Skip to main content
Vraag

Moslim vraagt waar de drie-eenheid is in de Bijbel

• 25 februari 2025
  • 8 reacties
  • 48 Bekeken

Forum|alt.badge.img+4
  • Vaak actief
  • 272 reacties

Hallo,

Na aanleiding van een topic van een christen op dit forum vroeg ik mij af of iemand aan mij​ kan vertellen waar de Drie-eenheid in de Bijbel staat. Voor de mensen die dit concept niet kennen, de Drie-eenheid is het idee dat God in het christendom als volgt bestaat: 3 personen, 1 wezen. De Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Ieder is eeuwig en gelijk (in god zijn). De Vader is Niet de Zoon en de Zoon is Niet de Heilige Geest. Dit is de algemene definitie van de Drie-eenheid, niet mijn eigen. Ik zoek naar een antwoord op mijn vraag richting deze definitie. 

Ik verwacht dat de reacties beschaafd zullen zijn ;) 

Salam🍉

DISCLAIMER, er zijn christenen die in 1 god geloven en die geloven niet dat Jezus, vrede zijn met hem, god is, maar Zoon van god. Ik ben zelf een moslim. Zie onderstaande topics voor hoe moslims Jezus, vrede zij met hem, beschouwen.

8 reacties

Diana
Forum|alt.badge.img+4
  • Vaak actief
  • 496 reacties
  • 25 februari 2025

Dat staat nergens expliciet in de Bijbel maar werd in de eerste eeuwen van het christendom eruit afgeleid door geleerden.  Er waren christelijke stromingen die het daar niet mee eens waren maar die werden verboden door de Kerk.  Ik zal de details eens vragen aan mijn geschiedenisdocent, die is nogal bezig met het ontstaan en ontwikkeling van godsdiensten.

tim16
Forum|alt.badge.img+18
  • Ster
  • 4215 reacties
  • 25 februari 2025

Dat is makkelijk. De drie-eenheid komt niet in de bijbel voor. Er zijn blijkbaar wel allemaal bijbelverzen waar je de drie-eenheid uit zou kunnen afleiden. Wikipedia heeft er een goed artikel over.

tim16
Forum|alt.badge.img+18
  • Ster
  • 4215 reacties
  • 25 februari 2025

Nog een toevoeging: Als je meer over dit soort zaken wilt weten raad ik je aan de YouTube video’s van Dan McClellan te bekijken. Hij is een bijbelwetenschapper en maakt heel veel video’s over precies dit soort onderwerpen. Als je op z’n pagina zoekt op ‘trinity’ vind je tientallen video’s van hem over dat onderwerp. Je moet er wel een beetje goed Engels voor kunnen.

Disclaimer: Ik ben totaal niet gelovig maar ik vind het wel boeien om over te lezen.

Forum|alt.badge.img
  • 11 reacties
  • 25 februari 2025

Er is niet een letterlijke tekst die de drie-eenheid bewijst. Er zijn wel verschillende, belangrijke teksten die er heel sterk op wijzen. 

Johannes 10:30

Ik en de Vader zijn een.

Hier zegt Jezus dat Hij en de Vader één zijn. Dat is het bewijs dat de Zoon en de Vader één zijn. De Heilige Geest wordt niet genoemd in deze tekst. 

1 Johannes 5:7

Want Drie zijn er, Die getuigen in den hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn Een.

Hier wordt letterlijk gezegd dat de drie Personen één zijn: de Vader, het Woord, waar Jezus mee bedoeld wordt, en de Heilige Geest. 

Forum|alt.badge.img+4
  • Topic-opener
  • Vaak actief
  • 272 reacties
  • 27 februari 2025

Dankjewel voor de reacties, met name ​@Diana  en ​@tim16  voor de eerlijkheid en ​@Justin09 voor het proberen. 

Van Dan McClellan wist ik niet, maar hij weet zijn Bijbelkennis hoor, dankjewel Tim. Zoals aangegeven in de eerste reacties en historisch bewijs is er inderdaad geen expliciete verwijzing naar de Drie-eenheid, OT noch NT. Pas in de 4e n.Chr besloten de kerkvaderen in de concilies van Nikea, Constantijn tot het vaststellen van de Drie-eenheid, ruim 300 jaar na Jezus' leven, vrede zij met hem. Rauw samengevat was het een debat waar 1 partij won (de drie-eenheid met Athanasius als leider) tegen een minuscule minderheid (1 god, Arius als leider). Niet heel erg eerlijk eigenlijk.

