Vraag

afvallen

  • 8 April 2021
  • 5 reacties
  • 221 Bekeken

Badge +3

Hy iemand tips om snel aftevallen


5 reacties

Reputatie 2
Badge +2

hey, snel afvallen is latsig. wat je sowieso kan doen is, je eetschema aanpassen/een dieet. je kan oefeningen doen zoals een 2 weken schema opzoeken, of op internet losse oefeningen vids opzoeken. probeer ook minder suikers zoals frisdrank, chocolade of pannekoeken (en verder in die trand). mag ik vragen hoe oud je bent en hoeveel je weegt?

Heyyy,

 

Ik snap dat het verleidelijk kan zijn om snel te willen afvallen. Maar ga eerst eens onderzoeken of het voor jou wel nodig is om af te vallen.

Bereken je BMI (body mass index), daaraan kan je goed zien of je een gezond gewicht hebt. Als je dan toch echt moet afvallen om gezondheidsrisico's, ga dan naar de diëtist. Hij/zij kan je helpen veilig en het beste af te vallen.

 

Groetjes en nog een fijne dag!

Badge +3

hey, snel afvallen is latsig. wat je sowieso kan doen is, je eetschema aanpassen/een dieet. je kan oefeningen doen zoals een 2 weken schema opzoeken, of op internet losse oefeningen vids opzoeken. probeer ook minder suikers zoals frisdrank, chocolade of pannekoeken (en verder in die trand). mag ik vragen hoe oud je bent en hoeveel je weegt?

15 en 45kg

Reputatie 6
Badge +7

Hoi Hyikblijflieveranoniemx,

Ik zag dat je een ander topic hebt gemaakt waarin je vraagt naar tips om te doen alsof je eet zonder dat je eet. Ik krijg door de combinatie van deze twee topics het idee dat je wilt afvallen door te stoppen met eten. Dit is nooit goed. Stoppen met eten is niet goed voor je lichaam. Je lichaam heeft honger, maar jij geeft het geen eten. Dit kan wat vervelende gevolgen hebben. Allereerst wordt je chagrijnig. Dit kennen sommige mensen onder de naam hangry of bonger. 

Als je helemaal stopt met eten is dit het gevolg. Als je extreem weinig eet zou het er zomaar eens op kunnen lijken:

  1. Na 6 uur: honger
    De eerste paar uur word je hongerig. Je bloedsuiker is laag en je bent daar niet gelukkig mee.
  2. Na 6 tot 72 uur: ketose, samen met een verminderde hersenfunctie
    De honger slaat al snel om in een verminderde hersenfunctie, waarbij je minder makkelijk problemen kan oplossen, minder snel ideeën kan verwerken en ook minder begripvol wordt.
  3. Na 72 uur: je lichaam begint zichzelf af te breken
    Wanneer je geen suiker of vet meer binnen krijgt moet je lichaam zijn energie halen uit andere bronnen. Dat wil zeggen dat het je proteïnereserves begint af te breken.
  4. Na 1 tot 2 weken: vaarwel immuunsysteem
    Hoe ga je ziektes bestrijden zonder energie?
  5. 3 weken tot 70 dagen: dood
    Want zo snel kan het gaan …
  6. (bron)

Wat je moet weten is dat gewicht verliezen meestal vrij zinloos is. Gewicht verliezen heeft namelijk vrij weinig met vet verliezen te maken. Je kan ook gewicht verliezen door bijvoorbeeld spieren te verliezen. Spieren zijn zwaarder dan vet, als je spieren verliest is dat duidelijk merkbaar op de weegschaal. Maar je buikje wordt er niet minder van. Als je vet verliest is dit duidelijk zichtbaar aan de buitenkant, maar dit hoeft niet altijd zichtbaar te zijn op de weegschaal. (bron)

Met je leeftijd en gewicht alleen kan je niet je BMI berekenen. Ik weet je lengte niet, daarom heb ik even alle lengtes genomen. Ben je korter dan 1.38 meter, dan heb je overgewicht. Ben je tussen de 1.38 en de 1.67 dan is je gewicht helemaal prima. Je hoeft je nergens zorgen over te maken, je BMI is hartstikke gezond. Ben je langer dan 1.67 meter dan heb je ondergewicht. Je gewicht is te laag voor je lengte. Hier kan je zelf je BMI berekenen: https://www.voedingscentrum.nl/nl/bmi-meter.aspx.

Als je wilt afvallen, om wat voor reden dan ook, moet je ervoor zorgen dat je gezond eet en niet te veel snoept. Eet zoveel mogelijk vers, dan kan je zelf zien wat er in zit en krijg je niet stiekem allemaal zoete troep binnen. Een rijtje van wat zo’n beetje gezond is om te eten per dag is het volgende:

  • 150 gram groentes (of meer)
  • Alles volkoren, dus brood, pasta, rijst, enz
  • Beetje yoghurt of melk. ← zuivel
  • Wat fruit
  • Wat nootjes tussendoor
  • Zorg ook dat je genoeg drinkt: tussen de 1 en 2 liter

Als je echt een dieet of goed advies wilt raad ik je aan om naar een diëtist te gaan. Dit is iemand die is opgeleid om advies te geven over een gezonde eetstijl speciaal voor jou. Diegene kan je soms ook een dieet aanwijzen. Dit is beter dan dingen opzoeken op internet, je weet dan echt dat het goed is. Ik weet trouwens niet of een diëtist echt bedoeld is voor mensen die wat onzeker zijn over hun gewicht. Naja, ik zet onderin nog een linkje.

Veel succes!

 

Groetjes,

Paardebloem

 

 

Kijk vooral nog even naar deze sites, is handig: 

Reputatie 4
Badge +1

als je elke dag gaat lopen ofzo gewoon een toertje rond je huis en/of meer fruit en groenten eet en minder vet en suiker eet zal het denk ik wel lukken

 

Reageer