Skip to main content
Vraag

ben ik hevig ongesteld?

• May 17, 2025
  • 9 reacties
  • 97 Bekeken

Forum|alt.badge.img+1

Hey,

ben ik hevig ongesteld als ik ongeveer om de 3 uur een super maandverband die propvol bloed zit normaal ongesteld? Heeft iemand anders dit ook?

heeft iemand tips voor mij dat ik niet zo vaak hoef te verwisselen?

groetjes,

mij

9 reacties

• May 18, 2025

Hallo,

Ik denk inderdaad dat je hevig ongesteld bent als je dat zo vertelt, maar dat hoeft niet per se erg te zijn. Het kan ook zijn dat je naarmate je ouder wordt minder bloed gaat verliezen. Ik zou niet weten hoe je minder vaak maandverband moet verwisselen, daar kun je helaas niet zo veel aan doen.

Misschien vind je op onderstaande link meer informatie.
Veel sterkte in ieder geval!

Ik heb veel bloedverlies als ik ongesteld ben | Thuisarts.nl

Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • May 18, 2025

Heey, 
Als je om de 3 uur een maandverband helemaal vol hebt, klinkt dat inderdaad best hevig. Je bent zeker niet de enige die dit meemaakt! Vooral in het begin, kort nadat je voor het eerst ongesteld bent geworden, kan je menstruatie nog onregelmatig en vaak ook heviger zijn. Dat is heel normaal.
Tips die misschien kunnen helpen: probeer eens een menstruatiecup of tampons, die houden vaak meer bloed vast dan maandverband. Ook dubbele bescherming (bv: tampon + maandverband) kan helpen om minder vaak te hoeven wisselen.
Als het zo heftig blijft of je er last van krijgt, kan je mss even bij de huisarts gaan om te checken of er iets aan de hand is. Soms kunnen hormonen of medicatie helpen om het minder zwaar te maken.
Hopelijk heb je hier wat aan!

Sterkte, Ellen xx

Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • May 18, 2025

Dat heb ik ook, vooral de 1e dag. Blijf erover praten en ben niet te onzeker over jezelf

• May 19, 2025

Dat heb je wel heftig ja. Wat vervelend. Je kan altijd overleggen met je huisarts

Forum|alt.badge.img+1
  • Topic-opener
  • Weet de weg
  • May 20, 2025

@Ellen Hey, ja ik ben sinds december 2024 ongesteld dus dat is nog niet zo heel lang… Bedankt voor je reactie:)

Forum|alt.badge.img+1
  • Topic-opener
  • Weet de weg
  • May 20, 2025

Ik las ook ergens dat dit te maken kon hebben met te weinig ijzer… er zijn wel meer mensen in mijn familie die dit hebben. maar ik weet niet hoe ik aan meer ijzer kom zonder een ijzer pil te gebruiken. (ik houd echt niet van pillen)

Forum|alt.badge.img+1
  • Topic-opener
  • Weet de weg
  • May 20, 2025

Volgens mij is mijn bloedverlies wel minder dan de vorige keer dus dat is wel fijn:)

girlvan_
Forum|alt.badge.img+2
  • Praat goed mee
  • May 20, 2025

Hey, dat klinkt best heftig als je elke paar uur moet wisselen en het zo vol is. Soms kan dat normaal zijn, maar als het vaak zo is, zou ik toch even met een dokter praten. Misschien kunnen ze je iets anders aanraden of tips geven om het minder zwaar te maken. Hopelijk komt het snel beter! 💗

clownsvisje
Forum|alt.badge.img+1
  • Praat goed mee
  • July 4, 2025

Misschien gebruik je niet sterk genoege maandverband?

Ik verloor ook heel veel bloed en lekte door, maar ik gebruikte gewoon niet sterk genoeg maandverband. Je kunt eventueel ook nacht maandverband gebruiken?