Vraag

bang voor tandarts maar moet wortel kanaalbehandeling

  • 2 February 2023
  • 2 reacties
  • 65 Bekeken

Reputatie 4
Badge +3

Heyy mensjes die dit lezen, ik ben een mensje van 13 jaar oud. 
ik ging altijd met plezier naar de tandarts toen ik jong was. Had altijd wel 1 of 2 gaatjes maar dat komt omdat mijn glazuur niet goed is, en ik ben een beetje lui en ik poets maar 1 keer per dag en eet bijna de hele dag door. Maar ik moest 2,5 jaar geleden een beugel en ik dacht: oké dit valt nog wel mee… maar na een half jaartje begon ik bang te worden. Na 1,5 dat ik de beugel kreeg moest ik m’n tandvlees laten wegbranden omdat daar nog een tand zat en die moest omhoog getrokken worden. Daar heb ik een kleine trauma aan overgehouden. Een half jaar daarna kreeg ik een heel diep gat in me achterste kies, het duurde een tijdje voordat die gevuld werd maar het kon nog net. Me beugel is er een halve maand geleden uit gehaald. En ik voelde eigelijk gelijk een heel groot gat (groter dan de vorige) aan de andere kant van me achterste kies die gevuld was zitten. En nog 2 andere gaatjes (waarvan 1 ook al heel groot is). Dat gaatje moest eigelijk in november al gevuld worden maar ja wist ik veel. Nu zou dag gaatje gister gevuld worden maar ik ben verkouden dus we hebben die afspraak afgebeld. En zonet toen ik en me moeder belde voor een nieuwe afspraak zei ze dat het een uur ging duren, en ik schrok me kapot. Ze zei dat de tandarts eerst ff ging kijken of hij gevuld moet worden of dat het een wortel kanaal behandeling word. Ik hebt helemaal geen gevoel meer in die kies die gevuld moet worden (wat ik best raar vind aangezien t gaatje heel diep is). Maar ik ben nu echt heel bang voor de tandarts en ik durf daar echt niet meer heen. De afgelopen 2,5 jaar hebben ze allemaal dingen gezegt en aangeraden die ik helemaal niet wilde (als ik iets ECHT NIET wil ga ik janken, ik weet ook niet waarom). Maar nu moet ik 8 maart daar heen en ik zie der echt gigantisch tegen op..

iemand tips??

-ROBI-

(ps: sorry voor t lange verhaal)


2 reacties

Reputatie 5
Badge +3

hey ik snap dat het een beetje eng kan zijn ik heb zelf 2 tanden laten trekken een een keer een gaatje laten vullen men hele tandvlees was ontstoken en er was een heel grote buld enzo ik vond het toen ook best spannend maar ik had bijna geen pijn het komt echt alemaal goed en ik weet niet of dit helpt met gerust stellen maar ja dit is wat ik kan doen geef je een update als het is gebeurt 

 

anoniemia

Reputatie 7
Badge +17

Geef sws bij de tandarts aan dat je het eng vindt. Hij/zij kan dan wat extra tijd voor je nemen en je goed voorbereiden. Wat je absoluut niet moet doen is helemaal niet gaan. Daar maak je het uiteindelijk alleen maar erger mee.

Zelf heb ik ook een wortelkanaalbehandeling gehad. Natuurlijk is het best spannend maar ik heb er echt 0,0 pijn van gehad.

Op deze site staan ook nog wat tips waar je misschien wat aan hebt:

https://www.allesoverhetgebit.nl/alles-over-mondgezondheid/tips-voor-een-gezond-gebit/angst-voor-de-tandarts/

Reageer