Vraag

behandeling in het ziekenhuis

  • 10 July 2021
  • 8 reacties
  • 214 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

hallo allemaal

ik moet na het ziekenhuis voor een klysma maar ik zie er erg tegen op hebben jullie nog tips.

ik heb de ziekte van crohn en daarom moet ik best vaak na het ziekenhuis maar ik heb dan wel een vaste verpleegkundige dat is wel fijn


8 reacties

Heyy

 

Vervelend dat je de ziekte van Chorn hebt zeg.. Gelukkig zit je wel in een fijn ziekenhuis met een vaste verpleegkundige. Dat zorgt vast voor een vertrouwd gevoel!

 

Ik weet niet precies waar je tips voor wilt, maar ik denk aan je verhaal te zien dat je tips wilt om minder zenuwachtig te zijn.

 

Je weet denk ik al wel wat een Klysma is, maar het word hieronder nog even goed uitgelegd.

'’Een   klysma  (ook wel darmspoeling, klisteer of lavement) is het inbrengen van een vloeistof in de darmen via de anus (darmspoeling). Een   klysma   bestaat uit een slang die in de anus dient te worden ingebracht, met daaraan vast een (knijp)zak en/of een installatie die het inbrengen van de vloeistof controleert.'’

Bron > https://nl.wikipedia.org/wiki/Klysma#:~:text=Een%20klysma%20(ook%20wel%20darmspoeling,inbrengen%20van%20de%20vloeistof%20controleert.

 

Onthoud goed dat ze dit doen om ervoor te zorgen dat je (tijdelijk) wat minder last hebt van de ontstekingen die je hebt door je ziekte. Het word dus gedaan met goede bedoelingen!

 

Als je het erg spannend vind kan je proberen om afleiding op te zoeken zodat je even vergeet wat er gaat gebeuren. Je kan eens een koptelefoon opdoen met muziek waar jij vrolijk van word, een leuk boek lezen of een mooie tekening maken.. Door de afleiding duik je eventjes naar je eigen wereldje en weg van de realiteit! Misschien heb je dan ook wat minder last van de spanning. Ook kan je met mensen praten over je spanningen / gedachtes zodat de mensen in je omgeving je gerust kunnen stellen.

 

Het komt goed hoor!:blush:

 

Groetjes van mij!

Reputatie 7
Badge +19

Heey,

Wat naar, klysmas zijn echt wel een beetje kut en ook ongemakkelijk om te krijgen. Maaaaar het is allemaal wel relatief.  Het valt uiteindelijk echt wel mee. Achteraf gaat het wel chill zijn. 

Wat je kan doen is even met je vpk praten over de behandeling. Zij kan jou misschien wel tips geven of iets anders bieden.

joeeeee

dankje ga ik doen 

 

ik weet wel wat een klysma is maar ik vind het niet leuk om mijn billen te laten zien aan de verpleegkundige hebben jullie daar nog tips voor 

Reputatie 7
Badge +19

ik weet wel wat een klysma is maar ik vind het niet leuk om mijn billen te laten zien aan de verpleegkundige hebben jullie daar nog tips voor 

Ja dat snap ik, vind ik ook altijd. Maar maak je geen zorgen. Mensen in het ziekenhuis zien dat echt meerdere keren op een dag. Ze wassen zelfs mensen en geven vaker klysmas.

Sorry voor wat gênante vraag

Heyy 

 ik vind het niet leuk om mijn billen te laten zien aan de verpleegkundige hebben jullie daar nog tips voor 

Ik snap goed dat dat een beetje ongemakkelijk kan zijn, maar ik wil je vertellen dat het echt niet raar is hoor. De mensen die in het ziekenhuis werken zien dit namelijk heel vaak en die kijken echt niet raar op :)

 

Komt goed:thumbsup:

 

Groetjes van mij!

Oke dankje ❤️

Door jullie ben ik wat minder gespannen 😏

Reageer