Vraag

acne en puistjes

  • 23 August 2021
  • 4 reacties
  • 161 Bekeken

Reputatie 1
Badge +2

hey, ik ben nou 13 en zit al in de puberteit ik heb nu dus ook puistjes gekregen. Meestal zitten ze op m’n kin tussen mijn wenkbrauwen/ op me voorhoofd en soms nog op me wangen. Maar ik heb nou ook best erge acne gekregen dit zit aan de zei kanten van me gezicht en met los haar valt me haar er nog net overeen. maar heeft iemand misschien tips of ervaring om het te verminderen of het te laten verdwijnen? 


4 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Hey @Laram123 

Puistjes kunnen erg vervelend zijn de een heeft ze meer dan de ander. Het licht behoorlijk aan je genen. Dus maak je in ieder geval geen zorgen als je anderen ziet die helemaal niks hebben. Ik zelf was elke dag m’n gezicht met speciaal soort zeep tegen puistjes. Als ik er mee stop is het meteen een stuk erger. Verder kan het helpen om sommige etenswaren te vermijden. Ik weet niet precies wat allemaal. Maar zelf komt het bij mij een stuk erger als ik chocolade heb gegeten.

Groetjes NV

Kleine aanvulling:

Verder kan het helpen om sommige etenswaren te vermijden. Ik weet niet precies wat allemaal. Maar zelf komt het bij mij een stuk erger als ik chocolade heb gegeten.

Inderdaad met name chocolade en varkensvlees vermijden. Op z’n tijd en met mate kan het wel, maar niet te veel. Probeer ook dagelijks je gezicht te reinigen met daarvoor bedoelde zeep/reinigingswater en overweeg een nachtcrème aan te schaffen. Scrubben kan ook helpen. Succes!

Reputatie 6
Badge +7

Hoi Laram123,

Wat NaamVergeten en Eenanoniemejongen1 zeggen klopt, maar niet helemaal, dus ik vond het noodzakelijk nog even wat dingen toe te voegen. Dat acne door chocolade, varkensvlees en ander vet voedsel komt is een mythe. Het is nooit gelukt het te bewijzen en tests gaven vaak een tegenovergestelde uitslag. Dat staat ook beschreven in dit artikel: https://www.nemokennislink.nl/publicaties/van-chocolade-krijg-je-puistjes/.

Het belangrijkste wat je kan doen tegen puistjes is er gewoon niet aanzitten. Dus niet peuteren, krabben, wrijven, scrubben, etc. Verder lijkt het me sowieso verstandig om je gezicht goed schoon te houden. Let op: doe dit niet overmatig. Dus was bijvoorbeeld iedere avond je gezicht even met een washandje, maar ga het niet elk uur grondig schoonwrijven (of scrubben). Bij een apotheek of drogist kun je een gel met benzoylperoxide kopen.

Benzoylperoxide

Benzoylperoxide 5% koop je meestal als gel. Het helpt bij puistjes met roodheid en gele puskopjes. Het werkt op drie manieren:

  1. Het gaat de verdikking van de bovenste huidlaag tegen.
  2. Het remt de ontsteking.
  3. Het doodt bacteriën.

Bron: https://www.thuisarts.nl/acne/ik-heb-acne-wat-kan-ik-zelf-doen#adviezen-bij-acne

Op de net genoemde bron staat nog meer handige informatie die je zelf even door kan lezen. Hier staat trouwens nog een keer dat het een fabel is dat chocolade acne verergert. 

Dus, samengevat:

  • Acne wordt niet veroorzaakt door eten, een dieet is dus niet nodig.
  • Je gezicht schoonhouden is verstandig, maar je moet het niet te veel doen.
  • Het belangrijkste is dat je je gezicht met rust laat, dus niet aanzitten. 
  • Benzoylperoxide kan helpen, dit is meestal een gel die je bijvoorbeeld bij een drogist haalt.

Je bent trouwens helemaal niet de enige, ik weet zeker dat ook het merendeel van het forum er last van heeft (gehad), dus je hoeft je er echt niet voor te schamen.

 

Groetjes,

Paardebloem

Dat acne door chocolade, varkensvlees en ander vet voedsel komt is een mythe. Het is nooit gelukt het te bewijzen en tests gaven vaak een tegenovergestelde uitslag. Dat staat ook beschreven in dit artikel: https://www.nemokennislink.nl/publicaties/van-chocolade-krijg-je-puistjes/.

Dat het een mythe/fabel is hoor ik wel vaker, maar toch lijkt het zeker wel effect te hebben. Waarom raden zoveel diëtisten het anders aan? En waarom merk ik dan zeker een verschil (ook als ik me er niet 100% aan houd)? Het is in ieder geval het overwegen waard om het te proberen. Verder solid points I guess. :)

Reageer