Skip to main content

Zelf ben ik soms weleens bang voor de dood. En jullie?

Heyy,

Ik ben zeker wel eens bang voor de dood en dat is ook menselijk denk ik. Mensen weten natuurlijk niet wat het precies inhoudt en dat maakt het een ingewikkeld iets.

Op zich ben ik eigenlijk niet eens bang voor de dood van mezelf, maar wel voor de dood van mijn familie. Bij jezelf merk je het niet is mijn gedachte, maar bij je naasten natuurlijk wel want dat krijg je het gevoel dat je ze mist. De gedachte dat er ooit een moment gaat komen dat mijn familieleden gaan overlijden vind ik erg eng want dat zijn mensen die ik voor altijd in mijn leven wil houden.. Daar moet ik ook niet te veel over nadenken want dan wordt ik een beetje paniekerig en wazig in mijn hoofd. 

Liefs van ItsJustMe <3


Bang voor de dood zijn is normaal. Het is vooral angst voor het onbekende denk ik. Angst voor de dood heb ik zelf niet. Ik stel me voor dat de dood hetzelfde is als het was voordat je geboren werd. Geen bewustzijn, geen bestaan, gewoon niks. Dus ook niks om bang voor te zijn. Ik vind juist het idee dat het hierna door zou gaan (leven na de dood, hemel etc) veel enger. De gedachte dat het ook een keer weer klaar is vind ik wel geruststellend (het mag nog wel een hele tijd duren voor het zover is hoor)

Ben het eens met @ItsJustMe De dood is erger voor degene die achterblijven. Zij moeten leven met het gemis.


Ik vind dit echt interessant eigenlijk.

Ik ben er ook wel soms bang voor, maar ik denk dat ik het door geloof heb ingevuld wat er dan gebeurt, misschien is dat niet zeker, maar ik ben er van overtuigd, dus dat neemt volgens mij wat onzekerheid en ook wat angst weg. Ik vind de gedachte dat iemand van mijn familie zou sterven ook vooral heel eng. Ik geloof in een leven na de dood (hemel en hel etc.) en daar ben ik wel blij om, want als ik dat van @tim16 lees, weet ik niet of ik nog zou leven als ik hetzelfde zou geloven 😅Ik denk dat ik dit leven dan al had opgegeven, toen het echt slecht ging. Oh, dit klinkt echt wel erg. 

Ik vind in elk geval het onderwerp voor dit topic wel interessant en ik ben benieuwd naar de antwoorden.


Daar hebben jullie wel gelijk in! 
Ik ben christen en wij denken dus juist dat er een hemel en een hel is. Dat maakt het voor mij ook wel iets enger, maar ja


Hoi, natuurlijk is iedereen dat wel eens denk ik. Het is hopelijk nog ver weg, en wat er daarna is of niet, we zullen het al dan niet meemaken. Ik ben soms wel bang voor de dood van anderen. Mensen waar ik van houd en die ik nog lang niet wil missen. Maar het gebeurt ooit en dat zal altijd een klap zijn, hoe goed je je ook voorbereid. Ik denk er niet te vaak aan want zolang we er nog zijn moet je daar ook van genieten. Juist omdat het allemaal tijdelijk is is het des te waardevoller en reden om het volop in je op te nemen en de liefde van anderen voor jou, en van jou voor anderen, te koesteren. Kortom pluk ook de dag en maak er het allerbeste van.  De band Normaal zong al eens:" ie leaft toch moar ene keer, geen mense wet hoe lang. "  Geniet zoveel je kunt, en als het ooit ophoudt is alles wat daarna zou mogen komen mooi meegenomen. En zoniet dan heb je er in ieder geval wat van gemaakt. Uiteraard binnen ieders mogelijkheden!

Groetjes liefs Tartan X 


Heey!

Wat ik ook vaak denk is dat het erger is voor de mensen die je moeten missen dan voor jezelf


@Salaam Ik kan me voorstellen dat geloof steun kan geven in moeilijke tijden. Ik heb dat dus andersom het ‘niet-geloven’ en de gedachte dat er hierna niks is geeft mij rust.

Verder zie ik het zoals @Tartan14 Pluk de dag idd.

 

 


Ik kijk eigenlijk uit naar de dood. Voor mij is het zoals de overlevering van de Profeet, vzmh, zegt:

"The world is a prison for the believer and a paradise for the unbeliever." (Muslim 2956)

Ik kan verheug op het moment van overlijden, maar intussen bereid ik mij er ook op voor door goede daden te verrichten. Net als @Anoniema en @Salaam geloof ik in het Hiernamaals, met Paradijs en Hel. Mensen weten het miss niet, maar moslims hebben een veel uitgebreidere kijk op 'Leven na de dood'. Zo hebben wij ook een fase waarin je leeft in je graf, Al-Barzakh, wat barrière betekent. Hierin kan je, net als Paradijs & Hel, beloond of gestraft worden. 

Veel liefs,

Salam🍉🍉


Beste Salam,

Ik heb het vaak niet zo met de Koran enzo. Niet dat ik geen respect heb ofzo hoor! 
Zelf ben ik christen. En wij doen niets met andere geloven. Maar deze tekst die je net vertelde vind ik wel heel mooi.  Dat zegt onze Bijbel (Boek waar wij als christenen uit lezen) ook!

Ik denk dat als je niet bang bent om dood te gaan, en je bent christelijk. (En dan bedoel ik niet half, maar met heel je hart) Dan kom je later denk ik ook in de hemel. Maar dat laat ik over in Gods handen.

@Salam  Ik vind het mooi dat je over je gelooft verteld

Liefs, Anoniema ♥️


Wat leuk om te horen dat je het mooi vond!❤️

De Bijbel heeft ook hele mooie boodschappen. Eentje die ik echt mooi vond was toen een man aan Jezus, vzmh,  vroeg hoe hij De Hemel kon binnenkomen (en hij noemde Jezus, vzmh, 'een goede meester') en Jezus, vzmh, reageerde door te zeggen dat niemand goed is behalve God en daarna ging het over de tien geboden en hoe de rijke man geld moest weggegeven aan de armen en het verhaal gaat verder.  

Maar ik vind dus mooi hoe Jezus, vzmh, gezegd zal hebben dat allen God goed is. Hij legt heel mooi God als het centrale punt van goed en de rest van de passage is ook heel mooi. :)

Mijn stukje tekst was een overlevering van de Profeet Mohammed, vzmh, niet de Koran😚

Liefs,

Salamiiiiiiii


Mijn stukje tekst was een overlevering van de Profeet Mohammed, vzmh, niet de Koran😚
 

Oh haha sorry XD. 
 

Wel leuk dat je erop reageert @Salam!

Als ik eerlijk ben, vind ik alle geloven mooi. Behalve de geloven waarbij een (levend) persoon als God word vereerd. Bijv. Noord Korea

Met het geloof heb je ook een beetje meer duidelijkheid over wat er naar de dood komen gaat. Soms is het niet waar maar het vertrouwen erop zorgt ervoor dat je minder bang bent.

Liefs Anoniems


@Salam en de anderen: Misschien vinden jullie deze folie interessant?

Liefs Anoniema ♥️


Reageer