Skip to main content

Heyy lieve iedereen,

Ik hoop dat alles goed gaat met jullie! :)

Nou ja zoals je al aan de titel hebt gelezen ik ben zeg maar een beetje bang om naar de tandarts te gaan en volgende week is het weer zover.. Op zich ben ik niet bang voor de tandarts zelf hoor en het is goed dat mijn gebit wordt gecheckt, maar vind het echt heel naar dat ze zo in je mond gaan prutsen en dat je dan op zo'n ligstoel ligt te staren naar iemand zijn gezicht en ik raak er altijd een beetje van in paniek. Ben ook altijd bang dat ik gaatjes heb die heb ik nog nooit gehad maar vind het best eng om dat te laten vullen ofzo en daar kan ik echt enorm over piekeren😬

Hebben jullie misschien tips voor hoe ik het mezelf wat makkelijker kan maken als ik bij de tandarts ben? En als je er ervaring mee hebt hoe gaat het eigenlijk als je een gaatje hebt wat gebeurd er dan?

Liefs, ItsJustMe <3

Hoi lieve @ItsJustMe ,  misschien heb je hier iets aan? Het gaat jou dan niet zozeer om de angst 😉 maar er staat ook info bij. 

https://nl.wikihow.com/Angst-voor-de-tandarts-overwinnen

Bij een gaatje zal de tandarts dat tegen je zeggen en dan overlegt zij/hij met je over hoe het verder gaat en of je bv verdoving wilt.  Het is echt niet zo eng en mijn advies is om aan de tandarts te vragen of ze jou gaat vertellen wat ze gaat doen. En zeg ook gerust dat je wat gespannen bent, dan houd ze er zeker rekening mee 🙂 ik zeg "ze" omdat mijn tandarts een vrouw is dus gewoonte van mij haha. Ik hoop dat het je een stukje verder helpt! 

Groetjes liefs Tartan X 

Eerlijk? Ik ben de afgelopen 4 jaar niet meer geweest.🫣 Ik durf nu ook echt niet meer.... Dus geen ervaring meer met de tandarts dat ik me kan herinneren. Je zou het natuurlijk met de tandarts erover kunnen hebben?. Misschien kan de tandarts je vertellen hoe of wat. Misschien helpt het om geen oogcontact te maken, zodat je niet in paniek raakt…

Succes iig! (Niet op grammatica letten, heb slaapgebrek 😶)

@Tartan14 Dankjewel voor je reactie en de link daar heb ik zeker wat aan!! Ik zal het met mijn tandarts bespreken nogmaals dankjewel!😊

@NightShadow Dankjewel voor je reactie lastig dat jij ook bang bent voor de tandarts.. Misschien kan de reactie van Tartan jou ook helpen! :)

Liefs, ItsJustMe <3

Hoi hoi lieve @ItsJustMe  laat je weten hoe het is gegaan?  Komt vast helemaal goed !

Groetjes liefs Tartan X

@ItsJustMe 

Ik snap het wel. Het gevoel dat je machteloos bent doordat iemand in j mond woelt is vreselijk. Mijn orthodontist is doet dat altijd. Ik heb gewoon geleerd dat het zo voorbij is een dat je het voor je eigen bestwil doet.

@NightShadow 

Het is je eigen keuze om zo lang niet te gaan. Weet wel dat het ontzettend slecht is. Je gebit gaat namelijk vol zitten met tandsteen.

Liefs.

@Wolkje 

@Wolkje. Dat klopt niet. Het is niet mijn eigen keus. Al durf ik niet, dan zou ik alsnog gaan. Ik weet zelf ook wel dat niet gaan niet goed is voor je gebit. Maar pa en ma vinden het niet nodig. En ze hebben geen idee hoe je dat in het buitenland moet regelen. Dus het is de keus van mijn ouders en niet de mijne.

Heyy,

@Tartan15 Ja ik laat het weten en ik heb er ook wel wat meer vertrouwen in nu dat het goedkomt dankjewel voor je lieve reactie!🥰

@Wolkje Ja dat gevoel idd.. Het is idd zo weer over, maar ja het blijft rottig.. Dankjewel voor je reactie! :)

Liefs van mij <3

@Wolkje. Dat klopt niet. Het is niet mijn eigen keus. Al durf ik niet, dan zou ik alsnog gaan. Ik weet zelf ook wel dat niet gaan niet goed is voor je gebit. Maar pa en ma vinden het niet nodig. En ze hebben geen idee hoe je dat in het buitenland moet regelen. Dus het is de keus van mijn ouders en niet de mijne.

Ah ok. Ik bedoel het niet gemeen, hoor! 

Ik weet natuurlijk niet hoe jouw situatie zit..

Liefs van mij,

@Wolkje 

@Wolkje weet ik! Ik bedoel het ook niet slecht! Maar dan is het wel helder.

Heyy, 

Qua tips, ik kijk nooit in de tandarts zijn of haar ogen, dan raak ik in paniek. Ik kijk gewoon wat rond in de ruimte en probeer in mijn hoofd bijvoorbeeld alle witte dingen te noemen. 

Voor een gaatje is het bij mij ook al wel een tijdje geleden maar ik ga proberen het uit te leggen: als de tandarts ziet dat je een gaatje hebt weet ik eerlijk gezegd niet of die een klein stukje tand gaat wegvijlen of niet en daarna gaat die dat schoonmaken denk ik en dan vult die dat met een soort spul maar dat moet nog uitharden dus dan schijnt ie met een speciaal lampje erop en bij mij geeft die altijd een soort van zilverfolietje waar je op moet bijten om te kijken of het goed is.

Het kan dat dit niet helemaal klopt, ik ben natuurlijk geen tandarts. 

Heel veel succes! En niet vergeten om te blijven ademen hé;) 

Liefs 

Anoniem789 

@Wolkje weet ik! Ik bedoel het ook niet slecht! Maar dan is het wel helder.

👍

Heyy,

@Anoniem789 Dankjewel voor je tips en je uitgebreide reactie!! :)

En niet vergeten om te blijven ademen hé;) 

Komt goed haha😅

Liefs van mij <3

@ItsJustMe np:)) 

Dan is het goed;)

Liefs 

Heyy,

Het ging goed bij de tandarts en mijn gebit is weer goedgekeurd voor de komende tijd!😊

Had het aangegeven bij de tandarts dat ik spannend vond en daar hield ze rekening mee! Ze vertelde de dingen van te voren als ze wat ging doen zodat ik was voorbereid wat erg prettig was!

Dank jullie wel allemaal voor de reacties!❤️

Liefs, ItsJustMe <3

Hoi lieve @ItsJustMe  dat is fijn!  Nu ben je mooi klaar voor de komende tijd en volgende keer wrs ook minder bezorgd omdat het nu zo vlekkeloos ging! Ik moet vandaag zelf ook naar de tandarts. Dankzij jouw topic bedacht ik dat ik ook weer een controle moest afspreken dus dat hebben we meteen geregeld haha! 

Groetjes liefs Tartan XxX

Fijn dat het zo goed is gegaan! Aardige tandarts heb je.

Hi,

Fijn dat alles goed ging. 🙂 Ik heb nog wel een tip, als ze praat kijk ik haar wel aan maar anders kijk ik zelf vaak naar het plafond zodat ik haar niet de hele tijd hoef aan te kijken. Hoop dat je er wat aan hebt:)

Reageer