaar en word dit jaar 16. Ik heb nu al ongeveer 8 maanden afscheiding, maar ik ben nog niet ongesteld geworden (ik ben een latertje ha ha). Maar dit jaar, 15 januari 2021, ontdekte ik ineens bruin/roodachtige afscheiding. Ik snapte niet wat het inhield en had hier dus een topic over gemaakt met de vraag of ik nou ongesteld was. Ik kreeg veel verschillende antwoorden, maar het merendeel vertelde dat ik binnen nu en een korte tijd ongesteld zou worden.
Maar nu komt mijn verwarring: Ik weet niet precies hoe lang mijn bruin/roodachtige afscheiding duurde, maar het duurde wel een tijdje (een weekje misschien?). Daarna stopte het en kreeg ik weer normale witte afscheiding. Dit duurde 2,5 maand en vandaag, 31 maart 2021, heb ik weer de bruin/roodachtige afscheiding. En ik ben nog steeds niet ongesteld geworden. Althans, ik heb nog niet direct bloed verlies gehad.
Ik snap er nu dus helemaal niks meer van. Is de bruin/roodachtige afscheiding een ‘voorproefje’? Of ben ik nou al ongesteld geworden? En is dit normaal? 

Sorry voor dit lange bericht, maar ik hoop echt dat iemand mij verder kan helpen. Alvast heel erg bedankt!

soyeonx ♡


1 reactie

Heey,

Aan het begin van je ongesteldheid is je cyclus vaak nog onregelmatig. Dat kan verklaren waarom er verschillende tijd zit tussen de afscheiding die je hebt. Dit kan inderdaad een 'voorproefje' zijn voor het echte bloedverlies.

Het is van tevoren niet aan te geven wanneer dat precies zal zijn. Ongesteld ben je op het moment dat je echt bloedverlies hebt.

Heb je een moeder met wie je dit kan bespreken. Het is vaak zo dat als je moeder laat was jij dit ook bent. Dit hoeft niet zo te zijn, maar het kan wel. Wellicht kan je moeder of een ander vrouwelijk familielid je ook nog wat meer uitleggen.

Mocht je twijfelen of je zorgen maken kun je dit altijd eens met je huisarts bespreken.

Groetjes,
Simply Me

Reageer