Vraag

afvallen

  • 22 November 2020
  • 3 reacties
  • 111 Bekeken

Badge

Hi ik ben een meisje van 12 jaar, 1,60 lang en 55 kilo.  Ik ben altijd wel beetje aan de zware/brede kant geweest en vind dat ik dat nu moet veranderen. Als mijn vriendinnen zijn veel lichter en voel me daar beetje onzeker over… ik hoef niet eens heel veel kilo kwijt (gwn 5 kilo ofz). Als ik opzoek het gemiddelde gewicht van mijn lengte is dat ongeveer 45 kilo! Heeft iemand misschien tips om sneller af te vallen?


3 reacties

Om mee te beginnen; je bent echt niet te zwaar hoor. Je hebt een keurig bmi van 21,5. Dit ligt mooi in het midden van het gezonde gewicht (bmi: 18,5-25). Dat het gemiddelde gewicht voor 12-jarigen lager ligt, komt misschien omdat je gewoon langer bent of een andere lichaamsbouw hebt. Daar is niks mis mee, je bent echt niet te zwaar ofzo.

Mocht je nou toch wat willen afvallen, zou je kunnen beginnen met meer bewegen. Meestal is dit al genoeg om op een gezonde snelheid wat gewicht te verliezen. Wat je daarnaast nog kunt doen, is een beetje op je eten letten. Kijk bijv eens of je tussendoortjes kan vervangen door iets gezonders etc. 

Maar ga echt niet te fanatiek doen. Te snel afvallen is heel slecht voor je, vooral op deze leeftijd. Doe het gewoon rustig aan. En stel idd een doel zodat je niet steeds meer en meer wilt afvallen. Op tijd stoppen.

 

Groetjess

Ik sluit me helemaal aan bij @xLisa , mijn advies dan ook: je kan altijd proberen gezonder te leven (meer te sporten, actiever te zijn, gezonder te eten en te drinken) maar dat je zou moeten afvallen omdat je aan de "zware" kant zou zijn, klopt helemaal niets van en zou just schadelijk kunnen zijn als je daar te ver in doorgaat. Bij afvallen op jonge leeftijd is de kans erg groot dat je een verkeerd beeld van jezelf ontwikkelt en uiteindelijk te dun wordt en/of eetproblemen ontwikkelt. Je bent 12. Je komt net in de puberteit. Je gaat nog groeien. In de lengte, in de breedte, je krijgt vrouwelijke vormen etc. Mijn advies is dus vooral de puberteit z'n ding te laten doen en vooral niet te veel proberen af te vallen, omdat het helemaal niet nodig is. 

Reputatie 1
Badge +1

hoii,

ik ben ook 12 en 1.60 en ik ben ook nooit echt heel skinney geweest maar de laatste tijd sport ik heel veel niet persee voor het aaf te vallen amar gewoon omdat ik het leuk vind.  ik ben ook afgevallen en dat vind ik ook wel fijn maar ik weeg nog steeds rond de 55 kilo. als je echt heel graag af wilt vallen dan zou ik een sport kiezen waar je fysiek veel moet doen en die je natuurlijk leuk vind. ik zou niet te veel op eten letten want uiteindelijk ga je toch weer ongezond eten en voel je je dan schuldig (dat was bij mij tenminste zo). ik eet eigenlijk wel ongezond nu us daar zou wel verandering in moeten komen eigenlijk maar ik zou er zeker niet te veel mee bezig zijn.

groetjes meisje

Reageer