Vraag

baard in de keel

  • 25 October 2020
  • 3 reacties
  • 167 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hoi,

Ik denk nu al goed een jaar zeggen mensen steeds dat mijn stem iets lager wordt. Maar hij is nog steeds niet laat ofzo. Ik heb gelezen dat de baard in de keel binnen een paar weken tot een paar maanden gebeurt. Maar al een jaar vind ik wel heel erg lang, aangezien ik nog steeds een redelijke hoge stem heb.

Klopt dit?


3 reacties

Je eigen stemt klinkt voor jezelf altijd anders. Als de mensen om je heen zeggen dat hij lager wordt zou ik daar gewoon op vertrouwen. Volgens mij kan dat proces ook best wel lang duren hoor (volgens deze bron 3 tot 6 maanden).

Mensen zeggen het nu al een goed jaar, maar op een recorder is mijn stem nog steeds hoog. Komt dat nog?

Hey Oranjekokosnoot,

Voor iedereen is de stem verandering weer anders. Als mensen om je heen aangeven dat je stem wel lager wordt, zou ik dat wel geloven. Vaak duurt het langer voordat mensen om je heen een verandering opmerken, maar ze hebben het gemerkt dus dat geeft aan dat er sprake is van verandering.

Je stem hoeft niet superlaag ofzo te worden. Er zijn ook mannen/jongens met een hogere stem, die wel de baard in de keel hebben gehad. Het zou dus kunnen dat jij gewoon een wat hogere stem hebt. Ik weet niet of dat nog veranderd of dat dit gewoon zo is en zo blijft.

Als je je heel erg zorgen maakt zou je misschien dit met de huisarts kunnen bespreken. Die zijn een professional en ik denk dat wij lastig voor jou kunnen inschatten of je stem nog veranderd. Maar dat een huisarts jou daar zeker beter bij kan helpen!

Groetjes,

Simply Me

Reageer