Skip to main content

Waarom zijn atheïsten zo verwaand (soms)?

• November 13, 2025
  • 19 reacties
  • 214 Bekeken

PietPirat
Forum|alt.badge.img+4

Dus ik ben christen, maar in feite al mijn vrienden en familie zijn atheïstisch. En er is iets wat me opvalt en wat me een beetje stoort. Elke keer als ik met een atheïst praat, stralen ze echt zo'n “Jij bent gewoon geïndoctrineerd, natuurlijk bestaat er geen god, ik weet alles beter.”-houding uit. Misschien ligt het aan mij, maar ik heb het idee dat gelovige mensen vaak veel opener zijn voor andere levensovertuigingen dan atheïsten. Ik vind het gewoon storend dat ze soms zo neerkijken op religie alsof het allemaal overduidelijk grote onzin, een complot een een cult is. Herkennen (religieuze) mensen dit? En hoe gaan jullie hiermee om?

19 reacties

ja_ppie
Forum|alt.badge.img+5
  • Vaak actief
  • November 13, 2025

Hoi, dat doen gelovigen net zo goed. Wij gaan naar een vrijzinnige kerk, namelijk het Apostolisch Genootschap, en daar is het heel belangrijk dat je iedereen in z’n waarde laat en dat je alle geloven en denkwijzen respecteert. Wij hebben geen vaste regels van hoe je moet geloven, iedereen moet voor zichzelf bepalen wat bij je past en wat je raakt. We zien de bijbel ook niet als het woord van God maar als een boek met verhalen waar je inspiratie uit kunt halen. We geloven wel dat alles uit 1 bron komt dus ook in een schepping maar wat dat precies is weten we niet. 

Ik heb wel eens van christenen en moslims gehoord dat wij het dus helemaal fout hebben en zelfs dat we van de duivel zouden zijn en zo terwijl we alleen maar willen dat mensen gelukkig zijn. Dat gelovigen dus veel opener zijn daar ben ik het niet mee eens. Het klopt dat atheïsten ook zo kunnen zijn zoals jij zegt maar zeker niet allemaal. Ik respecteer ook wat zij denken of vinden. Ik vind wat ik geloof fijn en goed en daar gaat het om denk ik. 

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • November 13, 2025

Same here   ​@ja_ppie . Ik ben remonstrants en kijk op dezelfde wijze naar dit onderwerp. Niks aan toe te voegen, behalve dan dat mijn genootschap vooral vanuit conservatief kerkelijke hoek ook net als het jouwe wordt geframed, en veel minder vaak door niet kerkelijke medemens.

Groetjes liefs Tartan X 

Forum|alt.badge.img+6
  • Vaak actief
  • November 14, 2025

Ik ben geen gelovige, maar ik respecteer wel mensen die wel in god geloven. Ik zie niet de probleem om een religie te hebben. Wat ik altijd doe is als ik bij mensen op bezoek ben die gelovig zijn en ook bidden bij het eten. Ik bid ook mee, niet echt mee bidden, maar ik doe wel mijn ogen dicht en mijn handen in een bidstand, om te respecteren. Ik heb misschien geen idee waar het geloof over gaat en ik weet niet alle termen. Maar dat vind ik niet erg. Gewoon geloven in wat je gelooft zeg ik maar. Religie is ook onderdeel van idetiteit. Als ik de religie niet zou respecteren zou ik ook heel je persoonlijkheid niet respecteren en zo ben ik dus totaal niet. Ik respecteer iedereen.

