Vraag

ADHD medicijnen

  • 13 April 2022
  • 4 reacties
  • 90 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hoii,

Ik heb nu ADHD medicijnen ongeveer 2 maanden ofzo of 3. Maar ze werken niet zo heel goed:( als ik ze slik voel ik me slecht en staat mijn lijf zo strak! Ik word ook erg misselijk ervan en draaierig. Ik krijg ook sinds ik ze slik best snel en vaak een paniekaanval, soms zelfs zonder enige reden! Ik weet niet of dat door de medicijnen komt maar een boek over ADHD die ik thuis heb zegt van wel. Ik zit momenteel op 20 milligram maar ik had eerst 30. Ik wil ze niet meer slikken.. ik heb donderdag, vrijdag, zondag, maandag, dinsdag en vandaag er geen geslikt. Ik weet niet of ik ze nog wel wil slikken.. ik heb het gevoel dat ik een terugval heb/krijg waardoor ik dus niet lekker in mijn vel zit, als ze zijn uitgewerkt ik heeeeeeeeeeel chagrijnig ben en ik andere irriteer als ze uitgewerkt zijn. Maar het ding is dus dat ik het gevoel heb dat veel mensen om mij heen het heel erg fijn vinden dat ik ze slik en dat ik er rustiger van word, niet meer bij gesprekken inbreek, niet zo veel praat enzovoort. Moet ik stoppen met ze slikken? Is het überhaupt wel mijn keus of ik ze wel of niet wil slikken? Kan ik in therapie gaan ofzo als ik stop met ze slikken? En zo heb ik oneindig vragen…

 

Hier zijn wat vragen erover waar ik zo graag antwoord op zou willen hebben:

●kan je het bij je psychiater aangegeven als je wikt stoppen met medicatie en gebeurt dat dan ook (meteen)? 

●Wat gebeurt er als je stopt met de medicijnen? (Bijvoorbeeld dat je dan therapie moet ofzo)

●hoe vertel ik mijn ouders dat ik wil stoppen met medicatie? (Ik heb ze al wel vertelt dat het niet werkt dus ik zit nu op 20 milligram en ik zat eerst op 30)

Even voor de info: ik ga over een paar weken weer naar mijn psychiater om erover te praten dat ik omlaag ben gegaan met de dosering want mijn vader had een mail daarover gestuurd. 

Iemand tips, ervaringen enzo? 

- Annoniem_meisje 

 

( twee topics samengevoegd door de Kindertelefoon )


4 reacties

Reputatie 7
Badge +19

Ik heb geen ervaring en dus geen antwoord op je vragen. Maar wat ik wel kan doen is je heel veel sterkte en succes wensen.

Wilhelmavemela.

Reputatie 7
Badge +17

Ik net als @wilhelmavemela  wens je alle sterkte :) ik weet niet alles daarvan . Probeer toch iets te antwoorden :)

 

●kan je het bij je psychiater aangegeven als je wikt stoppen met medicatie en gebeurt dat dan ook (meteen)?  Hier weet ik wel iets van, ja dat kun je gewoon aangeven en zij/hij zal met je meedenken en goed uitleggen wat er kan en of misschien ook andere medicijnen kunnen. Ik zou het altijd inderdaad overleggen.

●Wat gebeurt er als je stopt met de medicijnen? (Bijvoorbeeld dat je dan therapie moet ofzo) ...dat weet de psychiater wel. Je kan vlgs mij nooit zomaar ineens stoppen, maar ik zou mij dit gewoon goed laten uitleggen door de psychiater

●hoe vertel ik mijn ouders dat ik wil stoppen met medicatie? (Ik heb ze al wel vertelt dat het niet werkt dus ik zit nu op 20 milligram en ik zat eerst op 30)  ze weten dus al een stukje van wat je wilt vertellen……... Ik zou toch eerst met de psychater overleggen en daarna, als daar iets veranderd of een andere beslissing is gekomen, met je ouders gewoon het resultaat van je geprek vertellen.  Dan vertel je gewoon wat de arts ( psychiater dus) je voor heeft geschreven, dan is het gewoon een mededeling denk ik :)

Groetjes liefs Julian X

 

Welke medicatie slik je? Soms is het even zoeken voordat je de juiste hebt.

Er zijn veel verschillende soorten die net allemaal wat anders vallen.  Mijn broer heeft ook ADHD een bij hem viel ritalin heel slecht.  Zijn arts heeft toen medikinet voorgeschreven en die werken weer heel fijn.  Hij zegt dat het komt omdat die langer werken en de medcatie in je dus langer aanwezig is en minder schommelingen hebt.  

 

Er zijn ook therapien die je kan volgen maar die werken vaak het beste als je die tegelijk met medicatie doet.  

Reputatie 1
Badge

Haii,

Dit zijn mijn antwoorden uit ervaring, ik ben dus geen proffesional maar dit is hoe ik het heb meegemaakt:

 

●kan je het bij je psychiater aangegeven als je wikt stoppen met medicatie en gebeurt dat dan ook (meteen)? 

Ik was vrij jong toen ik medicatie kreeg (groep 6 of misschien zelfs wel 5) en weet dit dus niet 100% zeker meer maar volgensmij ben ik bij, toen ik bij mijn ouders aangegeven had dat de medicatie niet werkte voor mij gelijk gestopt en hebben mijn ouders dit doorgegeven aande apotheek. 
Een jaartje later ging ik weer aan andere medicatie en hier ben ik daarna ook mee gestopt door heftige bijwerkingen, ik ben vaak geswitched van pillen en dan weer gestopt en elke keer kon ik volgensmij gewoon gelijk stoppen. Ik heb er toen volgensmij wel een keer met een psycholoog over gepraat maar uiteindelijk lag de keuze sowieso bij mij want het is mijn lichaam.

 

●Wat gebeurt er als je stopt met de medicijnen? (Bijvoorbeeld dat je dan therapie moet ofzo)

Ik heb nog nooit therapie gehad (wel naar de psycholoog geweest maar dat had wat te maken met mijn ADHD zelf, niet met de pillen) Dus waarschijnlijk hoe je niet op therapie als je stopt, vaak heb je namelijk (denk ik) geen afkik verschijnselen van pillen zo lang je niet verslaafd bent of te veel neemt.

 

●hoe vertel ik mijn ouders dat ik wil stoppen met medicatie? (Ik heb ze al wel vertelt dat het niet werkt dus ik zit nu op 20 milligram en ik zat eerst op 30)

Gewoon zeggen wat je hier net ook typte: ‘’Ik heb erg last van bijwerkingen en het helpt mij ook niet beter om mij te concentreren, ik snap dat het misschien vervelend is voor jullie dat jullie net de medicijnen voor mij aangeschaft hebben en dat ik nu wil stoppen maar ik voel me er echt niet beter door en de medicijnen helpen mij ook zeker niet met waar ze voor zouden moeten helpen, dus zou ik er mee mogen en kunnen stoppen?’’

 

Ik hoop dat dit geholpen heeft

groetjessss

Reageer