Bedplassen middelbare school

  • 5 December 2023
  • 3 reacties
  • 338 Bekeken

Reputatie 1
Badge

Heyy, 

Mijn naam is Lieve en ben nu 13 jaar oud bijna 14. Ik heb tot en met de eerste klas in bed geplast en schaamde me daar echt heel erg voor. Zelfs nu gebeurd het nog heel soms.

Doordat ik in bed plaste droeg ik luiers, vroeger echte luiers en later van die broekjes, maar daardoor durfde ik nooit te logeren of mee te gaan op kamp ik was altijd bang dat ze het zouden zien. 

Ik ben dus eigenlijk best heel onzeker geworden hierdoor en dat merk ik nu nog steeds, ik heb eigenlijk maar weinig vrienden omdat ik dus nooit met dat soort leuke dingen mee deed. 

Ik voel me gewoon heel eenzaam en door de stres plas ik weer vaker in bed. 
Ik vroeg me gewoon af of er meer van jullie zijn die zich zo voelen
 


3 reacties

Reputatie 6
Badge +5

Hoi!

Ten eerste wil ik even zeggen dat het helemaal niet gek is om in bed te plassen. In je slaap heb je geen controle, dus je kan er helemaal niks aan doen. Probeer je er dus ook niet zo onzeker over te voelen. Ik weet dat dit een advies is waar je weinig mee kan, maar toch.

Ten tweede, die onzekerheid helpt niet bij het vrienden maken. Probeer misschien om die onzekerheid aan de kant te zetten, of misschien te doen alsof die er niet is. Fake it ‘till you make it zegmaar. Als je vrienden echt van je houden laten ze je hierdoor echt niet in de steek. Het is dus tegelijkertijd een check om te kijken of je vrienden een beetje echt zijn. 

Ik snap dat uitjes en kampen een grote struggle kunnen zijn, maar je zou kunnen proberen om je om te kleden in een wc ofzo, zodat mensen het niet zien. Als ze er dan naar vragen zou je kunnen zeggen van: “ik ben nogal gesteld op mijn privacy”, daar hebben mensen echt geen moeite mee hoop ik. 

Dus probeer je niet te schamen en stap over die onzekerheid heen, misschien maak je dan wat vrienden. Of zoek een goede vriend(in) die je vertrouwt en praat met diegene, dat kan al heel erg opluchten. 

 

Ik hoop oprecht dat je hier iets aan hebt. Doei! x

Reputatie 4
Badge +2

Ik heb er ook nog altijd last van, je bent dus niet de enigste met dit probleem! Ook het onzeker zijn ken ik heel goed, ik heb dit zelf ook best wel lang gehad. Ik had eigenlijk nooit veel vrienden op de basisschool, twee goede vrienden, waarvan er eentje af en toe kwam slapen, maar ook alleen hij omdat die ook nog in bed plaste en ik het van hem wist.

Ik heb geluk gehad te merken dat toen er een keer per ongeluk iemand achter kwam dat ik nog last heb van bedplassen er heel okey en normaal op gereageerd werd! Het was tijdens kamp in de eertse klas waarbij ik het met veel moeite heb geprobeerd te verstoppen, maar wat in een gedeelde kamer in een vakantie huisje (logisch) niet altijd lukt.
Ik heb helaas niet van die broekjes maar nog ‘echte’ luiers met dat soort plak strips. Helaas lekten die broekjes die je er voor hebt vaak omdat die niet de perfecte pasvorm voor mij hebben en ook voldoende kunnen opnemen. De dikkere luier was ‘s ochtends opgevallen onder mijn pyjama toen ik naar de douche wou en dacht dat iedereen nog sliep. Er is zo ontzetten lief op gereageerd door alle meiden in ons huisje, ook twee hele best populaire meiden die bij ons in het huisje zaten hebben er super op gereageerd.

Sinds dien kan ik er veel opener mee om gaan gelukkig, ik had wel best zonder de schaamte en het ontdekt worden kunnen doen. Maar misschien was het ook gewoon goed om te zien dat anderen het helemaal niet erg vinden en je zelf de persoon bent die er het grootste probleem van maakt..

Met stres rond bijvoorbeeld tentamens gaat het bij mij ook vaker mis, dat heeft best wel veel invloed op mijn slaap blijkbaar. Hoe vaak gaat het bij jou dan nog mis? Of eigenlijk niet vaak meer nu je er vanaf bent.

Groetjes van een lotgenote

Reputatie 4
Badge +1

Wat super vervelend! Maar je bent echt niet de enigste hoor. Ik plas zelf ook nog wel eens in bed... Ik ging ook wel vaker slaapfeestjes enzo uit de weg. Mijn beste vriendin vond het wel jammer dat ik nooit meeging met zulke dingen en vroeg mij waarom ik nooit mee ging. Ik kon geen goede smoes bedenken en ik heb haar toen verteld over mijn bed plas probleem. Ik schaamde me rot maar mijn vriendin reageerde heel begripvol. Zij heeft vroeger ook in bed geplast en ze weet dus hoe het voelt. Ik ben zo blij dat ik het haar verteld heb. Nu ga ik ook vaker mee naar slaapfeestjes en nog een aantal vriendinnen van mij weten er nu ook van en hun pesten mij er niet mee. Ik prijs me echt gelukkig met zulke lieve mensen om mij heen.

 

Stay strong het komt wel goed 💪

 

-​​​​​xxx- een lotgenoot 

Reageer