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • November 14, 2025

Misschien dat ongelovigen in hun individueel gedrag wel wat neerkijken op gelovigen omdat ze er wellicht van uitgaan dat het toch wat vreemd is dat mensen hun leven en denken  laten bepalen  door boeken die in een heel andere tijd en  in heel andere omstandigheden werden geschreven en die ideeën verkondigen die ingaan tegen de wetenschappelijke kennis en ons beeld van de maatschappij. Maar ik denk dat ongelovigen als groep wel aanvaarden dat gelovigen hun geloof beleven.  Ik denk dat je liever religieus bent in een land zonder staatsgodsdienst dan een verkeerd geloof te hebben in een land waar de overheid voorschrijft wat je moet geloven. Liever een moslim in Europa dan een christen of afwijkende moslim in Afghanistan, bijvoorbeeld.  
Ik woon zelf in een dorp met ook veel strenggelovige christenen van allerlei verschillende strekkingen en als het van hen afhing keken we geen tv en gingen we de hele zondag ter kerke en las vader ons elke dag voor uit de Bijbel. Ik vind dat ook een vorm van arrogantie, dat je wilt bepalen hoe andere mensen moeten leven,

Maar daarnaast ken ik ook veel gelovigen (niet alleen christenen) die hun geloof heel open beleven en er heel veel inspiratie uit halen en er goede dingen door doen.  En ik ken verwaande ongelovigen die neerkijken op alles en iedereen. Het hangt allemaal af van het individu, minder dan van geloof of ongeloof. Amen.

Yusa
Forum|alt.badge.img+14
  • Vaste gast
  • November 14, 2025

@PietPirat zelf geloof ik nergens in, dus ik weet er helaas ook niet zoveel van. Mijn mening is dat God niet bestaat. Maar ik weet het ook allemaal niet. Ik denk niet dat het alleen maar onzin is! Zeker niet!

Liefs Yusa 😘

NightShadow

Hey,

Als je over geloof begint met mij, dan zal ik zeker de wetenschap erbij halen om alles onderuit te halen wat je zegt, maar wel met respect voor jou en je geloof. Ik zal het beleefd zeggen, niet schreeuwen, niet zeggen dat ik het beter weet. Ik zal gewoon zeggen waar ik in geloof en dat is de wetenschap. Ik zal je argumenten tegen je gebruiken, zoals het in een normaal en vriendschappelijk debat hoort.  Terwijl de gelovige me juist werelds en veels te jong om het te begrijpen noemt. Ik noem die persoon niet dom omdat de kans dat sinterklaas bestaat net zo groot is als dat God bestaat. En ik word wel dom genoemd.  En sektes zijn vaak ook gelovigen. Zeg ik nu dat iedere gelovigen bij een sekte hoort. Nee. Dus alle atheïsten over een kamp scheren kan ook niet :)

Mijn vader bijvoorbeeld, zegt gelovig te zijn. Alcohol verslaafd, ik-gericht, agressieproblemen, luistert nooit, heeft mensen dood gewenst, wilde ons dood, wilde ons dumpen, achterlaten, helpt nooit, houdt niet van ons. Dat is een gelovige.

Tante H, niet gelovig, luistert altijd naar mij, is lief, biedt altijd koffie aan, mag altijd langskomen, is meestal vrolijk, doet geen rare dingen ofzo. 

Welke van de 2 is beter? De 2e hè. En ik zeg niet dat alle cristenen zo zijn, er zijn superveel lieve, maar ik wil alleen laten zien dat zowel atheïsten als gelovigen zo kunnen zijn. Van beide zitten er rotte appels in en dat zal altijd zo blijven. 

Dus ik ben christen, maar in feite al mijn vrienden en familie zijn atheïstisch. Bij mij is het precies andersom, ik ben degene die niet gelooft.

En er is iets wat me opvalt en wat me een beetje stoort. Elke keer als ik met een atheïst praat, stralen ze echt zo'n “Jij bent gewoon geïndoctrineerd, natuurlijk bestaat er geen god, ik weet alles beter.”-houding uit.

Je wilt niet weten hoevaak ik geïndoctrineerd genoemt ben omdat ik niet geloof. Echt heel vaak, door gelovigen. 

Misschien ligt het aan mij, maar ik heb het idee dat gelovige mensen vaak veel opener zijn voor andere levensovertuigingen dan atheïsten.

Ohnee hoor, ik sta open voor christenen, katholieken, atheïsten en moslims en alle andere levensovertuigingen enzo. Meer dan mijn gelovige ouders en opa en oma

Ik vind het gewoon storend dat ze soms zo neerkijken op religie alsof het allemaal overduidelijk grote onzin, een complot een een cult is. Herkennen (religieuze) mensen dit? En hoe gaan jullie hiermee om?

