Skip to main content

Hoii,

Ik heb dus ADHD en ik ga misschien beginnen aan medicijnen (de psychiater moet het eerst nog goed keuren) maar het enige wat ik tot nu toe heb gedaan is gepraat met een dokter die voor mij een afspraak heeft gemaakt met een psychiater (ik weet niet wat een psychiater is) maar heeft iemand misschien tips of ervaringen hoe dat traject gaat en wat er zo'n beetje verandert?

Alvast heel erg bedankt:)

 

Chloe

Een psychiater is een dokter en een psygoloog in een dus een psychiater mag medicijnen geven want die heeft gestudeerd voor dokter en psygoloog je gaat waarschijnlijk slecht kunnen slapen en meer weet ik ook niet over de medicijnen want dat verschilt per persoon. Ik hoop dat ik je hiermee wat heb geholpen


-onnodige quotes verwijderd-

 

Dank je wel voor de uitleg:)

 

Chloe


Graag gedaan;)


Het klopt wat wilhelmavemela zegt. Een psychiater is een arts die zich verdiept in psychiatrie. Deze heeft dus eerst geneeskunde gestudeerd. Dit betekent dat psychiaters wel medicatie mogen voorschrijven en psychologen niet. Deze hebben namelijk alleen psychologie gestudeerd.

Aangezien je bij de huisarts bent geweest en die je heeft doorverwezen naar de psychiater, neem ik aan dat je tegen wat problemen aanloopt. Deze kun je met je psychiater bespreken en samen gaan jullie dan kijken wat jullie daaraan kunnen doen. Het kan je al helpen door alleen met hem/haar te praten maar hij/zij kan dus ook hulpmiddelen aanbieden in de vorm van medicatie. Tijdens je afspraak zal dit ook vast uitgelegd worden en als je vragen hebt, kan je ze gerust stellen.


-onnodige quotes verwijderd-

 

Ja Precies dit is wat ik bedoelde;) ik hoop dat je aan onze info nog iets hebt


Heel erg bedankt xLisa! Er speelt ook best veel in mijn leven op dit moment dus ik hoop dat medicatie helpt:)

 

Chloe


-onnodige quotes verwijderd-

 

Hoop ik ook voor je aan alle kanten is te horen dat je rust nodig hebt welterusten


Er speelt ook best veel in mijn leven op dit moment dus ik hoop dat medicatie helpt:)

Leg het gwn allemaal op tafel bij je psychiater als je daar comfortabel genoeg voor voelt. Dat lucht vast al enorm op. Daarnaast zal hij/zij je vast kunnen helpen, misschien komt daar medicatie bij kijken, maar praten helpt vaak ook al. Des te beter je psychiater weet waar je mee zit en wat je bezighoudt, des te beter hij/zij kan helpen.


Hey ik heb ook adhd en waarschijnlijk autisme en Gilles de la Tourette of hoe je het ook maar schrijft. Ik neem er zelf ook medicatie voor ik heb al heel veel soorten geprobeerd: Ritalin, concerta, medikinet, intunif, clonazepam, diazepam en nog een paar andere. Aan je karakter enzo veranderd niet zoveel. maar het kan zo zijn dat je bijvoorbeeld minder eet misselijk wordt buikpijn hoofdpijn en nog wel meer maar waar jij naar moet kijken is wat voor jou goed voelt en hoe dat traject gaat kan je beter aan de psychiater zelf vragen maar bij mij gingen ze eerst de milligram van de medicijnen opbouwen en kijken hoe ik erop reageerde dat gaan ze waarschijnlijk ook bij jou doen het kan zo zijn dat je erdoor tics krijgt en paniekaanvallen maar dat gaat wel weer over van de medicatie word je rustiger en kan je je beter concentreren maar let er wel op dat je last krijgt van rebounds een rebound krijg je doordat de medicatie je adhd niet weghaalt maar tegenhoud dus als het uit begint te werken dan word je in eens heeeeel erg druk want de medicatie houd het niet meer tegen en het kan dan zo zijn wat bij mij in ieder geval gebeurt dat ik heel veel honger krijg  maar als ik jou was zou ik gewoon kijken wat goed voor je voelt en de rest gaat vanzelf. 


O wow! Ik zit nu al best lang aan de medicatie en ik herken echt veel van die dingen! Ik denk dat ik misschien een rebound heb/aan het krijgen ben... ik heb ook voor het eerst in mijn leven pasgeleden een paniekaanval gehad.. en daarna nog een.. en daarna nog een…

- Annoniem_meisje 


heyy, ik heb ook adhd. heb wel een tijdje medicijnen geslikt, maar dit werkte toch niet voor mij.  Niet omdat het niks deed, maar het voelde fout ofzo? idk. Daarnaast leer ik er liever op een natuurlijke manier mee om gaan, dat proces duurt veel langer, maar wat ik soms merk bij anderen is dat ze zonder medicijnen (als ze ze dus een keertje vergeten) vreetbuien krijgen, vermoeid worden, hoofdpijn en enorme moodswings. (heb hier zelf oo ktoen last van gehad)

maar per medicijn verschilt het hoe/wanneer/wat je neemt en de (bij)werking ervan, ieder zijn eigen keus of beter gezegd: ieder zijn eigen doktersadvies. succes!

gr ranger13


Dank je wel @Ranger13 ! Ik herken mezelf in vest veel van die dingen.. ik heb ook echt een heel raar gevoel als ik ze slik.. ik weet niet wat het is maar het voelt niet fijn en mijn lijf staat dan zo strak! Ik ben zo blij om te horen dat ik niet de enige ben met zo'n gevoel:D 

- Annoniem_meisje 


Reageer