Salam🍉

Forum|alt.badge.img+4
  • Topic-opener
  • Vaak actief
  • 272 reacties
  • 27 februari 2025
Justin09 schreef:

Johannes 10:30

Ik en de Vader zijn een.

Hier zegt Jezus dat Hij en de Vader één zijn. Dat is het bewijs dat de Zoon en de Vader één zijn.

Mooi dat je dit vers citeert, want dit creëert eigenlijk meer problemen, dan het ze oplost. Dit is namelijk wat Jezus, vrede zij met hem, een paar hoofdstukken verder zegt volgens de Bijbel:

'Ik vraag U, Vader, of zij net zo één mogen zijn als U en Ik. U bent in Mij en Ik ben in U. Laat hen ook zo in Ons zijn. Dan zal de wereld geloven dat U Mij gestuurd hebt.  (Het Boek, Johannes 17:21)

Hier bidt Jezus, vrede zij met hem, tot de Vader dat de discipelen één zullen zijn net als hij één is met de Vader. Dus worden de discipelen dan goden? Uiteraard niet. De eenheid die wordt benoemd in 10:30 en 17:21 is eenheid in het geloof. Daar kom je tijdens het lezen van hoofdstuk 17 duidelijk achter. Verder zegt Jezus, vrede zij met hem,  in hetzelfde hoofdstuk dat de 'enige ware god' de Vader is in de eerste 3 verzen. Voor een uitgebreide uitleg voor dit vers met context, zie laatste reactie in onderstaande topic.

Salam 🍉

Forum|alt.badge.img+4
  • Topic-opener
  • Vaak actief
  • 272 reacties
  • 28 februari 2025
Justin09 schreef:

1 Johannes 5:7

Want Drie zijn er, Die getuigen in den hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn Een.

Hier wordt letterlijk gezegd dat de drie Personen één zijn: de Vader, het Woord, waar Jezus mee bedoeld wordt, en de Heilige Geest. 

In eerste instantie zou je denken, 'Hier heb je het toch? Zo duidelijk.' Het probleem is dat dit later erin gezet werd. Deze versie van de vers bestaat pas sinds de 15e eeuw. Klinkt flauw, maar dat is niet mijn eigen conclusie. Dit is wat Bijbel experts zelf hebben gevonden. Kijk maar naar de voetnoten van deze Bijbel versie:

'1 John 5:8 Late manuscripts of the Vulgate testify in heaven: the Father, the Word and the Holy Spirit, and these three are one. 8 And there are three that testify on earth: (not found in any Greek manuscript before the fourteenth century)' (NIV, New International Version)

of andere Nederlandse vertalingen:  groen is voor oorspronkelijk, rood voor aangepast

Er zijn dus drie getuigen: de Geest, het water en het bloed, en het getuigenis van deze drie is eensluidend – In enkele latere handschriften staat: ‘Er zijn dus drie getuigen in de hemel: de Vader, het Woord en de heilige Geest; en deze drie zijn één. En er zijn drie getuigen op de aarde: de Geest, het water en het bloed; en deze drie zijn één. (NBV21, Nieuwe Bijbel Vertaling)

Voor een uitgebreide uitleg kan je deze Wikipedia lezen: uitleg artikel  

DISCLAIMER, ik ben geen expert, noch christen. Ik geloof wat in de Koran over Jezus, vrede zij met hem, gezegd wordt. Zoals ​@tim16  en ​@Diana al zeiden, er is geen expliciete verwijzing naar de Drie-eenheid en verder erover praten is dan ook tijdverspilling. Ik waardeerde de respectvolle conversatie van iedereen hier. 

Salam🍉

Forum|alt.badge.img+3
  • Vaak actief
  • 255 reacties
  • 10 maart 2025

Dat staat niet in de bijbel. 
volgens mijn vader (ga het hem niet vragen want dan krijg je zijn hele verhaal) is dat op een soort kerkvergadering honderden jaren na Christus besloten met een krappe meerderheid net als dat Maria maagd was toen ze zwanger werd. Dus er is over vergaderd

Reageer

Cookiestatement

We gebruiken cookies om je bezoekerservaring te verbeteren en om analyses te kunnen maken van het forum. Ga je akkoord, of ga je door naar het forum, dan ga je akkoord met ons cookiebeleid.

Cookie instellingen