Tja, Ik acht de kans dat kabouters bestaan net zo groot. Alles wat jij met de bijbel en geloof kan bewijzen, kan ik bewijzen met de wetenschap en logisch denken. 1 van de 2 is onzin, of misschien allebei. En tot de dood zullen we niet weten welke. Daarom moeten we elkaar respecteren, want misschien heb jij gelijk en zit ik fout. Misschien zitten we beide fouten en hebben moslims het goed, wie weet. Maar ik hoop dat ik goed zit, want eeuwig in de hel branden lijkt me verschrikkelijk

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • November 14, 2025

Mooi gezegd ​@Zeepsopje  ik wou dat iedereen zo naar elkaar keek.  Heel goed! Wij bidden niet voor maaltijden etc maar als ik ergens kom waar ze dat wel doen vouw ik ook mijn handen.  Net als jij. Het is netjes en respectvol. Gewoon elkaar in de waarde laten zoals jij al zegt. 

Groetjes liefs Tartan X

Yusa
Forum|alt.badge.img+14
  • Vaste gast
  • November 14, 2025

Ik wil nog aan mijn reactie toevoegen: het is hartstikke prima dat je gelooft in wat je gelooft. Ik vind het echt helemaal prima dat er gelovigen zijn. 

Liefs, Yusa 😘

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • November 14, 2025

Mag ik nog een p.s.je toevoegen? Het "geloof" van ​@ja_ppie (als je mij toestaat) en mij is totaal niet dogmatisch en ook niet uitgaande van zogenaamde waarheden. Een van de posters die onze kerk uitbrengt staat ook op " mijn god begon met de oerknal".  Wetenschap is zeker leidend, niet wat verhalen van (meer dan) duizenden jaren geleden. Wou het toch even zeggen voordat ik eventueel geassocieerd ga worden met "zwarte kousen en rok" kerken.  Wij schurken aan tegen humanisme met een vrije interpretatie van het mooie verhaal van Jezus. Met trots vertel ik regelmatig dat in onze kerk iedereen (dus ook lhbti) al kon trouwen ver voordat dat voor de overheid kon (jaren 80)

Groetjes liefs Tartan X 

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • November 14, 2025

Hey, ik denk dat dit met alle idealismes kan. Als sommige mensen heel erg overtuigd zijn dat ze gelijk hebben dan gaan ze dat proberen aan een ander ook op te dringen. Vervelend is dat maar niet alleen atheïsten of gelovigen doen dat. Ook politieke overtuigingen. Het zit gewoon in mensen. Ik geloof ook niet maar ik zal het respecteren als ik bij mensen ben. Of in een kerk ben. Ik zal ook handen vouwen en stil zijn.  Was een keer in een kerk waar veel mensen ook buigen voor een beeld. Dat doe ik niet, en ook niet knielen.  Dat zou onzin zijn want ik geloof er toch niet in. Maar stil zijn en pet af weer wel. Je moet elkaar gewoon ruimte geven.

Liefs, Tover xxx

ja_ppie
Forum|alt.badge.img+5
  • Vaak actief
  • November 14, 2025

@Tartan16 Ja je legt het goed uit. Volgens mij geloven wij heel veel hetzelfde. Ik ken niet veel van remonstranten dus heb aan ChatGPT gevraagd 🙈 en die zegt dat jullie nog wat meer protestantse tradities hebben en dat jullie nog net wat meer “christelijker” zijn. Weet niet of dat klopt? Ik denk dat wij nog meer humanistisch zijn. Bij ons zijn liefde en respect heel belangrijk. LGBTQ is bij ons ook helemaal gelijkwaardig en vrouwen kunnen ook gewoon voorganger zijn.  Het fijnste vind ik dat er niet 1 iemand in de kerk staat met de bijbel in de hand die dan zegt “dit is de enige waarheid en zo moet je leven”.  Je mag de bijbel volgen maar als je andere teksten of boeken hebt waar je inspiratie uit haalt is dat ook goed. 

