Skip to main content
Vraag

Wie is Jezus in het christendom?

  • 28 June 2024
  • 10 reacties
  • 77 Bekeken

Hallo!

In Islam is Jezus, vrede zij met hem, een belangrijke profeet, die de taak heeft gekregen van Allah/God om in zijn tweede komst de Dajjal (anti-christ) te doden. Hij is dus de Messias, naast profeet en zoon van Maria, vrede zij met haar. 

Hoe zit het in het christendom? Ik hoor tig varianten, zoals Jezus is:

zoon van God (+ Messias)

God  (+ Messias)

zoon van God en God  (+ Messias)

Profeet  (+ Messias)

zoon van God en Profeet  (+ Messias)

zoon van God, God én profeet  (+ Messias)

En misschien nog veel meer

Ik heb vandaag zelfs van een christen gehoord dat Jezus vervloekt is en toen las ik het zelfs in de Bijbel: Galaten 13:3. Het is heel verwarrend, hoe zit het?

 

 

 

10 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Hey, volgens mij kan @Tartan14  dat veel beter uitleggen dan ik maar hét christendom bestaat volgens mij niet. Er zijn best veel kerken, ook grotere en kleinere, en die geven allemaal een eigen uitleg aan de bijbel. Dat boek dat jij noemt en die zin daaruit is een brief, en betekent niet dat hij zelf vervloekt is, maar dat hij de vervloektheid van alle mensen op zich nam en daarvoor stierf. Maar nogmaals er zijn vast anderen die het nog veel beter uit kunnen leggen. Ik ben meer van de stroming: ook boeken zijn mensenwerk en er kan heel wat veranderen in de tijd dat iets gebeurde en dat het opgeschreven werd.  In het geval van de dood van Jezus was dat al 50 jaar later. Ken je de oefening van in de kring een korte boodschap door fluisteren? En hoe anders een verhaal al is aan het eind van de kring? Stel je maar eens voor hoe anders een verhaal wordt in een tijd zonder kranten en dan 50 jaar later. Maar ik zeg niet dat het niet gebeurt is hoor. Alleen dat verhalen mensenwerk zijn :)

Liefs Tover xxx

Reputatie 7
Badge +4

Ja, die oefening is wel grappig experimentje. Je hebt idd gelijk, hét christendom is er niet, wel heb je een paar grote stromingen, zoals katholieken, protestanten en orthodoxen (en vele meer). Dus laat ik vragen hoe het zit bij de sect van de christen. Dankjewel @Tover01 !

Dat boek dat jij noemt en die zin daaruit is een brief, en betekent niet dat hij zelf vervloekt is, maar dat hij de vervloektheid van alle mensen op zich nam en daarvoor stierf.

Dus dan neemt hij de vloek op zich en is hij vervloekt toch? Ik geloof dit trouwens niet, moslims geloven niet dat Jezus, vrede zij met hem, vervloekt is, maar ik ben benieuwd naar het christendom.

Reputatie 7
Badge +19

Hoi hoi, moeilijk hoor! @Salam  en @Tover01  deze vraag speelt volgens mij al eeuwen 😉 en is niet op 1 manier te beantwoorden denk ik. Ik weet ook maar wat ik weet haha. In het algemeen is Jezus de belangrijkste persoon in het christendom, daar zijn eigenlijk al die verschillende kerken het wel over eens. En nee hij werd niet zelf de vervloekte persoon maar nam de vloek op zich. Het wordt ook zo uitgelegd dat, omdat hij de "zoon van God"  was, hij natuurlijk nooit vervloekt kon zijn. Zijn geseling en zijn straf aan het kruis en zijn dood waren het wegwassen van de zonden van alle mensen,  en zijn wederopstanding een soort van nieuw begin, zonden vrij , dus hij leefde weer na zijn dood op de aarde. En de mensen kregen een nieuwe kans. Hij was dus zeker niet zelf verdoemd of vervloekt. Dat kan natuurlijk ook niet als een God almachtige is.  

Ter nuancering zeg ik er bij dat dit een traditionele uitleg was. Voor mij en de kerk waar ik bij ben is Jezus een symbool, een persoon die  belichaamt wat goedheid inhield destijds. Die mensen op een spoor van verdraagzaamheid en liefde probeerde te zetten en daar veel voor over had. Wie hij (of meerdere)  precies was en of alles wat geschreven is ook letterlijk klopt lijkt mij persoonlijk wonderlijk. Want zoals @Tover01  terecht aangeeft werden de eerste, beperkte gegevens over hem pas veel later opgeschreven. En dan ook nog gewoon door mensen die daar hun eigen draai aan gaven. Je ziet alleen in de Bijbel al veel verschillende verhalen en versies van verhalen. Dus om het nou allemaal letterlijk te nemen, dat zit er bij mij niet in. Doen wij dan ook niet want het is ook een heel andere tijd.   Over God en wie, wat en hoe denken veel religies heel verschillend. In mijn kerk verschilt dat al van bron naar natuurkracht of oerknal. Daar zit ik ook. Net als hemel en hel. Not my cup of tea. Maar iedereen is heerlijk vrij om te geloven wat ie wil.  In elk geval lijkt mij dus dat de figuur Jezus, gezien zijn boodschap van elkaar respecteren, tolerantie en liefde, absoluut niet vervloekt is 😉 overigens is vervloeken of zegenen ook mensenwerk. Wat nog wel even goed is om te zeggen is dat zijn boodschap in het nieuwe Testament veel dingen uit het oude testament corrigeert, dus intrekt of zelfs totaal veranderd. Ik verbaas mij dan ook vaak over conservatieve christenen die zich beroepen op juist die stukken uit de bijbel die door Jezus worden verbeterd of veranderd. Hij was immers belangrijker dan alle anderen? Maar ja dat is weer een andere discussie. 

