Vraag

14, nog geen borsten en nog niet ongesteld.

  • 6 November 2020
  • 3 reacties
  • 537 Bekeken

Badge

Hallo, ik ben net 14 en heb nog geen borsten. Ik heb wel al sinds me 11 a 12 van die bultjes maar er gebeurt niets mee. Iedereen van het 3de jaar heeft dit al lang en heeft een mooi lichaam. Ik helaas niet, ik vind het vervelend als we ons bv voor LO moeten omkleden of als we gaan zwemmen, dan ziet iedereen het.  Ik schaam me er gewoon erg voor en iedereen van me klas en vrienden heeft het al, ook heeft iedereen al zijn regels. Het is gewoon niet leuk om de enige in je omgeving te zijn. Ik heb het gevoel dat iets mis is met mijn lichaam, ik weet dat het in theorie niet abnormaal is maar ik vind van wel. Mijn vragen zijn eig: Kan ik hier iets zelf aandoen, hoe kan ik hier mee omgaan,  hoe praat ik erover met vrienden want ik schaam me rot en ik durf daar gwn niet over praten… Iemand tips fso??? Let me know :-(


3 reacties

Heb je op je 14e of 15e nog geen menstruatie gehad, maar óók nog geen andere tekenen van de puberteit, zoals groei van je lichaam (in de lengte), borsten of schaamhaar? Ga dan naar je huisarts. Dan kan de huisarts je voor onderzoek naar het ziekenhuis verwijzen.

Ben je voor je zestiende nog niet ongesteld, maar begin je wel al te groeien of borsten of schaamhaar te krijgen? Dan kun je verder afwachten. Het kan voor je lichaam geen kwaad als je nog niet menstrueert. Het kan zijn dat de puberteit bij jou wat langzamer op gang komt. Als je eerste menstruatie gekomen is, hoef je niet voor controle naar de huisarts.

 

Bron: www.thuisarts.nl  (lees dat hele artikel eens, staat echt goeie info voor je in)

 

Het komt er dus eigenlijk op neer dat je het best even langs de huisarts kan gaan als je op je 14e/15e nog geen tekenen van de puberteit hebt.

 

Groetjess

Ik geef xLisa gelijk! Mocht er echt geen teken zijn van puberteit, ga langs bij de huisarts die kunnen dan kijken wat ze het beste kunnen doen.

Badge

Dankjewel .. Er is wel een teken maar ik heb het gevoel dat ik een lichaam vn n 10jrige heb.. de lengte is wel redelijk

 

Reageer