Ik respecteer iedereen. Of je nu gelooft of niet, maakt mij niet uit. En ja, zoals ik zei zijn er genoeg gelovigen die vinden dat wij helemaal fout zitten en zo naar de hel gaan maar die negeer ik en ga ik geen tijd aan besteden.

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • November 14, 2025

Hoi ​@ja_ppie  nee we zijn niet echt traditioneel 😉 wat je vertelt is eigenlijk hetzelfde als bij ons. Sinds 1986 kunnen lhbtiq trouwen bij ons. We hebben ook leden die agnost zijn en ook humanist dus zonder godsbeeld. Ik geloof zelf ook niet in een persoon die ons bewust 1 op 1 aanstuurt Wel hebben we soms diensten die traditioneel gevormd zijn maar dat is alleen het ceremoniële deel. Niet inhoudelijk. Volgens mij verschilt het nauwelijks. We hebben ook banden met Vrije Gemeente en doopsgezinden. Dat zijn ook vrijzinnige kerken. Onze dominee is vrouw, dat kon al vanaf heel vroeg, net als ongeacht de geaardheid. . Maar voel me daarom juist wel thuis. Mooi dat dat voor jou ook zo is. Eigenlijk is wat ik nu doe vrij ongebruikelijk want wij overtuigen nooit 🤭 maar ik wil het toch even uitleggen. 

Groetjes liefs Tartan X 

PietPirat
Forum|alt.badge.img+4
  • Topic-opener
  • Praat goed mee
  • November 14, 2025

@Tartan16 ​@ja_ppie grappig, volgens mij lijk wat ik geloof daar ook heel erg op! Mijn ouders zijn atheïstisch, en ik ben zelf op zoek naar een kerkgemeenschap, dus ik ga zeker kijken naar remonstrants!

ja_ppie
Forum|alt.badge.img+5
  • Vaak actief
  • November 14, 2025

@PietPirat voor de duidelijkheid, mijn kerk is het Apostolisch Genootschap en die van ​@Tartan16 Remonstrants. Heel veel van wat wij geloven is hetzelfde denk ik dus je moet zelf maar kijken wat het beste bij je past

@Tartan16 ik denk dat het ceremoniële bij ons nog wat minder is. Wij hebben ook geen dominee maar een voorganger. We hebben wel dingen als dopen en confirmatie, dat is wel heel vrij hoe je het wilt doen en invullen.

Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • December 12, 2025

@ja_ppie  en ​@Tartan16  dank jullie wel voor het delen. Ik ga zelf naar de doopsgezinde kerk (we werken ook veel samen met de remostranten) en vind het heel lastig om te bedenken wat god voor mij is en of ik dat dan god wil noemen. Op social media hoor ik vooral het geluid van de extremere kerken, dat maakt me soms exht wel een beetje onzeker. Ik heb wel het idee dat die mensen heel vaak doen alsof ze voor heel veel open staan, maar uiteindelijk nooit anders zullen gaan denken.

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • December 13, 2025

Hoi ​@Anoniempje849  wat herkenbaar.  Een aantal gemeenteleden bij ons heeft ook dat gevoel, zelfs geen godsbeeld. Ik ook niet echt. En ik vind voor mijzelf het niet weten en twijfel juist ook wel mooi. Het houd me open voor wat ik zie en voel en voorkomt dat ik de "waarheid" als een gesloten systeem ga zien. Misschien is dat voor jou ook wel een verrijking om het juist niet "zeker te weten" en telkens weer andere stukjes "waarheid" om je heen te zien. En inderdaad op socials zie je vaak van die vileine, 100% overtuigde mensen die precies weten wat een god allemaal bedoelt en dan vooral via hun. Dat soort gesloten waarheid is precies wat mij afschrikt. Een mens kan helemaal niet weten of en hoe een (eventueel )Gods verschijnsel iets op dit moment bedoelt of niet. En het gaat vaak gepaard met ontzettend conservatieve standpunten om andere mensen in hun leven te beperken.  Bijvoorbeeld over lhbti+.  Vaak dus juist de mensen die niets verkeerds doen.  Liefde is een zegen. Nee dan houd ik liever de blik open en twijfel ik graag 😉. De mensen waar de conservatieven hun oordeel over klaar hebben zijn volgens mij vaak goddelijker en liever dan zijzelf met hun ouderwetse ideeën. 

