Vraag

anorexia

  • 10 June 2020
  • 3 reacties
  • 103 Bekeken

Reputatie 3
Badge +4

hey ben ik weer, 

uhm voor iedereen die me vorige topic heeft gezien is dit miss wat duidelijker maar ja, uhm ik ben er nu eig vrij zeker ben dat ik anorexia heb…. ik weet alleen echt niet wat ik nu moet doen, naar me ouders gaan doe ik sws niet dus wat kan ik nu het beste doen, mijjngewicht is nog niet zo heel gevaarlijk: lengte: 1,65

gewicht: 43 

maar als ik zo door ga word dat het wel..

Iemand miss tips?...


3 reacties

Hey @Alexa .

Misschien kan je naar je huisarts gaan. Groetjes gebruiker c 

Hoi Alexa,

Eerst wil ik even zeggen dat ik het echt goed van je vind dat je op deze manier om advies vraagt. Ik kan mij voorstellen dat je het niet fijn vindt om hier met je ouders over te praten.

Een paar tips van mij:

- Eet gevarieerd. Je hebt vast al een keer van de Schijf van Vijf gehoord. Dit is er op ingericht om voldoende gevarieerd te eten. Als je dit volgt weet je zeker dat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt.

- Houdt bij wat je eet. Door dit te doen krijg je een beter beeld van wat je eet. Je kan vervolgens je eetpatroon makkelijker aanpassen op de schijf van vijf. Daar naast als je ooit toch besluit (professionele)hulp te zoeken heeft die persoon gelijk een overzicht van wat je eet en kan je vervolgens tips geven.

- Kies vaste tijdstippen waarop je eet. Kies een vijf momenten op de dag dat je wat eet. Bijv. Ontbijt (7.00), snack (10.00), lunch (12.00), snack (15.00), avondeten (18.00). Een snack kan een koekje zijn, maar ook een stuk fruit, nootjes of een musli-reep.

- Ga opzoek naar informatie. Hoe meer je weet over anorexia en de gevolgen, hoe gemotiveerder je zal zijn om er iets tegen te doen. Je kunt eens kijken op anorexia-info.jouwweb.nl/

- Ga niet extra snoepen. Dit komt een beetje neer op een eerder punt. Maar als je wilt aankomen heeft extra snoepen ten eerste geen zin. Ten tweede zorgt voor een ongezond eetpatroon en kan leiden tot te weinig inname van andere wel belangrijke voedingsstoffen.

- Praat met iemand. Hoewel je aan geeft er liever niet met je ouders over te praten geef ik dit toch als advies. Je hoeft niet perse met je ouders te praten, het kan ook een leraar, vriend of vriendin zijn. Ik geef dit als advies omdat deze persoon jou kan helpen met gevarieerd eten en hij of zij kan je motiveren om door te zetten.

 

Ik hoop dat je hier een beetje aan hebt.

Groetjes, Hemera

Hoi Alexa,

Ten eerste heel goed van je dat je hulp vraagt en dat je er iets aan wilt doen!

Ik kan moeilijk inschatten hoe erg de eetstoornis al is op dit moment en hoe lang je het ongeveer hebt, als het nog in het ‘beginstadium’ is zou je er in principe zelf iets aan kunnen doen om het tegen te gaan. Is de stoornis al ver ontwikkeld en speelt dit al voor een lange tijd is het nodig om professionele hulp in te schakelen.

Ik wil je wel tips geven maar dit vind ik best lastig omdat ik niet veel informatie heb, dus wil ik je wel een paar vragen stellen om voor jezelf over na te denken, en als je ze hier wilt delen (hoeft niet) dan kan ik je misschien verder helpen.

  1. Waarom ben je begonnen met afvallen/veel sporten ?
     Bijvoorbeeld omdat je jezelf te dik vind, omdat je ergens controle over wilt houden, uit verveling.. etc.. kan ook een combinatie zijn van meerdere dingen.

         2. Ben je je bewust van de gevaren van te weinig eten?

                Je kan namelijk veel tekorten  krijgen als je extreem weinig eet. Ikzelf was hier namelijk niet echt mee bezig tijdens mijn eetstoornisperiode, ik dacht van ik slik wel wat vitaminepillen bij, maar je lichaam neemt dit niet op als je niet genoeg vezels binnenkrijgt. 
 

        3. Hoe vaak per dag sta je op de weegschaal?

              En hoe belangrijk vind je dat cijfertje? Heb je echt veel liever dat dat cijfertje lager wordt, en daarbij je gezondheid steeds slechter? Gezondheid gaat voor uiterlijk. Altijd . 

 

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, en sorry dat het niet super uitgebreid is.. 

Stay strong 💜

Groetjes,

Iemand-Niemand

Reageer