Groetjes liefs Tartan X 

Reputatie 7
Badge +4

@Tartan14 dankjewel voor het uitleggen betreft de vervloeking! Het is idd raar om te denken dat hij vervloekt zal zijn, maar het is in de bijbel dus vond ik het gek. 

Wat nog wel even goed is om te zeggen is dat zijn boodschap in het nieuwe Testament veel dingen uit het oude testament corrigeert, dus intrekt of zelfs totaal veranderd. Ik verbaas mij dan ook vaak over conservatieve christenen die zich beroepen op juist die stukken uit de bijbel die door Jezus worden verbeterd of veranderd. Hij was immers belangrijker dan alle anderen? Maar ja dat is weer een andere discussie. 

Jezus veranderde wetten of regels, maar welke? Ik snap het miss, maar je kan het miss nog uitleggen met voorbeelden.

Reputatie 7
Badge +19

Hoi @Salam  ik ben zelf niet zo van de bijbel-citaten omdat dat voor iedereen zelf is om te lezen en te interpreteren, maar oké , omdat je deze vraag stelt heb ik wel een voorbeeld :

https://www.bible.com/nl/bible/75/MAT.5.38-48.HTB

verder werd in het oude testament vaak geweld als oplossing gezien, en Jezus verwierp geweld. In elk geval tegen mensen.  Ook heeft ie een keer (zo zegt het verhaal dan) in een synagoge een stuk voorgelezen uit het oude testament (Jesaja) en toen bewust een gewelddadig stukje daaruit weggelaten en gezegd, dat dit geen stap was om te zetten, en wraak en geweld geen goede weg zijn.

En hij heeft ook meerdere keren gezegd dat mensen elkaar niet mogen veroordelen en beoordelen, maar in hun waarde moeten laten en ruimte geven.

Nouja, dat zijn dus 3 voorbeelden. Je kunt trouwens best veel vinden via het web. Maar dan zul je zien hoe divers en verschillend allerlei kerken er over denken. De tekst in de (oorspronkelijke) bijbel is in elk geval wel duidelijk. In mijn  ogen is in elk geval degene die dat heeft opgeschreven, een vredelievend persoon geweest. Ik zeg er nog wel weer bij, dat voor mij dit allemaal symbolisch is en vooral de kern van Jezus zijn  verhaal wel een inspiratie. Maar nooit letterlijk na te volgen. Dan zou je bovenmenselijk zijn ;) het verhaal heeft in ieder geval een goede kern.  wel interessant als vraag van jou!

Groetjes liefs Tartan X

Reputatie 7
Badge +4

Dankjewel voor je toelichting! Heb er zeker wat van geleerd🤓 Ik vind het belangrijk om andere religies beter te begrijpen, want je kan anders elkaar niet begrijpen. En als je elkaar niet begrijpt, dan is leven in harmonie heel lastig. Dankjewel!

Liefs,

Salam

Reputatie 7
Badge +4

De tekst in de (oorspronkelijke) bijbel is in elk geval wel duidelijk. In mijn  ogen is in elk geval degene die dat heeft opgeschreven, een vredelievend persoon geweest.

Ik zat wat topics door te lezen en ik zag dit stuk opeens opvallen. Wat bedoel je met de oorspronkelijke Bijbel?

Reputatie 2
Badge

In het christelijk geloof, geloven we dat God bestaat uit 3 personen: de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Door de zondeval zijn de mensen gaan zondigen (verkeerde dingen doen). Daarom hebben zij eeuwige straf verdient. De Zoon heeft besloten dat Hij die straf wil dragen. Bij Kerst is Hij als een mens naar de aarde gekomen: Jezus. Het Hebreeuwse woord is Messias. 

Kortom Jezus is God. Hij is de Zoon van de Vader, maar Zij zijn samen met de Heilige Geest 1 God. Als het ware een soort boom. Een wortel, stam en kruin maar wel 1 boom. Dus 3 personen maar 1 God.

Reputatie 7
Badge +11

ik geloof in niks maar ik heb wel op een christelijke school gezeten.

jezus is het kind van Maria (een gewone vrouw) en van god. jezus moest vertellen over het christendom en proberen mensen tot het geloof te krijgen.

dat is wat ik heb geleerd.

en in mijn ogen is het.

jezus is het kind van Maria die vreemd is gegaan met god. jezus moest vertellen over een geloof die hem de dood in jaagde, toen weer tot leven wekte, toen de hemel in jaagde en toen weer uit de lucht liet vallen.

dus in mijn ogen is hij een weirdo 

Reputatie 7
Badge +4

@ikweethetnietmeer2009 wat je verteld over jouw mening is uhhh, opmerkelijk. Je zegt dat je niet gelooft in iets en daarna gooi je een ranzige bewering over Maria, vrede zij met haar, en God. Ik weet niet hoe je het bedoelt, maar het leest hartstikke onbeleefd en respectloos. 

Moslims geloven namelijk ook dat Jezus, vrede zij met hem, een profeet is en geboren is van Maria, vrede zij met haar, zonder vader. Iemand een weirdo noemen zonder dat jij goed hebt ingelezen over de persoon is niet echt handig. Al helemaal niet als letterlijk 4,5 miljard mensen, meer dan de helft van de wereld, de persoon in kwestie liefhebt en in hoge respect heeft staan. 

Reageer