Skip to main content

Ramadan Mubarak! en wat is Ramadan eigenlijk?

Forum|alt.badge.img+4
  • Vaak actief
  • 272 reacties

Ramadan mubarak voor mede moslims! Moge onze vasten en aanbidding geaccepteerd worden en laten wij vooruitstreven naar goede zaken, ameen.

Voor de mensen die niet zo bekend zijn met Ramadan, hier is een korte samenvatting: Ramadan is de negende maand in de islamitische kalender waarin volwassenen  (mensen die in de puberteit zitten / al meegemaakt hebben) vasten. Het vasten duurt van dageraad tot zonsondergang. Vasten in deze maand is een van de belangrijkste aanbiddingen die een moslim kan doen, want het is 1 van de 5 pilaren van islam. Naast geen eten en drinken wordt er oa. geen geslachtsgemeenschap verricht gedurende het vasten. Ramadan is de maand waarin de Koran voor het eerst werd neergezonden. Moslims lezen de Koran erg veel gedurende deze maand en het wordt ook helemaal uit het hoofd gereciteerd in moskeeën over de wereld. 

De maand Ramadhân is het waarin de Koran is neergezonden, als Leiding voor de mensheid en als duidelijke bewijzen van de Leiding en de Foerqân. Wie van jullie aanwezig is in de maand, laat die dan vasten, maar wie ziek is of op reis, dan is er een aantal andere dagen (om de vasten in te halen). Allah wenst voor jullie het gemakkelijke en Hij wenst niet voor jullie het ongemak. En maakt het aantal (dagen) vol en prijst Allah's Grootheid omdat Hij jullie leiding schonk, hopelijk zullen jullie dankbaar zijn. (2:185, vertaling van de Koran)

Salam🍉

5 reacties

Forum|alt.badge.img+3
  • Vaak actief
  • 255 reacties
  • 10 maart 2025

Dank je voor de uitleg!

Sterre20
Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • 44 reacties
  • 19 maart 2025

Hoi,bedankt voor je uitleg

Ik heb zelf ook nog een vraagje 

Ik ga morgen als niet moslim mee vasten om te kijken hoe dit is (ik ga een beetje vals spelen door om kwart voor 7 op te staan)

De Iftar doe ik op school en mijn vraag is wat ik mee moet nemen en waar ik rekening mee moet houden 

Groetjes Sterre ⭐ ⭐ ⭐ 

Forum|alt.badge.img+4
  • Topic-opener
  • Vaak actief
  • 272 reacties
  • 20 maart 2025

Hallo @Sterre20 

Leuk dat je meevast! Ik kan je garanderen dat wij moslims zeer waarderen wanneer mensen vragen stellen of uit interesse meevasten :)  

Je zegt dat je wat later opstaat, wat helemaal prima is. Als je echt wilt voelen hoe het is om te vasten als moslim, dan is 4:30 opstaan voldoende om wakker te worden en wat te eten. Zonsschemering is rond 5 uur afhankelijk van je woonplek, dus dan weet je dat. Soms blijf ik daarna wakker en ga ik voor school wat doen of ik slaap daarna tot mijn normale tijd (Ik ga sowieso het ochtendgebed verrichten voor ik iets anders doe)

Wij vebreken het vasten meestal met (oneven aantal) dadels en een glas water. Het eten dat mensen daarnaast maken, is puur cultureel. Je kunt dus zelf kiezen wat je wilt meenemen. Dadels meenemen is sowieso een goed idee.

Ik weet niet hoe oud jij / je klasgenoten bent/zijn, maar wij bidden ook na zonsondergang. Wellicht zul je dan zien dat sommige mensen na het eten van een paar dadels gaan bidden. Hier hoef je geen rekening mee te houden, zolang je niet voor hen loopt of extreem lawaai maakt. Jij kunt rustig verder eten en als dat raar voelt, kan je misschien een gesprekje beginnen met iemand anders. 

Tips, neem je tijd met het eten. Ik raad aan om een paar dadels te eten en een glas water te drinken. Neem je tijd met het drinken! Mijn maag raakt al gevuld van het drinken van 1 glas water in 4 slokken. Neem dus echt je tijd en luister naar je lichaam. Je wilt jezelf niet volproppen. 'But if he must (fill it), then one third of food, one third for drink and one third for air.' (Sunnah ibn Majah 3349) Dit is het advies betreft eten van de Profeet, vrede zij met hem.

Verder wens ik je veel succes voor morgen!

Salam🍉

PS. Ik wilde gisteren al reageren, maar ik krijg steeds de foutmelding ‘Something’s gone wrong’. Ook bij een ander topic kon ik niet reageren en mijn oorspronkelijke topic werd pas na 3 dagen gepost. Ik ben erg teleurgesteld in KT, want dit is niet de eerste keer. Het spijt me ​@Sterre20 voor de late reactie. 

Sterre20
Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • 44 reacties
  • 20 maart 2025

Dank je wel voor de reactie ​@Salam 

Ik begon om 8 uur ongeveer met vasten,en ik heb net wat baklava gekocht .

Het vasten was echt heeeeeeeeeeeeel zwaar maar het is gelukt ( ik heb nu wel hele erge dorst 😅).

Bedankt voor de tips en ik zal er op letten.

Ik vertel morgen (hoop ik) hoe het is gegaan.

Groetjes Sterre ⭐ ⭐ ⭐ 

Forum|alt.badge.img+4
  • Topic-opener
  • Vaak actief
  • 272 reacties
  • 20 maart 2025

Hahahha geniet van je baklava, dat heb je verdiend! 

Cookiestatement

We gebruiken cookies om je bezoekerservaring te verbeteren en om analyses te kunnen maken van het forum. Ga je akkoord, of ga je door naar het forum, dan ga je akkoord met ons cookiebeleid.

Cookie instellingen