Groetjes liefs Tartan X

Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • December 15, 2025

@Tartan16 Dankjewel voor de ideeën. Het is heel fijn om dingen te horen van andere christelijke (of iig naar de kerk gaande) jongeren. Bij onze kerk zitten vooral heel veel oude mensen, dat is niet zo erg maar wel een beetje jammer. Ik zit wel bij het jongerenclubje vanuit de kerk (leukste jongerenclub van Nederland😃 ), maar dat is niet pèrse heel christelijk. Er wordt niet zoveel gepraat over het geloof, maar de acties van het christendom worden wel in actie gezet. In de zin van elkaar liefhebben, iedereen accepteren, zorgen dat iedereen erbij hoort en ook wel een momentje stilte voor het eten zodat je kan bidden/je dankbaarheid uiten. Dus het is wel echt heel fijn, alleen ik heb niet echt jongere in mijn omgeving waar ik mee kan praten over geloof. Ik heb het er wel eens over met een vriendin van me, maar zij kan er wel nog op een minder diep niveau over nadenken. Het gaat dan meer over of de bijbel echt is gebeurt enzo, ik snap het ook wel want ze gaat nooit naar de kerk en is niet christelijk opgevoed. Heb jij (of iemand anders ofc) nog tips om andere te leren kennen van mijn leeftijd die ook christelijk zijn?

Ik ben het echt heel erg met je eens over dat je de waarheid niet kan weten. Ik denk dat heel veel mensen een heel gesloten wereldbeeld hebben. Ik denk dat ik het er misschien wel mee eens ben dat het enige wat je zeker weet is de waarneingen die je doet.

Liefs Anoniem

ja_ppie
Forum|alt.badge.img+5
  • Vaak actief
  • December 15, 2025

​Bij ons, het Apostolisch Genootschap dus, noemen we wat we doen religieus-humanisme. Zoals ik al zei in m’n eerste reactie is iedereen vrij hoe die z’n geloof vorm geeft en beleeft. We geloven wel dat al het leven uit 1 bron komt maar wat dat is en hoe dat ging weten we niet. Voor ons is de bijbel ook niks meer dan een verhalenboek waar je inspiratie uit kunt opdoen. Zeker geen foutloos heilig geschrift met regels die je moet volgen en we geloven ook niet dat alles wat in de bijbel staat echt gebeurd is.  Jezus is voor ons ook een normaal mens, niet de zoon van god of zo. Dat is al genoeg om heel veel christenen gek te maken, haha. 

@Anoniempje849 Liefde is bij ons ook het allerbelangrijkst. Wij sluiten ook niemand uit op basis van seksuele geaardheid of zo. Dat vind ik eerlijk gezegd ook het meest walgelijke (sorry dat ik het zo zeg) van veel geloven. Omdat je iets hebt gelezen in een duizenden jaren oude tekst, die daar waarschijnlijk helemaal niet over gaat, ga je nu in 2025 mensen vertellen dat hun gevoelens fout en zondig zijn. Ik kan daar niet bij.

@Tartan16 Ja online zie je vaak alleen de extremen. Ik kijk vaak tiktoks van atheïsten en mensen die zo denken als ik en in de comments zie je altijd extreem geloven die wel even precies weten te vertellen hoe god denkt. Dat vind ik pas verwaand en arrogant. 

Forum|alt.badge.img
  • Weet de weg
  • February 24, 2026

ik geloof niks, maar mijn vriendin is wel heel christelijk, en soms merk ik dat we wat meningsverschil hebben, maar ik kijk echt niet op haar neer hoor! ik ben het totaal niet eens met sommige dingen, maar vind het ook mooi dat je echt een 'community' hebt daar. ook vind ik het wel een fijn idee dat er iets is na de dood, want daar ben ik soms ook een beetje bang voor. 

PS: ik geloof er nog steeds totaal niet in, sommige ideen vind ik echt nonsens.